دندان‌های پوسیده ایرانیان به نفع وزارت بهداشت است

متخصصان می‌گویند هر ایرانی دست‌کم شش دندان پوسیده دارد

بسیاری از بیماری‌ها با دندان‌های پوسیده و خراب ارتباط مستقیم دارندــ ساعت سلامت

محسن دالبند، عضو هیئت‌علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی، می‌گوید تضاد منافع در وزارت بهداشت مانع پیشرفت کشور در موضوع سلامت دهان و دندان است و تمام سیاست‌گذاری‌ها را درمانگرانی انجام می‌دهند که خیلی هم بدشان نمی‌آید تعداد بیماران زیاد باشد.

رئیس سابق دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت در حوزه بهداشت و درمان جز یکسری شعار کاری انجام نداده‌ است، افزود: ۸۰ درصد بیماری‌های دهان و دندان قابل‌پیشگیری‌اند اما کسی که  از پزشکی تنها به فکر کسب درآمد است، هیچ‌وقت به پیشگیری فکر نمی‌کند و فقط شعار می‌دهد.

دالبند گفت ۲۳ درصد سبد هزینه هر خانواده برای درمان دهان و دندان صرف می‌شود در حالی‌ که با پیشگیری می‌توان این هزینه‌ها را کاهش داد. او افزود کشورهای اروپایی و حتی آسیای شرقی با اجرای طرح‌هایی در حوزه پیشگیری توانسته‌اند شاخص سلامت دهان و دندان را بهبود دهند اما ایران در این زمینه عقب افتاده است.

این متخصص به خبرگزاری مهر گفت قسمتی از گرفتاری‌های مردم در حوزه سلامت مربوط به سیاست‌های حاکم بر وزارت بهداشت است؛ مخصوصا با وزیرانی که در سال‌های اخیر بر مسند کار قرار گرفتند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: مصرف بالای مواد قندی و شیرین، اطلاعات بهداشتی پایین، مسائل ژنتیکی و تبلیغات صداوسیما که برای سلامت دهان و دندان سم‌اند، باعث می‌شوند دندان‌هایی که می‌توانند سال‌های سال کار کنند، خیلی زود از بین بروند و برنامه‌های وزارت بهداشت هم مغایر با پیشگیری است.

دالبند در ادامه تاکید کرد کسی که مسئولیتی به عهده می‌گیرد، باید دستش در جیب خودش باشد و از راه درمان درآمدی کسب نکند ولی تا زمانی که کار دست دندانپزشکان است، آش همین آش و کاسه همین کاسه است.

او با افشای اینکه صاحبان ثروت و شرکت‌های تجهیزات دندانپزشکی حتی روی مقاله‌ها و کنگره‌ها نفوذ دارند، تاکید کرد تنها راه‌ ارتقای سلامت دهان و دندان پیشگیری است اما در وزارت بهداشت کسی به حرف ما گوش نمی‌دهد.

دالبند گفت: پوسیدگی و بیماری‌های لثه‌ای، هر دو بیماری‌های عفونی قابل‌پیشگیری‌اند و اگر بتوانیم در پیشگیری موفق باشیم، آن‌وقت می‌توان از هزاران میلیارد بودجه‌ای که برای درمان بیماری‌های ناشی از دهان و دندان صرف می‌شود، جلوگیری کرد.

بهداشت دهان و دندان از آن جهت اهمیت فراوان دارد که بسیاری از بیماری‌ها با دندان‌های پوسیده و خراب ارتباط مستقیم دارند. امتناع وزارت بهداشت از برنامه‌ریزی در بخش پیشگیری در حالی است که هزینه‌های گزاف دندانپزشکی، ایرانیان زیادی را به توقف روند درمان و زندگی با دندان‌های پوسیده وادار کرده است.

پیش‌تر حسن سمیاری، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، از شیوع ۶۰ درصدی بی‌دندانی در ایرانی‌ها خبر داده و گفته بود که بسیاری از مردم به دلیل ناتوانی از پرداخت هزینه‌های درمان، دندان‌های خود را می‌کشند.

نایب‌رئیس انجمن پریودونتولوژی ایران با اشاره به بالا بودن قیمت درمان‌های دندانپزشکی در ایران که با درآمد مردم همخوانی ندارد، گفت: «هزینه‌ درمان‌های دندانپزشکی در تمام نقاط دنیا و حتی ایران بالا است. در این شرایط است که باید حاکمیت مداخله حمایتی کند تا مردم بتوانند از بهترین درمان‌ها بهره‌مند شوند.»

قبل از آن نیز عباسعلی خادم، نایب‌رئیس شورای عالی نظام پزشکی، با اشاره به اینکه ۹۰ درصد خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی و ۱۰ درصد در بخش دولتی به مردم ارائه می‌شود، درباره وضعیت اسفناک سلامت دندان در ایران ابراز نگرانی کرده و گفته بود خدمات دندانپزشکی از پوشش بیمه‌ای مناسب برخوردار نیست و خدمات درمانی دندانپزشکی بعد از خدمات بستری، بیشترین هزینه درمان را به خود اختصاص می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمارهایی که در خصوص خرابی دندان‌های ایرانیان منتشر می‌شود، نگران‌کننده و قابل‌توجه است؛ از وجود بیش از ۴۰۰ میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان گرفته تا بی‌دندانی بیش از ۵۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال که نشان می‌دهد خودداری وزارت بهداشت از در اولویت‌ قرار دادن برنامه‌های پیشگیری و هزینه‌های بالای دندانپزشکی میلیون‌ها ایرانی را در معرض بیماری‌های خطرناک قرار داده است.

پیش‌تر علیرضا رئیسی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی با اعلام اینکه هر ایرانی دست‌کم شش دندان پوسیده در دهان دارد، گفته بود پوسیدگی دندان صرفا یک درد دندان نیست، بلکه دروازه جدیدی برای بروز انواع بیماری‌ها است. اولین عارضه این است که دندان تخریب می‌شود، پس از آن بافت فک آسیب می‌بیند و در مورد بعدی آبسه ایجاد می‌شود و در نتیجه منبعی از بیماری‌های عمومی به وجود می‌آید و در صورت اهمیت ندادن به این عوارض، به مشکلات قلبی مغزی و عفونت‌های مختلف دیگر در بدن منجر می‌شود.