آسوشیتدپرس: نفتکش‌های خارجی توقیف‌شده در بندرعباس پهلو گرفته‌اند

ظرف یک هفته، جمهوری اسلامی دو نفتکش «ادونتج سوییت» و «نیووی» را در خلیج فارس توقیف کرد 

نیروهای ایرانی نفتکش نیووی با پرچم پاناما را هنگام عبور از تنگه هرمز توقیف کردند، سوم مه ۲۰۲۳ ـ AFP

تصاویر ماهواره‌ای که خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه هفتم مه (۱۷ اردیبهشت) منتشر کرد، دو نفتکشی را که ایران به‌تازگی در تنگه راهبردی هرمز توقیف کرده است، نشان می‌دهد. به گزارش این خبرگزاری، بررسی‌ عکس‌ها آشکار می‌کند که دو نفتکش ادونتج سوییت و نیووی در جنوب بندرعباس در نزدیکی یک پایگاه دریایی لنگر انداخته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران این دو نفتکش را در روزهای گذشته و در شرایطی توقیف کرد که تنش‌هایش با غرب سر برنامه هسته‌ای بالا گرفته است. اگرچه ممکن است این دو کشتی به دلایل متفاوتی توقیف شده باشند.

ایران کشتی ادونتج سوییت با پرچم جزایر مارشال را که ۲۳ هندی و یک روسی خدمه آن بودند، روز ۲۷ آوریل در خلیج عمان توقیف کرد. جمهوری اسلامی مدعی شد که این کشتی با یک کشتی دیگری برخورد کرده است‌ اما داده‌های ردیابی برای ادونتج سوییت رفتار نامنظمی در سفر این نفتکش نشان نمی‌دهد.

ادونتج سوییت حامل نفت خام کویت برای شرکت انرژی آمریکایی شورون در کالیفرنیا بود. توقیف این نفتکش پس از آن صورت گرفت که نفتکش دیگری که گمان می‌رود حامل نفت خام ایران باشد، پس از شناسایی تلاش‌هایش برای فرار از تحریم‌های آمریکا، از لنگرگاه سنگاپور ناپدید شد.

فایننشال تایمز و شرکت اطلاعات دریایی آمبری هر دو گزارش داده‌اند که آن کشتی به نام سوئز راجان به دستور مقام‌های آمریکایی توقیف شده است. با این حال ایالات متحده، مقام‌ها و افراد مرتبط با سوئز راجان هیچ‌یک به سؤالات مربوط به ناپدید شدن این نفتکش که در مسیر غرب بود، پاسخی نداده‌اند.

پس از توقیف کشتی ادونتج سوئيت، سپاه پاسداران ایران در کمتر از یک هفته، یک نفتکش دیگر به نام نیووی با پرچم پاناما را هم هنگام خروج از اسکله امارات متحده عربی توقیف کرد. داده‌هایی که آسوشیتدپرس در اختیار دارد، نشان می‌دهد که نفتکش نیووی ژوییه ۲۰۲۰ نفتی را از یک کشتی به نام عمان پراید دریافت کرده است اما به نظر می‌رسد در زمان توقیف، محموله‌ای نداشته است. گارد ساحلی یونان گفته است که خدمه نیووی یونانی، فیلیپینی و سریلانکایی‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایالات متحده آمریکا اوت ۲۰۲۱، عمان پراید و سایر کشتی‌های مرتبط با آن را به دلیل «درگیر بودن در یک شبکه بین‌المللی قاچاق نفت» که از سپاه پاسداران پشتیبانی می‌کرد، تحریم کرد.

ایمیل‌های منتشرشده به صورت آنلاین در ویکی‌ایران‌ــ وب‌سایتی که اسناد افشاشده از جمهوری اسلامی را ارائه می‌کندــ نشان می‌دهد که محموله‌هایی که نیووی حمل‌ می‌کرد، بدون داشتن مجوز به شرکت‌هایی در چین فروخته شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران مدعی است که نفتکش نیووی را بر اساس حکم دادگاه توقیف کرده اما اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر نکرده است. با این حال، کلر جانگمن، رئیس ستاد متحد علیه ایران هسته‌ای که محموله‌های نفت خام تحریم‌شده از سوی تهران را ردیابی می‌کند، می‌گوید «به‌شدت مشکوک» است که توقیف نیووی به اختلاف سر محموله نفت ایران مرتبط باشد.

ایران طی روزهای گذشته در شرایطی دو کشتی را در تنگه هرمز توقیف کرده که این مسیر ارتباطی یکی از مهم‌ترین مسیرهای کشتیرانی جهان برای تجارت نفت است و به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، حدود یک‌‌سوم کل محموله‌های نفتی دریایی هر روز از این تنگه عبور می‌کنند.

نظامیان وابسته به حکومت ایران تنها در دو سال گذشته، دست‌کم پنج کشتی تجاری را در آب‌های منطقه توقیف کرده‌اند. این در حالی است که اقدام‌های ایران در توقیف نفتکش‌ها مغایر قوانین بین‌المللی و مخل امنیت و ثبات منطقه است. طی دو سال گذشته، جمهوری اسلامی ۱۵ کشتی تجاری با پرچم بین‌المللی را هدف حمله قرار داد.

مقام‌های نظامی ایالات متحده حکومت ایران را علاوه بر توقیف کشتی‌های تجاری، عامل مجموعه‌ای از حملات پهپادی سال‌های اخیر و انفجار مین‌های ضدکشتی در آب‌های منطقه معرفی کرده‌اند.