حکومت طالبان دوره‌های آموزش تخصصی پزشکان زن را حذف کرد

از این پس در افغانستان پزشک متخصص زن نه تنها در زمینه زنان و زایمان، بلکه در دیگر بخش‌ها نیز وجود نخواهد داشت

طالبان رشته تخصصی زنان و زایمان را نیز از  برنامه اکمال تخصص وزارت بهداشت حذف کردند - AREF KARIMI / AFP

وزارت بهداشت طالبان به تازگی فهرست تازه‌ای از رشته‌های تخصصی برای پزشکانی که می‌خواهند در آزمون شرکت کنند و در صورت موفق شدن، در زمینه‌های مختلف آموزش تخصصی ببینند، اعلام کرد. برخلاف ۵۰ سال گذشته، این بار این رشته‌ها ویژه مردان اعلام شده و آموزش تخصصی بخش زنان و زایمان نیز حذف شده است.

فهرستی که وزارت بهداشت طالبان منتشر کرد، آموزش و فعالیت در رشته‌های تخصصی پزشکی را صرفا ویژه مردان در نظر گرفته و به هیچ زنی اجازه شرکت در آزمون‌های تخصصی داده نشده است. در این فهرست، برنامه‌های تخصصی پزشکی در رشته‌های جراحی و داخلی-عمومی و بخش‌های مرتبط با این دو اعلام شده‌اند، اما بخش زنان و زایمان به کلی حذف شده است. 

بر این مبنا، از این پس در افغانستان پزشک متخصص زن نه‌تنها در زمینه زنان و زایمان، بلکه در دیگر بخش‎ها نیز وجود نخواهد داشت.

در گذشته، بر اساس اصول این برنامه که از بخش‌های مهم وزارت بهداشت است، پزشکان واجد شرایط، برای رشته‌های اعلام‌شده درخواست می‌دادند و در صورت موفقیت در آزمون مربوطه، آموزش تخصصی خود را آغاز می‌کردند که معمولا بین دو تا چهار سال یا بیشتر طول می‌کشد. پزشکان شرکت‌کننده در این برنامه، پس از دوره آموزشی دشوار و دفاع از پایان‌نامه خود، با عنوان «پزشک متخصص»، وارد بازار کار می‌شوند.

اما طالبان که در یک سال و ۹ ماه گذشته، مدارس و دانشگاه‌ها را به روی دختران بسته‌اند و مانع پدید‌ آمدن پزشکان، معلمان، مهندسان و دیگر متخصصان جدید زن در افغانستان شده‌اند، اینک ورود پزشکان زن را به یک مقطع مهم تحصیلی و کاری نیز منع کرده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر سید عبدالله احمدی، رئیس پیشین بیمارستان وزیرمحمداکبرخان در شهر کابل، به ایندیپندنت فارسی گفت برنامه آموزش تخصصی پزشکان در چارچوب وزارت بهداشت افغانستان، از ۵۰ سال پیش وجود داشت و به همان روال قدیمی به پیش می‌رفت. او که تجربه کار در دولت طالبان را نیز دارد، گفت ممنوعیت ورود زنان پزشک به مقطع دریافت تخصص، «بیشتر از وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان دیکته شده است».

این پزشک افغان اظهار داشت در تماس با پزشکان همکارش در افغانستان، شاهد شکایت پزشکان زن از محدودیت‌ها و ممانعت‌هایی است که وزارت امر به معروف طالبان بر آنان تحمیل می‌کند.

در ادامه دستورهای منع تحصیل زنان که از ممنوعیت دوره متوسطه و دبیرستان شروع شد و تا دانشگاه و مراکز آموزشی خصوصی نیز رسید، آموزش تخصصی، تنها برنامه تحصیلی بود که برای پزشکان زن باقی مانده بود. طالبان با حذف این برنامه، در واقع آخرین میخ را به تابوت تحصیل و پیشرفت تخصصی زنان کوبیدند. 

از سوی دیگر، طالبان به‌شدت می‌کوشند به طلبه‌های مدارس دینی مدرک کارشناسی بدهند و تحصیل دینی آن‌ها را معادل مدرک دانشگاهی بپذیرند. در تازه‌ترین مورد، کمیته آزمون‌های وزارت تحصیلات عالی طالبان اعلام کرد که از سه هزار و ۱۲۷ تن از طلبه‌های مدارس دینی، برای دریافت مدرک کارشناسی (لیسانس)، آزمون گرفته است.