در آستانه نشست دوحه؛ یوناما خواستار اقدام فوری طالبان در‌مورد آموزش و کار زنان شد

طالبان از یوناما خواسته‌اند که «دستاوردهای» این گروه را در نشست دوحه بازتاب دهد

مقام‌های طالبان ماموریت کاری یوناما را در افغانستان یک نیاز دانسته‌اند - Twitter/ @ARG_1880

مسئول سیاسی دفتر معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در آستانه برگزاری نشست دوحه، با شماری از مقام‌های طالبان دیدار کرد و خواستار اقدام فوری این گروه درمورد آموزش و کار زنان در افغانستان شد.

حساب توییتری «ارگ» که مربوط به دفتر رئیس‌الوزرای (نخست وزیر) طالبان است، روز شنبه ۲۹ آوریل، نوشت که سکات سمیت، مسئول سیاسی دفتر یوناما، این سخنان را در دیدار با مولوی ذاکر، رئیس عمومی دفتر معاونت سیاسی ریاست‌الوزرای طالبان، مطرح کرده است.

مقام‌های طالبان در این دیدار ماموریت کاری یوناما را در افغانستان یک نیاز ضروری اعلام کرده‌اند و از این دفتر خواسته‌اند که «دستاوردهای» این گروه را در نشست دوحه مطرح کند.

مولوی ذاکر تاکید کرده است: «تلاش‌ها و فعالیت‌های یوناما در امر کمک‌رسانی به نیازمندان افغان و انکشاف (توسعه) کشور ضرورت است. یوناما باید معلومات دقیق را در‌مورد دستاوردهای طالبان در نشست آینده دوحه ارائه نماید.»

طالبان در این دیدار همچنین از یوناما درخواست کرد که برگزارکنندگان نشست دوحه را برای به رسمیت شناختن این گروه تشویق کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در آستانه برگزاری نشست دوحه‌، واکنش‌ها در افغانستان درخصوص تعطیلی مدارس دخترانه و منع کار زنان افزایش یافته است. زنان، کنشگران سیاسی، فعالان مدنی و سازمان‌های بین‌المللی ضمن تاکید بر حق آموزش و کار زنان افغان، از جهان خواسته‌اند که طالبان را به رسمیت نشناسند.

دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به‌تازگی گفته است که طالبان باید تمام محدودیت‌های مربوط به کار زنان را لغو کنند.

آنتونیو گوترش، روز شنبه ۹ اردیبهشت، در توییتی نوشته است: «بازگرداندن تمام اقداماتی که حقوق زنان را برای کار محدود می‌کند، کلیدی برای دستیابی به میلیون‌ها نفر در افغانستان است که به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. افغان‌ها به کمک‌های فوری نیاز دارند.»

او تاکید کرده است که امدادگران زن خدمات نجات‌بخش زندگی برای زنان و دختران فراهم می‌کنند و حضور آنان در روند کمک‌رسانی ضروری است.

از سوی دیگر، شورای امنیت سازمان ملل در آستانه برگزاری نشست دوحه، با تصویب یک قطعنامه، ممنوعیت کار زنان در دفاتر این سازمان را محکوم کرد. در این قطعنامه از طالبان خواسته شده است که به‌سرعت محدودیت‌های وضع‌شده را لغو کنند.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، می‌گوید که نشست غیرعلنی دوحه که قرار است روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته‌ جاری برگزار شود، بر «تعامل بین‌المللی حول اهداف مشترک برای یک راه پایدار رو به جلو در افغانستان» متمرکز است.