ادامه اعتراض به اصلاحات قضایی در اسرائیل؛ «تاریخ به شما چشم دوخته است»

جامعه اسرائیل بر سر قوانین مد نظر دولت نتانیاهو که به دنبال اعمال نفوذ بیشتر سیاستمداران بر انتخاب قضات است، عمیقا دچار دودستگی شده است

تظاهرکنندگان در اعتراض به لایحه اصلاحات قضایی دولت اسرائیل، تل آویو، ۲۹ آوریل ۲۰۲۳ ـ AFP

شهرهای اسرائیل به‌ویژه مرکز تل‌آویو، روز شنبه ۲۹ آوریل (نهم اردیبهشت)‌، مانند شنبه‌های گذشته شاهد حضور معترضان پرتعدادی بود که به مخالفت با اصلاحات قضایی مدنظر دولت بنیامین نتانیاهو برخاسته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آخرین تظاهرات علیه طرح‌های بحث‌برانگیز نخست‌وزیر اسرائیل در شرایطی برگزار شد که بنیامین نتانیاهو از یک ماه پیش رسیدگی به این برنامه‌ها را به حالت تعویق درآورده بود. با این حال، پیش از شروع مجدد کار پارلمان (کنست) و بازگشت قانون‌گذاران به صحن سیاست‌گذاری، مخالفان یک بار دیگر نشان دادند که خواهان توقف و نه تعلیق، چنین اصلاحاتی‌اند.

برنامه‌های مدنظر دولت نتانیاهو کنترل دولت بر انتصاب قضات دیوان عالی را بیشتر می‌کند و به پارلمان هم امکان می‌دهد بسیاری از تصمیم‌‌های دادگاه‌‌ها را نادیده بگیرد. منتقدان می‌گویند که این لایحه توازن‌ میان قوا را که زیربنای یک دولت دموکراتیک است از بین می‌برد و به دولت قدرتی کنترل‌نشده می‌دهد. در مقابل، دولت نتانیاهو قضات را به دخالت بیش‌ازحد متهم می‌کند و می‌گوید برای بازگرداندن تعادل بین قوه قضاییه و سیاستمداران منتخب، اصلاحات اساسی لازم است.

مخالفان این اصلاحات از ماه ژانویه هر هفته شنبه‌ها دور هم جمع شده‌اند و با در دست داشتن پرچم اسرائیل، به تظاهرات در سراسر کشور ادامه داده‌اند.

در تازه‌ترین تجمع اعتراض‌آمیز مخالفان اصلاحات قضایی، برخی از معترضان در تل‌آویو پلاکاردی به دست گرفته بودند که خطاب به اعضای پارلمان نوشته بود: «تاریخ به شما چشم دوخته است.» آن‌ها همچنین در آخرین نمایش نارضایتی سیاسی خود، پرچم‌های ملی را به اهتزاز درآوردند و خواهان همبستگی برای حفظ دموکراسی در اسرائيل شدند.

جامعه اسرائیل بر سر قوانین جاه‌طلبانه نتانیاهو که به‌دنبال تضعیف دادگاه عالی و اعمال نفوذ بیشتر سیاستمداران بر انتخاب قضات است، عمیقا دچار دودستگی شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تظاهرات ماه‌های گذشته هر بار ده‌ها هزار نفر را به خیابان‌های تل‌آویو کشانده است. به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، حدود ۱۵۰ هزار نفر در تظاهرات روز شنبه ۲۹ آوریل شرکت کردند، در حالی که کانال ۱۳ این رقم را حدود ۲۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

نتانیاهو روز ۲۷ مارس به‌دلیل آنچه «تمایل به جلوگیری از شکاف در کشور» خواند، در برابر اعتراضات گسترده و اعتصاب عمومی، روند قانونگذاری اصلاحات قضایی را متوقف کرد. با این حال، مخالفان درباره نیات نخست‌وزیر تردید دارند و هنوز هیچ مصالحه‌ای درباره تصویب یا تصویب نشدن این طرح‌ها حاصل نشده است.

در حالی که پارلمان اسرائیل قرار است روز دوشنبه، جلسه افتتاحیه‌اش را برگزار کند، هم حامیان اصلاحات قضایی و هم مخالفان آن، به‌دنبال ادامه فشار بر سیاستمداران‌اند.

یاریو لوین، وزیر دادگستری اسرائیل که این طرح‌های قضایی جنجالی را ارائه کرده است، روز پنجشنبه در جمع هزاران طرفدار دولت نتانیاهو سخنرانی کرد. در این تظاهرات که در اورشلیم برگزار شد، بتزال اسموتریچ، وزیر دارایی راست افراطی، نیز حضور داشت و قول داد که دولت از این تصمیم منصرف نخواهد شد.

 نخست‌وزیر اسرائیل در حالی چنین اصلاحات قضایی را ارائه کرده است که با اتهام‌های کلاهبرداری، سوءاستفاده از اعتماد عمومی و دریافت رشوه روبرو است. او ارتکاب این تخلف‌ها را رد کرده و این اتهام را که اصلاحات موردنظرش راهی برای دور زدن بررسی پرونده اتهاماتش است، وارد نمی‌داند.

در حالی که نتانیاهو امیدوار است حتی با مخالفت عمومی بتواند اصلاحات قضایی را به سرانجام برساند، نتایج یک نظرسنجی که رادیو تلویزیون عمومی اسرائیل به‌تازگی منتشر کرده است، نشان داد که این طرح‌ها با مخالفت گسترده مواجه‌اند و ۵۳ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند که تصویب چنین لایحه‌ای به کشورشان آسیب می‌زند. علاوه بر این، ۶۰ درصد اسرائیلی‌ها گفته‌اند که این دولت را نماینده خود نمی‌دانند و ۴۸ درصد معتقدند وضعیت در اسرائیل بدتر خواهد شد.

بیشتر از جهان