قهرمانی مقتدرانه ناپولی با معماری اسپالتی

تیم جنوب ایتالیا بعد از ۳۳ سال انتظار، قهرمانی را جشن گرفت

یک هوادار ناپولی که قهرمانی تیم محبوبش را جشن گرفته است- 

ALBERTO PIZZOLI / AFP

یک مساوی در زمین اودینزه هم کافی بود تا قهرمانی ناپولی پنج هفته مانده به پایان لیگ ایتالیا قطعی شود و هوادارانش جشن بگیرند. ناپولی هفته قبل هم می‌توانست قهرمان شود، ولی در خانه‌اش مقابل سالرنیتانا متوقف شد.

اودینزه در بازی پنجشنبه‌شب خیلی زود به گل رسید، ولی ویکتور اوسیمن در شروع نیمه دوم، ناپولی را به گل تساوی رساند. این بیست‌و‌دومین گل مهاجم نیجریه‌ای است که بهترین گلزن این فصل سری آ محسوب می‌شود و به لطف نقش پررنگی که در قهرمانی ناپولی داشته است، بهترین باشگاه‌های اروپا ازجمله منچستریونایتد مشتری‌اش شده‌اند.

هرچند این بازی دور از خانه بود، ولی ۵۰ هزار تماشاگر در ورزشگاه دیه‌گو آرماندو مارادونای شهر ناپل برای دیدن بازی روی صفحات بسیار بزرگ و جشن قهرمانی حاضر شده بودند.  حدود ۱۰ هزار طرفدار متعصب‌ هم همراه تیم به اودینه سفر کرده بودند و در پایان بازی برای جشن گرفتن با بازیکنان به درون زمین رفتند.

این بندر جنوبی از چند روز قبل برای قهرمانی آماده شده بود و کوچه‌ها پر از پرچم‌ها و بنرهایی با نام بازیکنان بود. بعد از بازی هم آتش‌بازی بزرگی در ناپل برپا شد و مردم به خیابان‌ها ریختند.

هرچند تیم اسپالتی در دو بازی گذشته متوقف شد، ولی بعد از شروع درخشان فصل به‌قدری از رقبایش فاصله گرفته بود که آن‌ها هیچ بختی برای جبران اختلاف امتیازات نداشتند. ناپولی بعدازاین تساوی ۸۰ امتیازی شد، در حالی که لاتزیو، تیم دوم جدول، از ۳۳ بازی ۶۴ امتیاز دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سومین قهرمانی تاریخ باشگاه ناپولی در لیگ ایتالیا است. دو قهرمانی قبلی در سال‌های ۱۹۸۷ و ۱۹۹۰ به دست آمد، زمانی که دیه‌گو مارادونای فقید پیراهن شماره ۱۰ این تیم را به تن می‌کرد. بعد از جدایی مارادونا، ناپولی روزهای خوشی نداشت و حتی در مقطعی به‌دلیل ورشکستگی به دسته سوم سقوط کرد.

این تیم در ۱۱ سال گذشته توانست سه بار قهرمان جام حذفی شود، ولی هوادارانش تشنه قهرمانی لیگ ایتالیا بودند. لوچیانو اسپالتی این فصل موفق شد بر پایه خریدهای جدیدش تیم مهارناپذیری بسازد که از هفته‌های اول به صدر رفت و آن را رها نکرد.

کیم مین‌جائه، مدافع کره‌ای در قلب دفاع به همراه کواراتسخلیا، گوش چپ گرجی و اوسیمن، سه مهره کلیدی ناپولی در راه این قهرمانی بودند. اسپالتی ۶۴ ساله که پیش از این دو بار با رم، قهرمان جام حذفی شده بود، به مسن‌ترین مربی که قهرمان ایتالیا می‌شود تبدیل شد.

این مربی بعد از سوت پایان بازی اشک ریخت و این قهرمانی را به بازیکنان و هواداران و همچنین برادرش که چهار سال قبل از دنیا رفت تقدیم کرد.

او درباره احساسش از این قهرمانی گفت: «دیدن لبخند و لذت مردم ناپل مرا احساساتی می‌کند. آن‌ها بیشترین لذت را از این قهرمانی می‌برند. رسیدن به این نقطه کار سختی بود، چون وزن تمام شهر را روی شانه‌هایمان احساس می‌کردیم.»

اسپالتی که دومین فصل حضورش در ناپولی را می‌گذارند، درباره مسیر تحول تیمش گفت: «تابستان گذشته اعتراض‌هایی علیه تیم شد که برایم جالب نبود. وقتی من گفتم که باید برای قهرمانی بجنگیم، مردم احساس کردند که مغرور شده‌ام. ولی من با این حرف می‌خواستم بهترین کارایی را از بازیکنانم بگیرم و روحیه آن‌ها را بالا ببرم.»

بیشتر از فوتبال