اتحادیه اروپا تولید مهمات را افزایش می‌دهد  

اتحادیه اروپا جویای دفاع از منافع اوکراین در جنگ با روسیه و بهبود اعتبار ژئوپلیتیکی خود است

 سربازان اوکراینی در حال قرار دادن مهمات در یک جعبه، ۱۲ اکتبر ۲۰۲۲ _ Yasuyoshi CHIBA / AFP

اتحادیه اروپا چهارشنبه، ۳ ماه می (۱۳ اردیبهشت)، اعلام کرد برنامه‌های تازه‌ای برای افزایش تولید مهمات در مقیاس وسیع دارد. این بلوک اروپایی در پی دفاع از منافع اوکراین در جنگ با روسیه و بهبود اعتبار ژئوپلیتیکی خود است.

اوکراین به لطف تجهیزات نظامی جدیدی که تاکنون از متحدان غربی خود دریافت کرده، در حال تدارک یک ضدحمله است. کی‌یف آماده است تا یک ضدحمله برنامه‌ریزی‌شده بهاری به‌منظور بازپس‌گیری سرزمین‌های تحت اشغال روسیه راه‌اندازی کند، اما به گفته تحلیلگران، ذخایر مهمات خود را به سرعت استفاده کرده است. دولت کی‌یف از متحدان غربی‌اش خواسته تا مهمات بیشتری در اختیارش بگذارند.

تیری برتون، کمیسر صنایع و امور بازار داخلی اتحادیه اروپا، می‌گوید: «ما باید آنچه اوکراین نیاز دارد، بلافاصله ارائه دهیم.» تیری برتون می‌خواهد دست‌کم یک میلیارد یورو (۱.۱ میلیارد دلار) برای تامین بودجه لایحه حمایت از تولید مهمات با هدف تامین مهمات لازم برای اوکراین و پر کردن انبارهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا گردآوری کند. اتحادیه اروپا تنها نیمی از  بودجه این اقدام را تامین می‌کند و باقی هزینه‌ها را باید کشورهای عضو بپردازند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌نویسد کشورهای اتحادیه اروپا به دلیل دهه‌ها صلح و حفاظت نظامی ایالات متحده از آن‌ها از طریق ناتو، در تولید مهمات سرمایه‌گذاری نکرده‌اند. این بلوک ۲۷ کشوری، اینک می‌خواهد با سرعتی بی‌سابقه مهمات تولید کند، زیرا جنگ به آستانه مرز‌های آن رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسر صنایع و امور بازار داخلی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد این اتحادیه همچنان یک پایگاه تولید بالقوه بزرگ، به ویژه در شرق مرزهایش، در اختیار دارد که می‌تواند با تمرکز و هماهنگی بهره‌برداری شود. او گفت: «اطمینان دارم می‌توانیم ظرفیت تولید صنعتی خود را افزایش دهیم تا دست‌کم یک میلیون گلوله در اروپا برای اوکراین تولید کنیم.»

گذشته از تعهدات روز چهارشنبه اروپایی‌ها به‌منظور افزایش تولید مهمات، اتحادیه اروپا هم‌اینک یک میلیارد یورو از سهم کشورهای عضو برای تحویل مهمات به کی‌یف تامین کرده و به همین منوال، به تقویت تدارکات مشترک اعضای خود متعهد است. مدت‌ها است که اتحادیه اروپا به دلیل فقدان توانمندی نظامی کافی در معرض انتقاد قرار دارد؛ خاصه به این دلیل که از نفوذ اقتصادی زیادی برخوردار است. کمبود ذخایر نظامی و ظرفیت تولید محدود، جایگاه بین‌المللی اتحادیه اروپا را تضعیف کرده است.

اتحادیه اروپا اینک از طریق قانون حمایت از تولید مهمات، می‌کوشد این وضعیت را بهبود ببخشد.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، گفت: «این امر بخش مهمی از ظرفیت راهبردی اروپا به‌منظور دفاع از منافع و ارزش‌های خود و کمک به حفظ صلح در قاره ما است.»

اعضای ناتو و کشورهای شریک این ائتلاف نظامی تاکنون علاوه بر مهمات، بیش از ۹۸ درصد از خودروهای جنگی وعده داده‌شده را به اوکراین تحویل داده‌اند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، هفته گذشته گفت متحدان اوکراین در کنار بیش از ۱۵۵۰ خودروی زرهی، ۲۳۰ تانک و سایر تجهیزات، «مقادیر زیادی مهمات» نیز ارسال کرده‌اند و همچنین بیش از ۹ تیپ جدید اوکراینی را آموزش داده و تجهیز کرده‌اند.

دبیرکل ناتو در ادامه گفت: «۳۱ عضو ناتو که مشمول اکثر کشورهای اتحادیه اروپا را می‌شود، به تقویت ارتش اوکراین متعهدند.» او همچنین در ادامه افزود: «بازپس‌گیری مناطقی که نیروهای کرملین اشغال کرده‌اند، موقعیت قوی‌تری به کی‌یف در مذاکرات برای برقراری صلح خواهد داد.»

مقام‌های آمریکایی روز سه‌شنبه هفته جاری اعلام کردند ایالات متحده حدود ۳۰۰ میلیون دلار کمک نظامی اضافی، از جمله مقدار زیادی گلوله توپخانه، خمپاره‌انداز، راکت‌های هوا به زمین و مهمات به اوکراین ارسال می‌کند، زیرا ضد‌حمله بهاری برنامه‌ریزی‌شده اوکراین روز‌به‌روز نزدیک‌تر می‌شود.»

بیشتر از جهان