جام حذفی؛ جنگ سهمیه و اعتبار

هشت تیم باقی‌مانده برای فتح دومین جام مهم فوتبال ایران تلاش می‌کنند

طبق وضعیت جدول از حالا می‌توان حضور سپاهان و پرسپولیس را در لیگ قطعی دانست، مگر اینکه سرخ‌پوشان نتوانند مجوز حرفه‌ای‌شان را دریافت کنند- Irna

لیگ برتر فوتبال ایران در فاصله سه هفته به پایان متوقف شد تا مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی شنبه و یکشنبه برگزار شود. در حساس‌ترین بازی این مرحله، پرسپولیس میزبان گل‌گهر است و استقلال هم در خانه پارس جنوبی جم به میدان می‌رود.

اهمیت جام حذفی تعیین آخرین سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در فصل آینده است. قهرمان این فصل لیگ برتر سهمیه صعود مستقیم به آسیا را به دست می‌آورد. استقلال، قهرمان فصل گذشته به‌ دلیل صادر نشدن مجوز حرفه‌ای فرصت بازی در آسیا را از دست داد و سهمیه این تیم به نایب‌قهرمان این فصل لیگ تعلق می‌گیرد. طبق تصمیم فدراسیون فوتبال در صورتی که تیم‌های دیگر لیگ برتر هم نتوانند مجوز حرفه‌ای دریافت کنند، این سهمیه به ترتیب به تیم‌های رده‌های پایین‌تر لیگ تا تیم هشتم جدول منتقل می‌شود. طبق وضعیت جدول از حالا می‌توان حضور سپاهان و پرسپولیس را در لیگ قطعی دانست، مگر اینکه سرخ‌پوشان نتوانند مجوز حرفه‌ای‌شان را دریافت کنند. حضور نساجی در آسیا هم به‌عنوان قهرمان جام حذفی فصل گذشته قطعی شده است.

قهرمان این فصل جام حذفی به «پلی‌آف» لیگ قهرمانان صعود خواهد کرد، ولی در صورتی که پرسپولیس و نساجی سهمیه گرفته‌اند یا استقلال که محروم است به قهرمانی برسند، این سهمیه به یکی از تیم‌های لیگ برتر تعلق می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گل‌گهر که شانس زیادی برای کسب سهمیه از طریق لیگ برتر ندارد، حساب زیادی روی جام حذفی باز کرده است. هوادار هم که با استقلال ملاثانی بازی دارد با حضور ساکت الهامی نیم‌نگاهی به قهرمانی دارد. این مربی در سه سال گذشته دو بار با تراکتور و نساجی قهرمان جام حذفی شده و خودش را به عنوان متخصص قهرمانی در این مسابقات مطرح کرده است.

حساسیت جام حذفی فقط در کسب سهمیه نیست و مربیان تیم‌های مدعی که نمی‌خواهند فصل را بدون جام به پایان برسانند، این مسابقات را کاملا جدی می‌گیرند. سا پینتو یکی از این مربیان است که نمی‌خواهد در اولین فصل حضورش در فوتبال ایران دست خالی بماند. شانس قهرمانی استقلال بعد از شکست در شهرآورد خیلی کم شده و اگر مربی پرتغالی جام حذفی را هم از دست بدهد، بعید نیست باشگاه عذرش را بخواهد.

هرچند پرسپولیس این هفته توانست صدر جدول را از سپاهان پس بگیرد و به بخت اول قهرمانی لیگ برتر تبدیل شود، ولی یحیی گل‌محمدی برای قهرمانی جام حذفی هم با تمام وجود تلاش خواهد کرد. یحیی در این فصل با انتقادهای مختلفی روبرو شد و قهرمانی دوگانه در لیگ و جام حذفی موقعیتش روی نیمکت پرسپولیس را تثبیت می‌کند.

چهارمین بازی این مرحله بین نساجی و پیکان است؛ دو تیمی که هرچند در نیمه پایین جدول لیگ قرار دارند، ولی می‌توانند تیم‌های بزرگ را به دردسر بیندازند. کارلوس هرناندز اینارخوس که به تازگی روی نیمکت نساجی جانشین حمید مطهری شده است، در لیگ برتر نتایج خوبی نگرفته و با موفقیت در جام حذفی امیدوار خواهد شد که برای لیگ قهرمانان فصل آینده هم نیمکتش را حفظ کند. مجتبی حسینی هم که خیالش بابت ماندن پیکان در لیگ راحت شده، در صورت فتح جام حذفی اعتبار تازه‌ای برای خودش و پیکان به دست می‌آورد.

بیشتر از فوتبال