کمال قلیچداراوغلو، رقیب اصلی اردوغان کیست؟

در حالی که اردوغان به سخنوری شهرت دارد، قلیچداراوغلو به سادگی هر چه تمام، پیام‌هایش را به مردم می‌دهد

 قلیچداراوغلو و همسرش، ۳۰ آوریل ۲۰۲۳ -HANDOUT / AFP

کمال قلیچداراوغلو سیاستمدار ۷۴ ساله مهم‌ترین رقیب رجب طیب اردوغان ۶۹ ساله در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه است. اغلب نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که قلیچداراوغلو می‌تواند در انتخابات ۱۴ مه سال جاری قدرتمندترین سیاستمدار ترکیه در دو دهه اخیر را با اختلافی اندک شکست دهد. اگر هیچ‌یک از نامزدها نتواند بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند، انتخابات به دور دوم در ۲۸ ماه مه می‌کشد.

قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق (سی‌اچ‌پی)، اصلی‌ترین حزب مخالفان در ترکیه و نماینده شهر ازمیر است. او در ماه مه سال ۲۰۱۰ به ریاست این حزب تاریخی ترکیه درآمد. قلیچداراوغلو در آن سال جانشین دنیز بایکال شد.

تحلیلگران می‌گویند تضاد و تفاوت‌های آشکار بین دو سیاستمدار، اردوغان و قلیچداراوغلو، فرصت تاریخی برای مخالفان حزب عدالت و توسعه برای پیروزی در انتخابات را فراهم کرده است.

در حالی که اردوغان به سخنوری و سحر کلام شهرت دارد، قلیچداراوغلو در پشت میز آشپزخانه می‌نشیند و به سادگی هر چه تمام، پیام‌هایش را به مردم می‌دهد.

اردوغان از زمان رهبری‌اش بر حزب عدالت و توسعه توانسته این حزب را در راس قدرت نگاه دارد، اما قلیچداراوغلو پس از کسب کرسی ریاست حزب جمهوری‌خواه خلق در سال ۲۰۱۰ تا امروز هیچ‌گاه موفق به هدایت یک سونامی و شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات نشده است.

با این حال، به نظر می‌رسد که این‌بار نماینده شهر بندری ازمیر که سنی نیست و یک علوی است شانس زیادی برای بردن حریفی دارد که دیگر به مانند روزهای اول قدرت، به سخنان برجسته و دموکرات بودن مشهور نیست.

ائتلاف کم سابقه احزاب مخالف دولت بر سر یک نام یک نامزد

یکی از مهم‌ترین ابزارهای پیروزی کمال قلیچداراوغلو بی‌تردید نامزدی او از طرف شش حزب مهم ترکیه است. ائتلاف این احزاب و رای آن‌ها به یک نفر، از همان روزهای اول زنگ خطری بود برای حامیان اردوغان. حزب عدالت و توسعه نهایت تلاش خود را بکار بست تا از طریق تبلیغات و پروپاگاندای دولتی بتواند باعث جدایی این احزاب و بی‌اعتباری کمال قلیچداراوغلو شود، اما دو هفته مانده به انتخابات هنوز در این کار موفقیتی کسب نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان و حزب عدالت و توسعه در سال‌های اخیر از تفرقه و چندپارگی مخالفان بیشترین بهره را برای باقی ماندن در راس قدرت برده‌اند. دو سلاح دیگر موفقیت کمال قلیچداراوغلو، بی‌تردید وضعیت بحرانی اقتصاد ترکیه و همچنین مدیریت فاجعه‌بار دولتی در زلزله‌ای است که در ماه فوریه جان بیش از ۵۰ هزار نفر را گرفت.

اردال کاراتاش، یک آرایشگر در استانبول که پیش از این سال‌ها از اردوغان حمایت می‌کرد، به خبرگزاری رویترز گفت این بار به رقیب او رای خواهد داد. این آرایشگر گفت:‌ «اردوغان در ۱۰ سال اول حکمرانی واقعا موفق بود، اما در ۱۰ سال گذشته او از مسیر منحرف شده است و ما می‌توانیم آن را مسمومیت قدرت بنامیم. کار بجایی رسیده است که برای پرداخت قبوض آب و برق باید وام بگیریم و درآمدمان کفاف هزینه‌های زندگی را نمی‌دهد.»

شیفتگی نداشتن به قدرت

کمال قلیچداراوغلو یک تفاوت عمده و فاحش با رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه دارد. این سیاستمدار ۷۴ ساله بارها اعلام کرده است در صورت انتخاب شدن قصد دارد تنها یک دوره در مسند قدرت بماند و پس از آن می‌خواهد وقت خود را به نوه‌هایش اختصاص دهد. این در حالی است که رجب طیب اردوغان ۲۰ سال است که بالاترین سطح قدرت در ترکیه را ترک نکرده است.

همچنین در صورت انتخاب شدن، رهبر حزب «سی‌اچ‌پی» می‌خواهد بجای اقامت در کاخ ۱۱۵۰ اتاقی که اردوغان ساخته است، به کاخ ریاست‌جمهوری که در قرن بیستم رهبران ترک در آن اقامت داشتند، نقل مکان کند.

تحلیلگران می‌گویند که تحت رهبری قلیچداراوغلو، ترکیه احتمالا با حفظ روابط عادی با روسیه، به اروپا و ناتو نزدیک‌تر می‌شود.

قلیچداراوغلو را می‌توان یک سیاستمدار چپ میانه‌رو دانست. شهرت اصلی، «بای کمال» اسم مستعاری که مردم به قلیچداراوغلو می‌دهند، صداقت و درستکاری است.

قلیچداراوغلو در سال ۱۹۴۸ در استان تونجلی شرق ترکیه بدنیا آمد. پدر او نظامی و مادرش خانه‌دار بودند. او چهارمین فرزند یک خانواده علوی است و ۶ خواهر و برادر دارد.