حمله طالبان بار دیگر گفتگو‌های صلح را متوقف کرد

زلمی‌خلیل‌زاد گفت روند گفتگوها به طور موقت تعلیق می‌شود

زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان/AFP

 

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان پس از حمله طالبان به پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان اعلام کرد که تیم او گفتگو‌ با طالبان را موقتا متوقف می‌کند.

این درحالی است که خلیل‌زاد به تازگی پس از وقفه‌ای که به دنبال یک حمله دیگر طالبان در مذاکرات ایجاد شده بود، روند گفتگو‌ها را از سرگرفته و امیدواری‌ها را نسبت به آتش‌بس و راهکاری برای پایان‌دادن به جنگ ۱۸ ساله افغانستان افزایش داده بود.

به گزارش رویترز گفتگو‌ها پس از آن متوقف شد که یک بمبگذار انتحاری در روز چهارشنبه به پایگاه نظامی آمریکا در بگرام حمله کرد. در جریان این حمله دو غیر نظامی کشته و بیش از ۷۰ نفر زخمی شدند.

خلیل‌زاد در توییتر خود نوشت: امروز با طالبان ملاقات کردم و از حمله به بگرام ابراز ناراحتی کردم. وقفه‌ای کوتاه در مذاکرات ایجاد می‌کنیم تا آنها با رهبر خود در مورد این موضوع حساس مشورت کنند. او همچنین تاکید کرد که طالبان باید تمایل و توانایی خود برای پاسخ دادن به تمایل افغان‌ها به صلح را نشان دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال سهیل صلاح‌الدین، سخنگوی طالبان نشست روز جمعه را بسیار خوب و دوستانه توصیف کرده است. به گزاری الجزیره، او گفت که دو طرف تصمیم گرفتند گفت‌و‌گوها را پس از چند روز وقفه برای مشورت از سربگیرند.

از سال ۲۰۰۱ تا کنون ده‌ها هزار شهروند غیر نظامی افغان و مقامات امنیتی و همچنین بیش از دو هزار و ۴۰۰ نیروی آمریکایی در افغانستان جان خود را از دست داده‌اند. در حال حاضر ۱۳ هزار نیروی آمریکایی و هزاران نیروی ناتو همچنان در این کشور حضور دارند. مقامات آمریکایی قصد دارند از طریق طرح صلح شمار نیروهای خود در افغانستان را کاهش دهند. اما طالبان خروج نیروهای آمریکایی و ناتو را شرط دستیابی به توافق تعیین کرده است.

 

بیشتر از