وقوع سیل در کنگو جان دست‌کم یک‌صد نفر را گرفت

به‌گزارش آسوشیتدپرس، مقام‌های محلی در کنگو خسارات ناشی از سیل را «بسیار زیاد» دانستند و می‌گویند تقریبا تمام منازل مسکونی مناطق سیل‌زده تخریب شده است

در روزهای اخیر بارش باران‌های سنگین در مناطق شرقی و مرکزی قاره آفریقا، جان صدها تن از مردمان ساکن این مناطق را گرفت -- ALEXIS HUGUET / AFP

خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی در روز جمعه، ۵ مه ۲۰۲۳، از وقوع سیل در یکی از استان‌های شرقی کنگو خبر داد و در ارتباط با این واقعه نوشت بیش از ۱۰۰ تن از مردم ساکن این منطقه جان خود را به‌دلیل وقوع سیل از دست دادند.

به‌گزارش این خبرگزاری مقامات محلی در استان کیوویِ جنوبی، واقع در شرق کنگو، خسارت‌های ناشی از این سیل را «بسیار زیاد» برآورد کردند و گفتند تمامی منازل مسکونی این استان در اثر جاری شدن سیل از بین رفته‌ است.

به‌گفته مقام‌های محلی، سیل روز جمعه در شرق کنگو پس از بارانی سنگین به‌وقوع پیوست که بارش آن از روز پنجشنبه، ۴ مه، آغاز شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول این منابع محلی نوشت پس از بارش باران و رانش زمین در مناطق مختلف استانِ کیوویِ جنوبی، جریان آبِ دو روخانه این استان نیز از مسیر خود خارج شد و به این ترتیب تخریب زیستگاه‌های پیرامونی افزایش یافت.

مردم محلی یکی از روستاهای سیل‌زده استان کیوویِ جنوبی، به خبرنگاران گفتند آنها شمار زیادی جسد از میان گل‌ولایِ رودخانه‌ها بیرون کشیدند و تخمین می‌زنند نزدیک به ۷۵ درصد از منازل مسکونی این روستا تخریب شده‌ است. این گروه همچنین تاکید کردند ساختمان‌های مدارس این روستا و همچنین یک مرکز بهداشتی نیز در زمره ساختمان‌هایی قرار داشتند که در جریان سیل روز جمعه تخریب شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات محلی، ضمن تقاضای ارسال کمک‌های فوری به منطقه، به‌خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند در حال حاضر همه امکاناتِ این منطقه کاملا تخریب شده است. با این‌وجود گزارش‌های منتشر شده حاکی از آن است که امدادگران حاضر در منطقه تلاش می‌کنند با استفاده از امکانات اندکی که در اختیار دارند، اجساد افراد را از زیر آوارِ متعلق به ساختمان‌های تخریب شده بیرون بکشند.

دولت محلی کیوویِ جنوبی نیز پس از وقوع سیل و تخریب‌های برجای مانده، بیانیه‌ای منتشر کرد و ضمن ابراز همدردی با افراد و خانواده‌های آسیب دیده به سیل‌زدگان منطقه وعده داد تا هیاتی ویژه به منطقه اعزام کند.

در روزهای اخیر بارش باران‌های سنگین در مناطق شرقی و مرکزی قاره آفریقا، نه تنها به کشته شدن چند صدها تن از مردمان ساکن این مناطق منجر شد، بلکه بخش‌های وسیعی از مناطق مسکونی کشورهای مختلف، از جمله کنیا، اوگاندا و رواندا را در هم کوبید.

به‌عنوان مثال رسانه‌های دولتی رواندا در روز چهارشنبه از وقوع سیل در مناطق غربی و شمالی این کشور خبر دادند و تاکید کردند که در نخستین روز وقوع این سیل ویرانگر دستکم ۱۲۹ تن جان خود را از دست داده‌اند؛ سیلابی که برخی رسانه‌های رواندا در مورد آن چنین ابعاد تلفات انسانی آن چنین نوشتند:«با توجه به آمارهای موجود در سال‌های اخیر، این آمار می‌تواند بالاترین تلفات ناشی از فاجعه در این کشور در کوتاه‌ترین مدت ثبت شده باشد.»

بیشتر از جهان