ترور دو عالم دینی در افغانستان طی دو روز گذشته

به گفته‌ منابع آگاه، این دو نفر برخلاف دستور طالبان، از ذکر نام ملا هبت‌الله در خطبه‌های نمازجمعه خودداری کرده بودند

مفتی محمد نذیر معنوی (سمت راست) و مولوی نورالدین (سمت چپ)، عالمان دینی که در دو روز گذشته ترور شده‌اند- تصویر ارسالی به ایندیپندنت فارسی

افراد مسلح ناشناس در دو روز گذشته دو عالم دینی را در استان‌های غور و بغلان افغانستان ترور کرده‌اند. گفته‌ می‌شود این دو نفر از منتقدان طالبان بوده‌اند. 

به گزارش‌ منابع محلی، مفتی محمد نذیر معنوی شامگاه شنبه ۱۶ اردیبهشت (ششم مه) در شهر فیروزکوه، مرکز استان غور، به قتل رسیده است. این منابع در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی توضیح دادند که افراد مسلح ناشناس او را در مسیر بازگشت به خانه پس از برگزاری مراسم نماز مغرب کشته‌اند.

به گفته‌ این منابع، مسجدی که این رویداد در نزدیکی آن رخ داده است، در فاصله ۱۰۰ متری مدیریت شهری اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان قرار دارد.

یک روز پیش از آن، یک روحانی دیگر نیز در استان بغلان ترور شد. منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی گفته‌اند که افراد مسلح ناشناس مولوی نورالدین را شامگاه جمعه ۱۵ اردیبهشت (۵ مه) در شهرستان برکه‌ استان بغلان به رگبار بسته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طالبان تاکنون در مورد دلیل و انگیزه قتل این دو عالم دینی اظهارنظر نکرده‌اند اما به گفته منابع محلی، آن‌ها به دلیل سر باز زدن از اجرای دستور وزارت حج و اوقاف طالبان به قتل رسیده‌اند؛ گفته می‌شود مولوی نورالدین علی‌رغم دستور وزارت حج و اوقاف طالبان، از ذکر نام ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، در خطبه‌های نماز جمعه خودداری کرده بود. این روحانی ازبک‌تبار پیش از این گفته بود در قرآن نیامده است که «در خطبه‌ نماز جمعه از هر دهقان و چوپان یا هر فرد دیگری نام برده شود». 

وزارت حج و اوقاف طالبان پنج ماه پیش دستور داد که امامان مساجد مکلف‌اند در خطبه‌های نماز جمعه‌شان نام ملا‌هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، را ذکر کنند. طالبان برای اجرای این دستور کاغذهایی حاوی متن خطبه‌های نماز جمعه را تهیه و در اختیار آنان قرار داده‌اند.

وزارت حج و اوقاف طالبان آبان ۱۴۰۱ به تمامی خطیبان مساجد در افغانستان دستور داد در نمازجمعه، خطبه واحدی ایراد و برای پیروزی ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه، دعا کنند.

طالبان در نزدیک به دو سال حاکمیت خود در افغانستان تاکنون چند امام‌جمعه و خطیب مسجد را ممنوع‌المنبر کرده‌اند تا صدای مخالفانشان را خاموش و ملاهای «فرمان‌بردار» را جایگزین آنان کنند. این گروه پس از تسلطشان بر افغانستان، علاوه خاموش‌کردن صدای عالمان منتقد، بر افزایش تعداد مدارس دینی، مساجد و بلندگوها برای پخش اذان بر اساس فقه حنفی تلاش کرده‌اند.

وزارت تحصیلات عالی طالبان به‌تازگی اعلام کرده که با موافقت ملاهبت‌الله آخوندزاده قرار است در هر منطقه افغانستان، مدارس تخصصی برای ملاها تاسیس شود. در نامه‌ای که این وزارتخانه به رهبر طالبان فرستاده، از استان‌های قندوز، بلخ، هرات، پکتیا و ننگرهار به‌طور ویژه نام برده شده و قرار است در هر کدام از این استان‌ها «مدرسه تخصصی» ساخته شود.