هجدهمین هفته اعتراض؛ ده‌ها هزار نفر علیه اصلاحات قضایی اسرائیل به خیابان‌ها آمدند

پنج ماه پس از ائتلاف راست افراطی برای تشکیل دولت، ۷۴ درصد اسرائیلی‌ها معتقدند دولت ضعیف عمل می‌کند

شهرهای مختلف اسرائیل روز شنبه ششم مه (۱۶ اردیبهشت) بار دیگر صحنه تجمع گسترده معترضان علیه اصلاحات قضایی مدنظر دولت بنیامین نتانیاهو بودند.

به گزارش رویترز، ده‌ها هزار اسرائیلی در این روز در سراسر کشور، به منظور اعتراض به طرح‌های مناقشه‌برانگیز نخست‌وزیراین کشور برای تشدید کنترل‌ها بر دادگاه عالی اسرائیل، به تظاهرات پیوستند.

شبکه ۱۲ اسرائیل تخمین زد که تنها در تل‌آویو، ۱۱۰ هزار نفر در تظاهرات شرکت کردند. در سایر شهرهای اسرائيل هم تظاهرات برگزار شد. معترضان پرچم‌های آبی و سفید اسرائیل را در دست دارند که در سه ماه گذشته به نماد این اعتراض‌ها تبدیل شده است.

طرح قانون اصلاحات قضایی به دولت برای انتخاب قضات دیوان‌عالی اسرائیل اختیارات گسترده‌ای می‌دهد. مخالفان این طرح می‌گویند این اصلاحات «استقلال قوه قضاییه» را زیر سوال می‌برد و دستگاه قضایی را به قوه مجریه وابسته می‌کند.

هرچند نخست‌وزیر ۷۳ ساله اسرائيل پس از هفته‌ها اعتراض و اعتصاب سراسری، در ماه مارس، طرح بازنگری قانون اصلاحات قضایی را به‌طور موقت متوقف کرد، مخالفان رهبر حزب لیکود نگران‌اند با بازگشایی پارلمان، این اصلاحات دوباره به بحث و رای گذاشته شود.

بنتال شامیر، معلمی ۶۰ ساله‌ در تل‌آویو که در تظاهرات شرکت کرده بود، یکی از صدها هزار معترضی است که از به خطر افتادن دموکراسی در اسرائيل نگران است. او به رویترز گفت: «من برای کشورم بسیار نگران‌ام. من یک کشور فاسد نمی‌خواهم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مخالفان دولت بنیامین نتانیاهو روز پنجشنبه نیز در اعتراض به قانون پیشنهادی دولت برای اجرای اصلاحات قضایی، برخی خیابان‌های تل‌آویو را مسدود کردند. شهروندان معترض امیدوارند حضور آن‌ها در خیابان فشار بر نمایندگان پارلمان را افزایش دهد تا به طرح پیشنهادی دولت که به گفته آن‌ها «غیر دموکراتیک» است، رای ندهند.

 اصرار دولت نتانیاهو بر اجرای طرح اصلاحات قضایی به شکاف اجتماعی و اختلاف‌های دیرینه داخلی در اسرائيل دامن زده است. 

بسیاری از رهبران سیاسی کهنه‌کار، تجار و نظامیان اسرائیل هم برای ممانعت از وخامت بیشتر اوضاع داخلی، مخالفت خود را با طرح اصلاحات قضایی اعلام کرده‌اند. برخی از آن‌ها در هفته‌های گذشته دولت ائتلافی را تهدید کرده‌اند که در صورت اجرایی شدن این طرح، کار و فعالیت را متوقف می‌کنند.

در حالی که نتانیاهو امیدوار است حتی به‌رغم مخالفت عمومی بتواند اصلاحات قضایی را به سرانجام برساند، نتایج یک نظرسنجی که رادیو‌تلویزیون عمومی اسرائیل به‌تازگی منتشر کرد، نشان داد که این طرح‌ها با مخالفت گسترده مواجه‌اند و ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند که تصویب چنین لایحه‌ای به کشورشان آسیب می‌زند. علاوه بر این، ۶۰ درصد اسرائیلی‌ها گفته‌اند که این دولت را نماینده خود نمی‌دانند و ۴۸ درصد معتقدند وضعیت در اسرائیل بدتر خواهد شد.

در همین حال نتایج یک نظرسنجی که تلویزیون عمومی اسرائیل روز جمعه منتشر کرد، نشان داد که با گذشت پنج ماه از دوره ائتلاف راست افراطی، ۷۴ درصد اسرائیلی‌ها فکر می‌کنند دولت ضعیف عمل می‌کند.

بیشتر از جهان