سازمان بهداشت جهانی پایان وضعیت اضطراری کووید-۱۹ را اعلام کرد

تصمیم کاهش وضعیت هشدار به این معنی نیست که خطر به پایان رسیده است و اگر وضعیت تغییر کند وضعیت اضطراری ممکن است دوباره اعلام شود

در بسیاری از کشورها پوشیدن ماسک صورت در بسیاری از اماکن عمومی دیگر اجباری نیست- Daniel LEAL / AFP

رئیس سازمان بهداشت جهانی روز جمعه پنجم می (۱۵ اردیبهشت)، اعلام کرد که همه‌گیری کووید-۱۹ دیگر یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی نیست. همه‌گیری کووید-۱۹ طی سه سال تقریبا ۸۰۰ میلیون را بیمار کرده یا کشته است.

روزنامه گاردین می‌نویسد سازمان بهداشت جهانی برای اولین بار، ۳۰ ژانویه ۲۰۲۰ بالاترین سطح هشدار را به‌دلیل کووید-۱۹ اعلام کرد و در برخی جلسات سه ماهه همچنان از این سطح هشدار استفاده می‌کند.

تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر کل سازمان بهداشت جهانی، روز جمعه اعلام کرد که این آژانس بهداشتی سازمان ملل سطح هشدار را کاهش می‌دهد، اما او همچنین به تهدید مداوم کووید-۱۹ اشاره کرد. او افزود: «هفته گذشته، کووید-۱۹ هر سه دقیقه یک بار جان یک نفر را گرفت. این شمار می‌تواند بیشتر هم باشد.»

تدروس گبریسوس، گفت: «دیروز کمیته اضطراری برای پانزدهمین بار تشکیل جلسه داد و به من توصیه کرد که پایان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی را اعلام کنم.» مدیر کل سازمان بهداشت جهانی افزود: «بنابراین با امید فراوان من پایان این همه‌گیری را به‌عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی اعلام می‌کنم.» با این حال، این به این معنا نیست که خطر کووید-۱۹ کاملا رفع شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام وضعیت اضطراری بهداشت جهانی کمک کرد تا توجه بین‌المللی بر تهدید کووید-۱۹ متمرکز شود. این اقدام همچنین همکاری بین‌المللی برای درمان و توزیع واکسن را تقویت کرد. برداشتن این وضعیت، نشان‌دهنده پیشرفت جهان در چند زمینه در مقابله با کووید-۱۹ است. با این حال، خطر همچنان کاملا رفع نشده است.

سازمان بهداشت جهانی نمی‌تواند آغاز یا پایان همه‌گیری را اعلام کند. تدروس گبریسوس هشدار داد که تصمیم کاهش وضعیت هشدار به این معنی نیست که خطر به پایان رسیده است و اگر وضعیت تغییر کند وضعیت اضطراری ممکن است دوباره اعلام شود.

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت: «بدترین کاری که کشورها می‌توانند انجام دهند این است که از این خبر به‌عنوان دلیلی برای پایین آوردن محدودیت‌ها استفاده کنند.» او افزود: «از بین بردن سیستم‌هایی که از آغاز همه‌گیری ساخته شده بود، این پیام را به مردم می‌دهد که دلیلی برای نگرانی در مورد کووید-۱۹ وجود ندارد.»

کووید-۱۹ به‌طور رسمی جان بیش از ۶.۹ میلیون نفر را گرفته و سلامت بیش از ۷۶۵ میلیون نفر دیگر را تحت تاثیر قرار داده است. گفته می‌شود که ارقام واقعی احتمالا بسیار بالاتر است. مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹  در سراسر جهان از ماه ژانویه ۹۵ درصد کاهش پیدا کرده است، اما این بیماری تنها در ماه گذشته ۱۶ هزار نفر را در سراسر جهان کشت.

به گفته این سازمان، با وجود خطر طولانی‌مدت کووید-۱۹، این همه‌گیری در اکثر کشورها از ذهن‌ها محو شده است. این هفته، تدروس گبریسوس گفت که آزمایش و ردیابی «به‌طور قابل توجهی در سراسر جهان کاهش یافته است و این امر، ردیابی انواع شناخته‌شده و شناسایی انواع جدید را دشوارتر می‌کند».

بیشتر از جهان