وایکینگ‌ها برای تجارت عاج گراز دریایی را به کی‌یف می‌فرستادند

از عاج گراز دریایی در اروپا و خاورمیانه، برای ساخت مهره‌های بازی و اشیاء مقدس استفاده می‌کردند

عاج گراز دریایی در قرون وسطی بسیار ارزشمند بود - ویکی‌پدیا

به گفته باستان‌شناسان، تکه‌های بزرگ جمجمه گراز دریایی که در کی‌یف در زیر خاک کشف شده است، نشان می‌دهد وایکینگ‌ها عاج این جانور را با اوکراین تجارت می‌کرده‌اند.

۹ قطعه بزرگ استخوان پوزه گراز دریایی در محوطه‌ای خالی در خیابان اسپاسکا ۳۵ کی‌یف، پایتخت اوکراین کشف شده است.

حفاری‌ها در این خیابان که در قرون وسطی اسکله پررونقی در کناره رود دنیپر بود، یک دهه قبل پایان یافت، اما تحلیل یافته‌های پیشین نظریه‌های جدیدی را در مورد آن مطرح کرده است.

درون لایه‌ای از خاک که قدمت آن به دهه ۱۱۰۰ می‌رسد، علاوه بر تکه‌های جمجمه، قطعه‌های حکاکی شده عاج گراز دریایی، مفتول طلا، تکه‌های شیشه، شمشیر آهنی آلمانی و هزاران استخوان جانوران کشف شده است.

طبق یافته‌های محققانی که به سرپرستی ناتالیا خامایکو کار می‌کنند دی‌ان‌ای برگرفته از عاج حکاکی شده نشان می‌دهد که متعلق به ژن گروهی از گرازهای دریایی است که فقط در شمال غربی اقیانوس اطلس، نزدیکی شرق کانادا و گرینلند یافت می‌شوند.

کشف این تکه استخوان‌ها وجود مسیری تجاری به طول چهار هزار کیلومتر از کانادا و گرینلند تا کرانه‌های گل‌آلود رود دنیپر در شمال اوکراین را نشان می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش نشریه ساینتیست، خامایکو که اکنون باستان‌شناس فرهنگستان ملی علوم اوکراین است، می‌گوید: خیلی تعجب کردیم. در گذشته اصلا نمی‌دانستیم چنین ‌کشف‌هایی در کی‌یف صورت بگیرند.

عاج گراز دریایی در قرون وسطی بسیار ارزشمند بود و در اروپا و خاورمیانه از تکه‌های حکاکی شده آن برای مهره‌های بازی و اشیاء مقدس استفاده می‌کردند.

به گفته سورن سیندبک، باستان‌شناس دانشگاه آرهوس که در این تحقیق نقشی نداشته است، با این یافته‌ها «نکته‌های بسیار مهم و غیرمنتظره‌ای به دانسته‌های مربوط به مسیرهای تجاری وایکینگ‌ها افزوده شد.»

زیرا محققان دانشگاهی پیش از این گمان می‌کردند تجارت این عاج‌ها در قرون وسطی فقط در محدوده مناطق خاصی انجام می‌گرفت.

 به گفته گروه خامایکو، نشانه‌های بریدگی روی تکه‌استخوان‌های پوزه گراز دریایی که احتمالا ناشی از جداسازی عاج از جمجمه است، شبیه نشانه‌های مشابه یافته شده در تکه‌استخوان‌های کشف شده در اسکاندیناوی است.

این محققان چند مهره بازی نفاتافل از جنس عاج گراز دریایی هم پیدا کردند. این بازی شبیه شطرنج است و در شمال اروپا محبوب بوده است. خامایکو می‌گوید این مهره‌ها «با مهره‌های مشابه کشف شده در کشورهای اسکاندیناوی کوچکترین تفاوتی ندارند.»

گزارش «گراز دریایی در دنیپر: شواهد جدید تجارت بین‌قاره‌ای عاج گرینلندی در قرون وسطی» را انجمن پادشاهی منتشر کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان