آمریکا ادعای دست داشتن در حمله پهپادی به کرملین را رد کرد

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید ادعای روسیه مبنی بر هرگونه نقش آمریکا در حمله پهپادی را دروغ خواند

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت: «ادعاهای روسیه مبنی بر اینکه آمریکا پشت حمله پهپادی به کرملین است، دروغ است.»

او در گفتگو با شبکه ام اس ان بی سی افزود:«من می‌توانم به شما اطمینان دهم که هیچ دخالتی از سوی ایالات متحده در این مورد صورت نگرفته است.»

جان کربی تاکید کرد: « ما دخالتی در این کار نداشتیم.»

او گفت که هنوز مشخص نیست دقیقا چه اتفاقی در کرملین افتاده است و واشنگتن همچنان در حال بررسی این حادثه است.

کربی در عین حال افزود که ایالات متحده نه اوکراین را تشویق به حمله خارج از مرزهای خود می‌کند و نه این کشور را قادر به انجام چنین حملاتی می‌سازد.

پیشتر، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز هرگونه دست داشتن کی‌یف در این حمله پهپادی را به‌طور کامل رد کرده بود.

مقام‌های دولتی روسیه روز چهارشنبه، سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت‌ماه)،  مدعی شدند اوکراین قصد داشته است در جریان یک حمله پهپادی به کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را ترور کند.

این حمله در آستانه برگزاری مراسم سالانه ارتش روسیه در میدان سرخ مسکو انجام و باعث نگرانی مسئولان امنیتی پایتخت و نظامیان این کشور شده است.

روسیه حمله پهپادی بامداد روز چهارشنبه، به ساختمان کرملین را یک «اقدام تروریستی» و «برنامه‌ریزی‌شده» توصیف کرد و سپس آمریکا را به دست داشتن در آن متهم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گفته مقام‌های دولتی روسیه، در جریان این حمله هوایی به ساختمان کاخ کرملین، از دو پهپاد استفاده شده است. مقام‌های دولتی و نظامی روسیه هنوز اطلاعاتی درباره نوع پهپاد‌ها و مکان پرتاب آن‌ها ارائه نداده‌اند.

بر اساس ویدئوهایی که در رسانه‌های دولتی روسیه و  شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است یک شی پرنده، درست چند ثانیه پیش از برخورد به یکی از ساختمان‌های کاخ کرملین بر فراز این مجتمع محافظت‌شده در مسکو منفجر شد.

بر پایه گزارش‌ منابع دولتی روسیه، ارتش این کشور با استفاده از سامانه‌های جنگ راداری، حمله پهپادی بامداد چهارشنبه در پایتخت را خنثی کردند.

به‌گفته مقام‌های روسیه، پوتین هنگام حملات پهپادی بامداد چهارشنبه در کاخ کرملین حضور نداشت و در اقامتگاه شخصی خود در «نوو اوگاریوو»، در حومه مسکو، بود.

بر اساس بیانیه کرملین، در جریان این حمله پهپادی به هیچ کس آسیبی وارد نشد و برنامه‌های روزانه و تغییری در برنامه‌های کاری پوتین به‌وجود نیامد.

کاخ کرملین در بیانیه روز چهارشنبه خود به‌صراحت تهدید کرد روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌داند که هر زمان و هر کجا، به این «حمله تروریستی»، به قصد کشتن رئیس‌جمهوری پاسخ دهد.

با این حال، میخایلو پودولیاک، سخنگوی ریاست‌جمهوری اوکراین، با رد تمامی این ادعا‌ها گفت اوکراین هیچ ارتباطی با حملات پهپادی بامداد چهارشنبه به کاخ کرملین ندارد.

حملات پهپادی بامداد چهارشنبه به ساختمان کرملین، در آستانه برگزاری مراسم سالانه رژه نیروهای نظامی روسیه، در نهم ماه مه در مسکو انجام شد.

نهم ماه مه، سالگرد پیروزی ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی بر نیروی‌های آلمان نازی در پایان جنگ دوم جهانی است. این روز در سراسر روسیه جشن گرفته می‌شود و هر ساله هم مراسم‌های نمادین و باشکوهی برای نشان دادن قدرت نظامی روسیه در مجاورت کاخ کرملین، در میدان سرخ مسکو، برگزار می‌شود.

بیشتر از جهان