آزمون حیاتی برای اوکراین؛ کی‌یف برای ضدحمله به مسکو آماده می‌شود

اوکراین می‌گوید که در باخموت کنترل جاده کلیدی برای رسیدن مهمات به این شهر را در اختیار دارد

در ادامه درگیری‌های شدت‌گرفته میان کی‌یف و مسکو طی روزهای گذشته، مقام‌های مستقر روسیه در جنوب اوکراین اعلام کردند که نیروهای اوکراینی شهر نوایا کاخوفکا را هدف «آتش شدید توپخانه» قرار داده‌اند و این اتفاق به قطع برق منجر شده است.

مقام‌های روسیه نیز روز شنبه از حمله پهپادی به کریمه خبر دادند، اما جزئیاتی از این‌که این پهپادها از سمت کجا بوده‌اند و چه تلفاتی داشته‌اند، منتشر نکردند.  با این حال، روز یکشنبه اعلام شد که بیش از ۱۰ مخزن نفت به وزن ۴۰ هزار تن در آتش‌سوزی تاسیسات ذخیره سوخت کریمه نابود شد.

بر اساس اطلاعات ارتش اوکراین، این سوخت برای استفاده ناوگان دریای سیاه روسیه در نظر گرفته شده بود، اما دولت روسیه در سواستوپل، شهر بندری کریمه، مدعی است که این ضرر «تاثیری بر عرضه سوخت به سواستوپل نخواهد داشت.»

به گزارش فرانس ۲۴،‌ روز یکشنبه فرماندار روستای مرزی روسیه نیز اعلام کرد که براثر اصابت موشک اوکراینی به این روستا، دو نفر کشته شدند.

به گفته الکساندر بوگوماز، فرماندار استان بریانسک، موشک‌ها به روستای سوزمکا در شرق مرز بین دو کشور اصابت کردند. او در پیامی که در تلگرام منتشر کرد، گفت: «علاوه بر کشته شدن دو غیرنظامی، یک ساختمان مسکونی به‌طور کامل تخریب شده است و دو خانه دیگر نیز تا حدی تخریب شده‌اند.»

این حمله پس از آن انجام شد که روسیه حمله موشکی سنگینی را به شهرهای اوکراین انجام داد و دست‌کم ۲۳ غیرنظامی، ازجمله یک نوزاد را کشت.

در باخموت نیز اوکراین می‌گوید که کنترل جاده کلیدی به این شهر را در اختیار دارد.  در حالی که رئیس گروه واگنر تهدید کرد که در صورت ارسال نشدن مهمات بیشتر از مسکو، برخی از نیروهای خود را از این شهر شرقی خارج می‌کند، سخنگوی ارتش اوکراین مدعی شد که همچنان کنترل یک مسیر اصلی تدارکات به باخموت را در دست دارد.

این شواهد نشان می‌دهد که کی‌یف برای یک ضد حمله گسترده علیه نیروهای مسکو آماده می‌شود و برای چنین آزمون مهمی خودش را آماده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش منابع آگاه، انتظار می‌رود حمله گسترده اوکراین به روسیه طی هفته‌های آینده و شاید حتی چند روز دیگر آغاز شود. به گزارش گاردین، جنگ میان دو کشور برای چندین ماه در خطوط مقدم جبهه در وضعیت ایستا مانده و پیشرفت خاصی برای هیچ‌یک از دو طرف ایجاد نشده است. نیروهای روسی هنوز نزدیک به یک‌پنجم خاک اوکراین را در اختیار دارند و با این‌که اوکراین با تجهیزات جدیدی که دریافت کرده است، آماده حمله می‌شود، اما هزینه کمک‌های نظامی و مالی به این کشور ظاهرا باعث نگرانی برخی از متحدان غربی شده است.

با این حال، مقام‌های اوکراین و متحدان این کشور امیدوارند پیروزی‌های نظامی چشمگیر در بهار و پاییز گذشته دوباره رخ دهد، هرچند که این خوش‌بینی در میان کسانی که در سنگر می‌جنگند کمتر از مقام‌ها است. نگرانی‌های این سربازان، بازتاب نگرانی‌های بسیاری در واشینگتن و دیگر پایتخت‌های اروپایی است که میلیاردها دلار برای حمایت از اوکراین سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما درباره وضعیت ارتش این کشور پس از گذشت یک سال تردید دارند.

 آمار رسمی تلفات محرمانه است، اما در گزارش‌های نظامی درز کرده از ایالات متحده، تعداد کشته‌شدگان اوکراینی بین ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر و بیش از پنج برابر این میزان، مجروح ذکر شده است. تخمین زده می‌شود که تلفات روسیه دست‌کم دو برابر تلفات اوکراین باشد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، هفته گذشته گفت که اوکراین ۱۵۵۰ خودروی زرهی و ۲۳۰ تانک به همراه مقادیر زیادی مهمات از کشورهای عضو این ائتلاف تحویل گرفته است. او به خبرنگاران در بروکسل گفت که کشورهای ناتو همچنین ۹ تیپ زرهی جدید را آموزش داده و تجهیز کرده‌اند که به موضع قوی اوکراین برای ادامه تصرف قلمروهای اشغال‌شده کمک کند.

در حالی که برخی از کارشناسان از یک حمله نظامی گسترده علیه روسیه خبر می‌دهند، کی‌یف برنامه‌های خود را مخفی نگه می‌دارد، زیرا با ارتش بزرگ‌تر و آموزش‌دیده‌ای مواجه است که ماه‌ها در مواضع دفاعی خود ایستادگی کرده است. ازاین‌رو، به عقیده ناظران، غافلگیری عنصر حیاتی است که می‌تواند به اندازه تانک‌ها و پدافند هوایی برای مبارزه اوکراین در مقابل رقیبش بااهمیت باشد.

بیشتر از جهان