حمله پهپادی به کرملین؛ نگرانی از امنیت مسکو در آستانه رژه بزرگ میدان سرخ

پوتین هنگام حملات پهپادی بامداد روز چهارشنبه در کاخ کرملین حضور نداشت و در اقامتگاه «نوو-اوگاریوو» در حومه مسکو بود

مقام‌های دولتی روسیه مدعی شدند اوکراین قصد داشته است در جریان یک حمله پهپادی به کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، را ترور کند. این حمله در آستانه برگزاری مراسم سالانه ارتش روسیه در میدان سرخ مسکو انجام شد و نگرانی مسئولان امنیتی پایتخت و نظامیان این کشور را به‌همراه آورد.

روسیه حمله پهپادی بامداد روز چهارشنبه، سوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت‌ماه)، به ساختمان کرملین را یک «اقدام تروریستی» و «برنامه‌ریزی‌شده» توصیف کرد.

به‌گفته مقام‌های دولتی روسیه، در جریان این حمله هوایی به ساختمان کاخ کرملین، از دو پهپاد استفاده شده است. مقام‌های دولتی و نظامی روسیه هنوز اطلاعاتی درباره نوع پهپاد‌ها و مکان پرتاب آن‌ها ارائه نداده‌اند.

بر اساس ویدئوهایی که در رسانه‌های دولتی روسیه و  شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است یک شی پرنده، درست چند ثانیه پیش از برخورد به یکی از ساختمان‌های کاخ کرملین بر فراز این مجتمع محافظت‌شده در مسکو منفجر شد.

بر پایه گزارش‌ منابع دولتی روسیه، ارتش این کشور با استفاده از سامانه‌های جنگ راداری، حمله پهپادی بامداد چهارشنبه در پایتخت را خنثی کردند.

به‌گفته مقام‌های روسیه، پوتین هنگام حملات پهپادی بامداد چهارشنبه در کاخ کرملین حضور نداشت و در اقامتگاه شخصی خود در «نوو اوگاریوو»، در حومه مسکو، بود.

به‌گفته دفتر ریاست‌جمهوری روسیه، قطعاتی از پهپادها در محوطه کاخ کرملین سقوط کرده است اما به کسی آسیبی نرسیده و هیچ بخشی از ساختمان‌های کاخ هم صدمه‌ ندیده‌ است.

بر اساس بیانیه کرملین، در جریان این حمله پهپادی به هیچ کس آسیبی وارد نشد و برنامه‌های روزانه و تغییری در برنامه‌های کاری پوتین به‌وجود نیامد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ کرملین در بیانیه روز چهارشنبه خود به‌صراحت تهدید کرد روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌داند که هر زمان و هر کجا، به این «حمله تروریستی»، به قصد کشتن رئیس‌جمهوری پاسخ دهد.

در برابر، میخایلو پودولیاک، سخنگوی ریاست‌جمهوری اوکراین، با رد تمامی این ادعا‌ها گفت اوکراین هیچ ارتباطی با حملات پهپادی بامداد چهارشنبه به کاخ کرملین ندارد.

روزنامه گاردین نیز با انتشار گزارشی در روز چهارشنبه، به‌نقل از این مقام ارشد دولت اوکراین نوشت: «استفاده از پهپادها در تاسیسات انرژی روسیه یا محوطه کاخ کرملین، تنها می‌تواند نشا‌ن‌دهنده فعالیت‌ چریکی نیروهای «مقاومت محلی» باشد.»

همزمان سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو، از ممنوعیت پرواز غیرمجاز پهپادها بر فراز پایتخت خبر داد. به‌گفته شهردار مسکو، پرواز هر نوع پهپادی نیازمند مجوز ويژه مقام‌های دولتی است.

به‌‌نوشته گاردین، مقام‌های دولتی اوکراین به‌طور معمول مسئولیت حملات پهپادی در قلمرو روسیه یا مناطق اشغال‌شده کریمه را بر عهده نمی‌گیرند. هرچند با واکنش‌های مبهم یا تمسخرآمیز، از انجام چنین حملاتی ابراز خرسندی می‌کنند.

حملات پهپادی بامداد چهارشنبه به ساختمان کرملین، در آستانه برگزاری مراسم سالانه رژه نیروهای نظامی روسیه، در نهم ماه مه در مسکو انجام شد.

نهم ماه مه، سالگرد پیروزی ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی بر نیروی‌های آلمان نازی در پایان جنگ دوم جهانی است. این روز در سراسر روسیه جشن گرفته می‌شود و هر ساله هم مراسم‌های نمادین و باشکوهی برای نشان دادن قدرت نظامی روسیه در مجاورت کاخ کرملین، در میدان سرخ مسکو، برگزار می‌شود.

بیشتر از جهان