اسرائيل:‌ حمله جاده‌ای ماه پیش کار حزب‌الله بود

مشاور امنیت ملی اسرائیل گفت بحران سیاسی اسرائیل باعث شده است حملاتی بی‌سابقه علیه این کشور انجام شود

واحد خنثی‌سازی بمب پلیس اسرائیل در شهر شلومی نزدیک مرز لبنان- Oren ZIV/AFP

اسرائیل اعلام کرد حمله‌ای که ماه گذشته با بمب جاده‌ای در شمال این کشور صورت گرفت، کار حزب‌الله لبنان بوده است. تزاخی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، روز جمعه، ۸ اردیبهشت‌ماه (۲۸ آوریل)، گفت این حمله نادر که موجب زخمی‌شدن یک شهروند اسرائیل شد، کار این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی بوده است. 

ارتش اسرائیل خبر داد نیروهای امنیتی این کشور یک مرد را کشته‌اند که با جلیقه انفجاری از لبنان وارد خاک اسرائیل شده بود و در روز ۱۳ مارس بمبی در نزدیکی تقاطع مگیدو در شمال اسرائیل منفجر کرد. مقام‌های اسرائیلی درپی آن حادثه گفته بودند که درمورد احتمال ارتباط این حمله با حزب‌الله تحقیق می‌کنند. حالا با گذشت یک ماه و نیم، مقام ارشد امنیتی اسرائیل این ارتباط را تایید کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هانگبی در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل با سوالی در مورد بحران سیاسی این کشور نیز مواجه شد. او در پاسخ به این سوال که آیا این بحران به دشمنان اسرائیل قدرت بخشیده است یا خیر، گفت: «تخمین ما این است که بحران می‌تواند منجربه عملیات‌هایی شود که در گذشته صورت نمی‌گرفتند.»

مشاور امنیت ملی اسرائیل افزود:‌ «مثلا علمیات‌هایی مثل حمله در مگیدو را داشتیم که کار حزب‌الله بود. این حمله به نتیجه نرسید، اما نوعی از عملیات بود که به آن عادت نداشتیم.» 

حزب‌الله لبنان به صحبت‌های هانگبی واکنش نشان نداده و مسئولیت این حمله را نپذیرفته است. از پایان جنگ ۲۰۰۶ بین اسرائیل و حزب‌الله نوعی آتش‌بس غیررسمی بین این دو برقرار بوده است و به‌جز چند مورد تبادل آتش، شاهد درگیری گسترده‌تری نبوده‌ایم؛ اما جنگ غیررسمی ایران و اسرائیل در منطقه باعث شده است نگرانی درگرفتن مجدد درگیری‌ها بین حزب‌الله و اسرائيل نیز مطرح باشد. در جریان درگیری‌های اخیر ماه رمضان در اسرائیل، حضور رهبران گروه‌های فلسطینی مورد حمایت حکومت ایران در خاک لبنان باعث نگرانی‌هایی درمورد احتمال درگیری‌های جدید شده بود. چند مورد شلیک راکت از خاک لبنان به اسرائیل هم انجام شد که اسرائیل به آن‌ها پاسخ داد، اما درگیری‌ها فراتر نرفت. 

بیشتر از جهان