تظاهرات زنان افغان در اروپا و خاورمیانه: طالبان را به رسمیت نشناسید

این تجمعات سیاسی در شهرهای اروپایی، کشورهای همسایه افغانستان و کابل برگزار شد

تظاهرات شماری از مهاجران افغان در اسلام آباد پاکستان در اعتراض به حرف‌های اخیر مقام‌های سازمان ملل در مورد طالبان - عکس ارسالی

در آستانه برگزاری نشست دوحه، گروه‌های فعالان حقوق زنان یکشنبه، ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت)، در اعتراض به احتمال گفت‌وگو در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان در این نشست، در چندین شهر اروپایی، کشورهای همسایه افغانستان و شهر کابل تظاهرات کردند.

فعالان حقوق زن در اعتراضات خود در شهر کابل و برخی کشورهای اروپایی و خاورمیانه - مثل آلمان، آمریکا، برزیل، سوئیس، فرانسه، یونان و پاکستان - از برگزارکنندگان نشست دوحه خواستند که به منظور تامین حقوق زنان افغانستان، به‌ویژه حق آموزش و کار، فشارهای بیشتری بر طالبان وارد کنند.

پس از مدت‌ها، شماری از زنان معترض افغان در روزهای شنبه و یکشنبه، نهم و دهم اردیبهشت (۲۹ و ۳۰ آوریل)، در اعتراض به رفتار طالبان و احتمال گفت‌وگو در مورد به رسمیت شناختن این گروه در نشست دوحه، تظاهراتی در شهر کابل به راه انداختند و  خواستار موضع «روشن، قاطع و پیگیرانه» سازمان ملل در این زمینه شدند. 

یکشنبه، ۱۰ اردیبهشت، معترضان با تجمع در یک مکان سربسته در شهر کابل، با شعار «مرگ بر طالبان» تاکید کردند که این گروه، نماینده مردم افغانستان نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان همچنین خواستار برگزاری انتخابات در افغانستان شدند و با انتشار بیانیه‌ای تاکید کردند: «طالبان حقوق زنان را در افغانستان گروگان گرفته‌اند تا با جامعه‌ بین‌المللی برای به دست‌ آوردن مشروعیتشان معامله کنند».

در پاکستان نیز شماری از مهاجران افغان در روز یکشنبه، ۳۰ آوریل، به خیابان‌ها آمدند و با صدور قطعنامه‌ای، به آنچه «زمینه‌سازی سازمان ملل برای به رسمیت شناختن طالبان» می‌خواندند، اعتراض کردند.

در قطعنامه این گروه از معترضان آمده است: «جهانیان بر این باور بودند که این گروه تغییر کرده و اصلاح شده است، ولی چنانچه همه شاهدیم، نه تنها طالبان اصلاح نشده‌اند، بلکه هولناک‌ترین جنایات بشری را پس از به قدرت رسیدن دوباره در افغانستان مرتکب شده‌اند و ارتکاب جنایات بشری این گروه تروریستی منطقه‌ای و جهانی ادامه دارد.»

در ادامه این قطعنامه آمده است: «سازمان‌های جهانی حقوق بشری، به ویژه سازمان ملل متحد، مسئولیت اخلاقی داشتند که با صراحت این جنایات را محکوم کنند، اما متاسفانه تمامی نهادهای بین‌المللی، از جمله سازمان ملل متحد، خاموشی اختیار کردند.»

مهاجران معترض افغان در پاکستان تصریح کردند شماری از کشورها در تلاش سفیدنمایی طالبان‌اند که راه را برای به رسمیت‌شناخته شدن این گروه از جانب جامعه جهانی هموار کنند. 

آنها در قطعنامه خود از سازمان ملل متحد خواستند با احترام به ارزش‌های انسانی مردم افغانستان، از هر نوع بحث در مورد به رسمیت ‌شناختن این گروه تروریستی جلوگیری کند.

اعتراضات و واکنش‌ها از زمانی آغاز شد که امینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل، در دانشگاه پرینستون از احتمال شکل‌گیری گفت‌وگوهایی به‌منظور به رسمیت ‌شناخته شدن طالبان سخن گفت و تاکید کرد  نشست دوحه «می‌تواند گام‌های کوچکی بیابد تا ما را به مسیر به رسمیت ‌شناختن [حکومت طالبان] برگرداند.»

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» متشکل از چهره‌های سیاسی حکومت پیشین افغانستان، نیز با انتشار بیانیه‌ای نوشت در نشست نمایندگان ويژه کشورها در دوحه قطر، باید توافقنامه دوحه که میان آمریکا و طالبان به امضا رسیده است، لغو شود. این شورا تاکید می‌کند نشست دوحه نباید «مسیر به رسمیت ‌شناختن» طالبان را طی کند.