پلیس خانه رئیس‌جمهوری سابق برزیل را جست‌و‌جو کرد

بولسونارو در ستاد مرکزی پلیس فدرال بازجویی خواهد شد

ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری پیشین برزیل همراه با طرفدارانش، ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۲ - MAURO PIMENTEL / AFP

پلیس فدرال برزیل چهارشنبه، سوم مه (۱۳ اردیبهشت)، خانه یائیر بولسونارو، رئیس ‌جمهوری سابق این کشور را جست‌و‌جو کرد و تلفن او را مصادره کرد. پلیس برزیل علت این اقدام را تحقیق در مورد اتهام جعل احتمالی کارت‌های واکسن کرونا به دست بولسونارو اعلام کرد و افزود حکم دستگیری چند نفر هم صادر شده است.

بولسونارو در گفت‌وگو با رسانه‌ها جست‌وجوی منزل خود را تایید کرد. میشل، همسر او، نیز در صفحه اینستاگرام خود ماجرا را تایید کرد. 

یک مقام پلیس فدرال که بدون افشای نامش با خبرگزاری اسوشیتدپرس صحبت کرد، گفت بولسونارو در ستاد مرکزی پلیس فدرال بازجویی خواهد شد. او همچنین دستگیری مائورو سید، از نزدیک‌ترین متحدان رئیس‌جمهوری سابق، را تایید کرد. 

روابط عمومی پلیس فدرال از انجام ۱۶ جست‌وجو و شش دستگیری در ریو د ژانیرو در پیوند با ورود داده‌های جعلی به سامانه کرونا کشور خبر داد، اما نامی از بولسونارو یا سید نبرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رسانه‌های محلی، کارت‌های واکسن بولسونارو، اعضای خانواده و مشاوران او، دستکاری شده‌اند. پلیس در بیانیه‌ای گفت که تمرکز تحقیقات بر کارت‌هایی بوده که برای سهولت ورود به آمریکا دستکاری شده بودند.

بولسونارو در پی جست‌وجوی خانه‌اش، به خبرنگاران گفت: «من هیچ دستکاری‌ای نکردم. من اصلا واکسن نزدم. همین و بس. هچوقت هم منکر آن نشدم.» 

طبق قوانین آمریکا، از نوامبر ۲۰۲۱ به بعد ورود به این کشور برای اغلب شهروندان سایر کشورها که واکسن نزده‌اند، ممنوع بوده است. اما بولسونارو در این مدت سه بار به آمریکا سفر کرده است: ژوئن ۲۰۲۲ برای شرکت در نشست قاره آمریکا، سپتامبر ۲۰۲۲ برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، و دسامبر همان سال برای چند ماه اقامت در فلوریدا پس از شکست در انتخابات و کنار رفتن از ریاست قوه مجریه برزیل.

بولسونارو با مشکلات حقوقی دیگری هم مواجه است. پلیس فدرال برزیل ماه گذشته دو بار در ستاد مرکزی خود در برازیلیا از او پرس‌وجو کرده است.

بیشتر از جهان