برقراری آتش‌بس میان گروه‌های فلسطینی و ارتش اسرائیل در نوار غزه

درگیری‌ بین گروه‌های فلسطینی و ارتش اسرائیل پس از مرگ خضر عدنان، یکی از رهبران گروه جهاد اسلامی فلسطین، در زندان‌های اسرائیل شدت گرفت

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند آتش‌بس از ساعت ۴ صبح به وقت محلی آغاز شده است - AFP

به گفته شبکه خبری الجزیره، از سحرگاه چهارشنبه بین گروه‌های فلسطینی و ارتش اسرائیل در نوار غزه آتش‌بس برقرار شده است. گفته می‌شود مقام‌های مصری و قطری برای برقراری این آتش‌بس میانجیگری کرده‌اند.

بر اساس این آتش‌بس، ارتش اسرائیل متعهد شده است که هیچ مکانی را در نوار غزه بمباران نکند و هدف قرار ندهد. در مقابل، گروه‌های فلسطینی حاضر در نوار غزه هم قول داده‌اند راکت‌پرانی را متوقف کنند.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند آتش‌بس از ساعت ۴ صبح به وقت محلی آغاز شده است. دفتر جنبش حماس که کنترل سرزمین‌های فلسطینی در نوار غزه را در دست دارد، اعلام کرد اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این جنبش، در شبانه‌روز گذشته با مقام‌های مصری و قطری برای آتش‌بس گفت‌وگو کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درگیری‌ها در نوار غزه پس از مرگ خضر عدنان، یکی از رهبران گروه جهاد اسلامی فلسطین، از سرگرفته شد. عدنان که در اسرائیل زندانی بود، در اعتراض به شرایط زندان و برگزار نشدن دادگاه، ۸۷ روز اعتصاب غذا کرد و سرانجام در حبس، جان باخت.

تا پیش از آغاز آتش‌بس بین ارتش اسرائیل و نیروهای نظامی فلسطینی در شبانه‌روز گذشته، بمباران و راکت‌پرانی‌ها شدید از سوی دو طرف ادامه داشت. در اولین ساعات چهارشنبه در نتیجه بمباران نوار غزه، دست‌کم یک نفر کشته شد. ارتش اسرائیل هم با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه اعلام کرد گروه‌های فلسطینی در شبانه‌روز گذشته، بیش از ۱۰۴ راکت به سمت شهرهای اسرائیلی پرتاب کرده‌اند.

به گفته دانیل هگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، سامانه سپر دفاع موشکی این کشور که تنها توان انهدام ۷۰ درصد از راکت‌های پرتاب‌شده به سمت اسرائیل را دارد، توانسته است ۹۰ درصد راکت‌ها در مناطق پرجمعیت را رهگیری و منهدم کند. به گفته هگاری، ۱۴ راکت پرتاب‌شده از نوار غزه هم در مناطق خالی از سکنه فرود آمده‌اند. همچنین به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، مواضع گروه‌های مقاومت فلسطینی در نوار غزه در روز سه‌شنبه، بیش از شش بار بمباران شده است.

بیشتر از جهان