اسلو از مجسمه گراز دریایی درگذشته رونمایی کرد

فره‌یا سال قبل توجه جهانیان را به خود جلب کرد، اما مقام‌ها تصمیم به کشتن او گرفتند، چون نگران بودند که به انسان‌ها آسیب برساند

اسلو، پایتخت نروژ، صاحب مجسمه‌ای شده است که یکی از مشهورترین شخصیت‌های سال گذشته آن‌ را به تصویر می‌کشد: گرازی دریایی به نام فره‌یا که چندین هفته در رسانه‌های جهان از آن صحبت می‌شد. تابستان پارسال بود که فره‌یا در آبدره اسلو چرخ می‌زد و عکسش در رسانه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد. اما در نهایت مقام‌ها گفتند توجه بسیار باعث استرس او شده که برای انسان‌ها نیز خطرناک است و به همین دلیل، او را کشتند.

اما حالا مجسمه‌ای از فره‌یا ساخته شده است که دقیقا به اندازه خودش است و او را در حال چرت زدن در ساحل پرصخره مارینای «کونگن» در اسلو نشان می‌دهد؛ یعنی نزدیک به همان منطقه‌ای که گراز دریایی ۶۰۰ کیلویی در آن جولان می‌داد و به‌دنبال قوها و اردک‌ها می‌گشت و روی قایق‌های محل لم می‌داد.

در ماه اوت بود که تعداد زیاد گردشگران باعث شد مقام‌ها تصمیم بگیرند فره‌یا را بکشند؛ این اقدام از یک طرف به‌دلیل استرسی بود که فره‌یا دچارش شده بود و از طرف دیگر، به این دلیل بود که بیم آن می‌رفت به مردمی که برای عکس گرفتن نزدیکش می‌شدند، آسیب برساند. گردشگران داخلی و خارجی به هشدارها توجهی نمی‌کردند و در بسیاری از موارد حتی سعی می‌کردند از کودکان خود با فره‌یا عکس بگیرند. گرازهای دریایی البته معمولا رفتار خشونت‌آمیزی در برابر انسان‌ها ندارند، اما مثل سایر موجودات، اگر حس کنند تهدید می‌شوند، حمله می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارزار اینترنتی که برای ساخت مجسمه‌ای به یاد او برپا شده بود، بیش از ۲۵ هزار دلار پول جمع‌آوری کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، اریک هولم، سازمان‌دهنده این کارزار، در مراسم رونمایی از این مجسمه گفت: «این کار را شروع کردم چون از عملکرد اداره شیلات و دولت در این زمینه خشمگینم. از مورد فره‌یا که بگذریم باید از خودمان بپرسیم که چطور با حیوان‌ها و طبیعت برخورد می‌کنیم. باید به رابطه‌مان با حیات وحش فکر کنیم».

سن فره‌یا حدودا پنج سال تخمین زده می‌شود. او پیش از اینکه تابستان را در نروژ بگذراند، در کشورهای متعددی در شمال اروپا دیده شده بود: از بریتانیا و هلند تا سوئد و دانمارک. گرازهای دریایی تحت حفاظت‌اند و معمولا نزدیک به قطب شمال زندگی می‌کنند. منتقدان می‌گویند دولت تصمیم کشتن فره‌یا را خیلی سریع گرفت. اما مقام‌ها می‌گویند هرگونه گزینه دیگری (مثلا آرام کردن فره‌یا و انتقالش به منطقه‌ای کم‌جمعیت‌تر) بیش از حد پیچیده بود.

بیشتر از جهان