برگزاری دست‌کم ۱۶ تجمع اعتراضی هم‌زمان با روز کارگر

معترضان در اصفهان در تجمعی شبانه، شعار «ما اومدیم دوباره، خیزش ادامه داره» سر دادند

شهرهای مختلف ایران از صبح دوشنبه ۱۱ اردیبهشت تا پاسی از شب، صحنه اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی بودند و هم‌زمان با روز جهانی کارگر، اعتراضات کارگران، بازنشستگان و پرستاران هم ادامه یافت. پس از برگزاری اعتراض‌های صنفی، شامگاه دوشنبه اعتراض‌های مردمی نیز در برخی شهرهای ایران به‌صورت‌پراکنده آغاز شد و از تهران، کرج و اصفهان شکل‌گیری تجمع‌های اعتراضی شبانه گزارش شد.

در تهران، از محله‌های ستارخان و آریاشهر و فلکه سوم تهرانپارس تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد جمعی از مردم به خیابان آمده‌اند و علیه جمهوری اسلامی شعار می‌دهند. در فلکه سوم تهرانپارس، معترضان که اکثر آنان زن بودند، شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «سیدعلی بی‌ریشه، خیزش تموم نمیشه» و «فقر، فساد گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» را فریاد زدند. 

معترضان در محله ستارخان نیز هم‌زمان با روز جهانی کارگر به خیابان آمدند و علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. در این منطقه شعارهای «مرگ بر ستمگر، درود بر کارگر»، «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» شنیده می‌شد.

در محله صادقیه تهران نیز ده‌ها نفر از معترضان به خیابان‌ها آمدند و برخی خیابان‌های را هم بستند. معترضان در این منطقه از تهران در خیابان‌های کوهسار، شهیار و اتوبان کاشانی بوق زدن اعتراضی را شروع کردند و شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای، لعنت بر خمینی»، «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی»، «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند. جمعی از معترضان صادقیه تهران هم با روشن کردن آتش، شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» را فریاد زدند.

از تجمع و سر دادن شعار علیه جمهوری اسلامی در تجریش هم خبرهایی جسته‌گریخته در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که البته فیلمی از آن وجود نداشت.

معترضان در اصفهان نیز به خیابان‌های این شهر آمدند و علیه جمهوری اسلامی و در حمایت از کارگران شعار سر دادند. در این تجمع شعارهای «زن زندگی آزادی»، «ما اومدیم دوباره، خیزش ادامه داره»، «تا آخوند کفن نشود، این وطن وطن نشود»، «مرگ بر جمهوری اعدامی» و «حکومت عمامه، وقتش دیگه تمامه» شنیده می‌شد.

معترضان در گوهردشت کرج نیز بار دیگر همراه با سایر شهرهای ایران و کارگران به خیابان آمدند. بر اساس یکی از ویدیوهای منتشرشده از این تجمع اعتراضی، معترضان یک‌صدا شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند.

معترضان در مهرشهر کرج نیز شامگاه دوشنبه با سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی، شعاردادن‌های شبانه را از پشت‌بام‌ها و پشت پنجره خانه‌ها آغاز کردند و شعارهای «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

در شهرک اکباتان، شهرک چیتگر، اختیاریه، هفت تیر و شهرک باقری تهران نیز شعارهای شبانه طنین‌انداز شدند و شهروندان بار دیگر با شعار علیه جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران، خواستار براندازی نظام جمهوری اسلامی شدند.

اعتراضات کارگران در روز کارگر

روز جهانی کارگر در ایران نیز با اعتراض‌های کارگران، بازنشستگان و پرستاران در شهرهای مختلف همراه بود. بازنشستگان تامین اجتماعی در شهرهای اهواز، شوش، ساری، رشت، کرمان و کرمانشاه مقابل ساختمان تامین اجتماعی شهر خود تجمع اعتراضی برگزار کردند. جمعی از کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه نیز به مناسبت این روز ضمن برگزاری تجمع اعتراضی، دست از کار کشیدند.

