قرارداد ۱۵ ساله آلمان با قطر برای خرید گاز

بر اساس این قرارداد، ارسال ال‌ان‌جی از این کشور حوزه خلیج فارس به آلمان از سال ۲۰۲۶ آغاز می‌شود

وزیر انرژی قطر: آلمان بزرگ‌ترین بازار گاز اروپا به شمار می‌رود و ما قصد داریم از امنیت این کشور در حوزه انرژی حمایت کنیم - AFP

قطر با انعقاد قراردادی ۱۵ساله برای ارسال گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) به آلمان موافقت کرد.

به گزارش بلومبرگ، قرارداد بلندمدت تامین ال‌ان‌جی میان آلمان و قطر، به این کشور اروپایی برای جایگزینی انرژی دریافتی از روسیه کمک خواهد کرد.

سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، روز سه‌شنبه درباره این قرارداد گفت: «شرکت قطرانرژی (شرکت نفت‌وگاز دولتی قطر) قرار است برای دست‌کم ۱۵ سال گاز طبیعی مایع به آلمان صادر کند.»

او اضافه کرد: «آلمان بزرگ‌ترین بازار گاز اروپا به شمار می‌رود و ما قصد داریم از امنیت این کشور در حوزه انرژی حمایت کنیم.»

این توافق با شرکت کونوکو فیلیپس آلمان به امضا رسید و بر اساس آن، قطر از سال ۲۰۲۶ سالانه تا دو میلیون تن ال‌ان‌جی به آلمان صادر می‌کند.

موافقت با انعقاد این قرارداد بلندمدت پس از آن است که آلمان و قطردر اردیبهشت‌ماه برای تعمیق مشارکت در حوزه انرژی با تمرکز بر تجارت هیدروژن و گاز طبیعی مایع  (ال‌ان‌جی) توافق‌نامه‌ای امضا کردند. پیش از آن در ماه مارس، نیز وزیر اقتصاد آلمان به همراه مقام‌های دو شرکت‌ برق آلمانی به قطر سفر کرده بود تا برای جایگزینی گاز روسیه، با این کشور این گفت‌وگو کند. در آن زمان، رویترز به نقل از سه منبع آگاه نوشت که این توافق‌ها به معنای قرارداد بلندمدت نیستند؛ زیرا گفت‌وگوها با چالش‌هایی مواجه‌اند و برلین به پذیرش شروط قطر در ازای امضای قراردادهای دست‌کم ۲۰ ساله به‌منظور تامین حجم عظیم ال‌ان‌جی موردنیاز خود تمایلی ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، ۲۰ مارس، پس از گفت‌وگو با امیر قطر و وزیر انرژی این کشور، اظهار امیدواری کرد این توافق برای طولانی‌مدت به سرانجام برسد. او با اشاره به جنگ روسیه علیه اوکراین گفت: «بحران اوکراین بود که مرا به دوحه کشاند. قطر آماده افزایش عرضه گاز است و ما نیز برای جایگزینی گاز روسیه به گاز بیشتری نیاز داریم.»

شرکت قطرانرژی در بحبوحه گفت‌وگوها برای انعقاد قرارداد میان دو کشور، در بیانیه‌ای اعلام کرد که قطر سال‌ها درباره ارائه گاز طبیعی مایع به آلمان بحث کرده بود، اما به دلیل فقدان شفافیت در مورد نقش بلندمدت گاز در ترکیب انرژی آلمان و زیرساخت‌های ضروری واردات این انرژی، توافقی حاصل نشد. پس از آن، وزیر اقتصاد آلمان تاکید کرد که این کشور برای پیگیری سریع توسعه دو پایانه دریافت گاز مایع در آلمان به عنوان یک اولویت مهم، اقدام‌های سریع و مشخصی انجام داده است.

قطر پس از روسیه و ایران، دارای سومین ذخایر بزرگ گازی در جهان است. از طرفی آلمان نیز بزرگ‌ترین خریدار گاز روسیه به مشار می‌رود و به واردات از این کشور وابسته است.

پس از حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، آلمان تلاش کرد وابستگی خود به واردات گاز از روسیه را کاهش دهد و منابع دیگری را جایگزین کند؛ از این رو مقام‌های برلین ابتکارهای متعددی را در نظر گرفتند. برخی رسانه‌ها پیش‌‌تر، از مذاکره آلمان با چند کشور دیگر از جمله ایالات متحده، کانادا و آرژانتین برای خرید ال‌ان‌جی خبر داده بودند.

بیشتر از جهان