قرارداد یک میلیارد دلاری توتال با شرکت گاز امارات متحده عربی

امارات متحده عربی قصد دارد در ظرف پنج سال، توان تولید گاز مایع خود را سه برابر کند

دفتر مرکزی شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) امارات در دبی- Giuseppe CACACE / AFP

کشورها و شرکت‌های اروپایی همچنان به‌دنبال یافتن جایگزین‌هایی برای نفت و گاز روسیه‌اند. روز دوشنبه، شرکت گاز امارات متحده عربی از یک توافق جدید برای تامین گاز طبیعی مایع با شرکت توتال فرانسه خبر داد. ارزش این توافق تجاری دست‌‌کم یک میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

خبرگزاری بلومبرگ روز دوشنبه اول ماه می (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲) در گزارشی به‌نقل از داده‌های شرکت انرژی امارات متحده عربی نوشت این شرکت دولتی که از شرکت‌های تابع شرکت ملی نفت ابوظبی (ادنوک) به‌‌‌شمار می‌رود، دست‌‌کم برای مدت سه‌سال، تا سال ۲۰۲۵، «سوخت فوق‌سرد» را برای شرکت فرانسوی توتال تامین می‌کند.

تا پیش از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ روسیه بزرگ‌ترین تامین‌کننده نفت و گاز اروپا بود. بسیاری از نیروگاه‌ها در اروپا برای تامین سوخت به گاز طبیعی نیاز دارند و این نیاز همچنان وجود دارد و به‌درستی با منابع دیگر جایگزین نشده است.

به‌دنبال تحریم‌های کشورهای اروپایی و تصمیم روسیه به قطع صادرات، بهای انرژی در کشورهای اروپایی به‌شدت بالا رفت. اما در پاییز و زمستان گذشته، بهای گاز مجددا پایین آمد.

در حال حاضر، بهای هر مگاوات ساعت گاز مصرفی در اروپا، در حدود ۴۰ یورو است که به‌رغم کاهش، همچنان از بهای میانگین پیش از حمله روسیه به اوکراین بالاتر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه نیویورک‌تایمز هفته گذشته در گزارشی نوشت مقام‌های دولتی روسیه تخمین می‌زنند که صادرات گاز این کشور از طریق خط‌ لوله در سال جاری میلادی نسبت به سال قبل ۵۰درصد دیگر کاهش یابد. این رقم، به برآوردهای کشورهای اروپایی نیز نزدیک است.

برخی از کارشناسان بازارهای انرژی پیشبینی کرده‌اند که در صورت تداوم تحریم‌های کشورهای اروپایی و ادامه درگیری‌‌ها در اوکراین، بهای انرژی بار دیگر در آستانه زمستان سال جاری افزایش می‌يابد.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا به‌دنبال یافتن جایگزین‌های مطمئن برای منابع انرژی روسیه‌اند. اما به‌باور کارشناسان، فراهم کردن منابع انرژی جایگزین زمان‌بر است. علاوه بر خط‌ لوله‌های نروژ، مقام‌های دولتی کشورهای مختلف اروپایی مذاکراتی هم با برخی از کشورهای منطقه مانند امارات متحده عربی، قطر و الجزایر پیش برده‌اند.

در شرایطی که امارات متحده عربی تلاش می‌کند علاوه بر خودکفایی، با استفاده مناسب از تحولات جهانی، نفت و گاز خود را به اروپا برساند، ایران از این عرصه جا مانده است و نامش به عنوان گزینه‌ای برای تامین امنیت آینده انرژی اروپا به چشم نمی‌خورد.

خبرگزاری بلومبرگ در بخش دیگری از گزارش روز دوشنبه‌‌اش به‌نقل از منابع آگاه نوشت: دولت امارات متحده عربی قصد دارد با صرف میلیاردها دلار، در ظرف پنج سال، توان تولید گاز طبیعی مایع خود سه برابر کند و به ۱۵ میلیون تن در سال برساند.

بیشتر از جهان