شماری از کارگران شاغل در پروژه‌ پتروشیمی قشم، کارگران واحد الوفین پتروشیمی ایلام، جمعی از کادر درمان بیمارستان امام سجاد شهریار و کارگران یزد تایر نیز دست از کار کشیدند و تجمع اعتراضی برگزار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی، این گروه از شهروندان خواهان مستمری بالاتر از خط فقر، مهار تورم، تامین درمان رایگان و آزادی مطالبه‌گری شدند. بازنشستگان با سر دادن شعارهایی از قبیل «فقط کف خیابون، به دست می‌یاد حقمون»، «کارگر داد بزن، حقتو فریاد بزن»، «گرانی تورم بلای جان مردم» و در دست داشتن پلاکاردهایی رسیدگی به مطالباتشان را خواستار شدند.

در تجمع اعتراضی بازنشستگان شوش، فریدون نیکوفر، از کارگران اخراجی سخنرانی کرد. بر اساس ویدیو منتشرشده از او در کانال اتحاد بازنشستگان، این فعال کارگری مسئولان جمهوری اسلامی را خطاب قرار داد و خواستار آن شد که هرچه سریع‌تر در خصوص بازگشت کار کارگران اخراجی، معلمان و کل افرادی که فعالیت صنفی دارند، اقدام کنند.

او همچنین به عنوان کارگر بازنشسته هفت تپه خواستار بازگشت به کار کارگران اخراجی هفت تپه خصوصا اسماعیل بخشی شد و گفت: «۳۰ ماه از کار اخراج شدم و شرایط اخراج از کار را می‌دانم و می‌دانم ۳۰ ماه بدون معیشت یعنی چه. الان دوستانمان چند سال است که اخراج شده‌اند. آن‌ها هیچ‌چیز برای خودشان نخواستند و صرفا پیگیر مطالبات کارگران بودند. علی‌رغم پیگیری کارگران هفت تپه با انگ امنیتی که می‌زنند، جلو مطالبات کارگران را می‌گیرند.»

خبرگزاری ایلنا نیز در خبری کوتاه، به این تجمع پرداخت و از قول یکی از بازنشستگان نوشت: «انتظار داریم دولت و دست‌اندرکاران صدای ما را بشنوند؛ در شرایطی که هزینه‌های ماهانه زندگی بیش از ۲۰ میلیون تومان است، چطور با مستمری زیر ۹ میلیون تومان زندگی کنیم؟»

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه نیز از تجمع کارگران این مجتمع خبر داد. شماری از کارکنان مجتمع نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به برخورد نامناسب حراست این شرکت با چند تن از کارگران که اعتصاب و تجمع کردند.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه با اشاره به اینکه اعتصاب آن‌ها در اعتراض به توهین مدیرعامل شرکت‌های طرح توسعه جانبی به کارگران صورت گرفته است، اعلام کرد که در جریان اعتصاب آن‌ها، نیروهای حراست این شرکت با کارگران معترض درگیر شده‌اند. کانال تلگرامی این سندیکا در گزارشی نوشت: «پس از آنکه تعدادی از پرسنل هفت‌تپه در اعتراض به توهین مدیرعامل شرکت‌های طرح توسعه جانبی به صورت شبانه‌روزی اعتصاب غذا کردند، عده‌ای از نیروهای حراست به تحریک مدیریت وقت شرکت، با حمله به پرسنل معترض آنان را ضرب‌وشتم کردند.»

شماری از کارگران فصلی و روزمزد شاغل در پروژه‌ پتروشیمی قشم نیز با انتشار ویدیویی از در دست داشتن پلاکاردهای «کارگر زندانی آزاد باید گردد» و «نه به تبعیض و ستم علیه کارگران» روز جهانی کارگر را گرامی داشتند. کارگران واحد الوفین پتروشیمی ایلام نیز در اقدامی نمادین، با پهن کردن سفره خالی مقابل ورودی پتروشیمی در روز جهانی کارگر، به پایمال شدن حقوق خود اعتراض کردند.

کارگران یزد تایر نیز برای سومین روز متوالی از اجرای فعالیت روزانه خود امتناع و تجمع کردند. تجمع این کارگران در اعتراض به وضعیت بد معیشتی، دستمزدهای پایین و رسیدگی نشدن به دیگر مطالباتشان صورت گرفت.

جمعی از کادر درمان بیمارستان امام سجاد در شهریار نیز در اعتراض به ناعادلانه بودن تعرفه پرستاری و رسیدگی نشدن به دیگر مطالباتشان تجمع اعتراضی برگزار کردند.