حق پخش جام جهانی زنان طرفدار ندارد

رئیس فیفا از پنج کشور مطرح اروپایی بابت پیشنهادهای پایین‌شان برای پخش این تورنمنت انتقاد کرد

پیشتر حق پخش جام جهانی مردان و زنان به طور مجتمع فروخته می‌شد، ولی فیفا تصمیم گرفته که برای این دوره آنها را مجزا واگذار کند - AFP

جیانی اینفانتینو پنج کشور اروپایی را تهدید کرد که اجازه پخش جام جهانی زنان را به آنها نخواهد داد، مگر اینکه شبکه‌های تلویزیونی پیشنهادهای حق پخش‌ خود را بالاتر ببرند.

رئیس فیفا گفت که از پیشنهادهای کشورهای بریتانیا، اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه ناامید شده و آن را «سیلی به صورت بازیکنان زن و زنان جهان» دانست. او تاکید کرد که فیفا وظیفه دارد مانع فروش «زیر قیمت» حق پخش این مسابقات شود.

به گزارش بی بی سی، پیشنهاد شبکه‌های اروپایی برای حق پخش جام جهانی زنان که ژوئن سال جاری به میزبانی مشترک استرالیا و نیوزیلند برگزار می‌شود، بین یک تا ده میلیون دلار بوده، در حالی که حق پخش جام جهانی مردان بین صد تا دویست میلیون دلار واگذار شده است.

اینفانتینو در حاشیه نشست سازمان تجارت جهانی در ژنو گفت: «اگر پیشنهادهای غیرمنصفانه ادامه داشته باشد، مجبور خواهیم شد که جام جهانی زنان را در پنج کشور بزرگ اروپایی پخش نکنیم. من از تمام بازیکنان، هواداران، مدیران فوتبال، روسای جمهوری، نخست‌وزیرها، سیاستمداران و خبرنگاران در سراسر دنیا می‌خواهیم که به ما بپیوندند و از پاداش منصفانه فوتبال زنان حمایت کنند. زنان شایستگی‌اش را دارند، ماجرا به همین سادگی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادوار گذشته حق پخش جام جهانی مردان و زنان به طور مجتمع فروخته می‌شد، ولی فیفا تصمیم گرفته که برای این دوره آنها را مجزا واگذار کند.

اینفانتینو تاکید کرد که درآمد ناشی از حق پخش کاملا صرف پیشرفت فوتبال زنان خواهد شد. او اضافه کرد که شبکه‌های عمومی مثل بی بی سی وظیفه دارند که در فوتبال زنان سرمایه‌گذاری کنند و برای ترویج آن بکوشند.

بی بی سی به تنهایی حق پخش جام جهانی ۲۰۱۹ زنان در بریتانیا را به عهده داشت، ولی حق پخش جام جهانی ۲۰۲۲ مردان را با آی. تی. وی سهیم شد. شنیده می‌شد که جام جهانی زنان هم توسط این دو شبکه پخش می‌شود، ولی آنها درباره مذاکرات حق پخش توضیحی نداده‌اند.

سخنگوی ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا گفت که اظهارات اینفانتینو را نشنیده، ولی درباره اهمیت این مسابقات گفت: «فکر می‌کنم نخست‌وزیر مثل هر شهروند دیگر بریتانیایی دوست دارد که چنین رویداد ورزشی مهمی را از تلویزیون تماشا کند. این را هم در نظر بگیرید که تیم ملی زنان انگلیس به تازگی با قهرمانی اروپا موفقیت بزرگی به دست آورد.»

اینفانتینو در کنگره سالانه فیفا در ماه مارس گفت که پاداش جام جهانی زنان را نسبت به دوره قبلی سه برابر کرده و به ۱۵۲ میلیون دلار رسانده است و می‌خواهد پاداش جام جهانی ۲۰۲۶ مردان و جام جهانی ۲۰۲۷ زنان را یکسان کند.

بیشتر از فوتبال