مولوی عبدالحمید به مراجع تقلید و نیروهای نظامی و انتظامی: در کنار مردم باشید نه در مقابل آنها

روحانی پرنفوذ اهل سنت با اشاره به سخنان علی خامنه‌ای درباره رفراندوم گفت نتیجه همه‌پرسی برای مسئولان و همه مردم روشن است

 مولوی عبدالحمید بر مجازات آمران و عاملان جمعه خونین زاهدان تاکید کرد-فرارو

مولوی عبدالحمید، امام جماعت اهل سنت زاهدان، در خطبه‌های نماز جمعه ۸ اردیبهشت، بار دیگر موضوع رفراندوم را مطرح کرد و به علی خامنه‌ای و دیگر مقام‌های حکومتی که با رفراندوم مخالفت می‌کنند، کنایه زد و گفت مسئولان می‌دانند مردم چه می‌خواهند و نتیجه همه‌پرسی هم برای همه واضح و روشن است.

او با تاکید بر اینکه مردم در سال ۵۷ به جمهوری اسلامی ایران رای دادند گفت تمام مسئولان از بالا به پایین با رای مردم سرکار آمدند و مسئولان حالا باید ببینند که همین مردم و فرزندان آن‌ها چه می‌خواهند و به خواسته آنان تن دهند.

عبدالحمید به سرکوب و کشتار معترضان در ایران اشاره کرد و گفت هیچ حاکمیت و نظامی با زور سلاح نگه‌داری نمی‌شود و این جزو مسلمات دنیا است.

روحانی پرنفوذ اهل سنت در ادامه نیز به مراجع تقلید، نیروهای انتظامی و نظامی و دستگاه قضایی توصیه کرد که در کنار مردم باشند و در مقابل آن‌ها قرار نگیرند.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از سخنانش به واقعه روزهای اخیر شهرستان فنوج که کشته و زخمی شدن چند شهروند از جمله یک کودک را در پی داشت، اشاره کرد و ضمن «دردآور» توصیف کردن آن گفت ماموران نیروی انتظامی به موتورهایی که به‌سرعت حرکت می‌کردند تیراندازی کردند حال‌آنکه اگر فردی مرتکب تخلفی هم می‌شود، ماموران نباید در شهر تیراندازی کنند. راه‌های دیگری برای بازداشت افراد وجود دارد.

او با بیان اینکه خیلی‌ها هیچ‌ جرمی مرتکب نشده‌اند و تنها به دلیل ترس از نیروی انتظامی می‌گریزند، به‌شدت از امنیتی شدن فضای شهرها انتقاد کرد.

مولوی عبدالحمید همچنین گزارش‌های تکان‌دهنده از شکنجه زندانیان سیاسی در بازداشتگاه‌ها را یادآور شد و در بخش پایانی سخنانش بار دیگر بر مجازات آمران و عاملان جمعه خونین زاهدان تاکید کرد.

او گفت:« دستگاه‌ قضایی به ما اطمینان داده بود مسئله جمعه خونین را بی‌طرفانه بررسی می‌کند حالا می‌شنویم که می‌گویند نمی‌توانیم عاملان را قصاص کنیم چون در تیراندازی‌ها معلوم نیست، تیر چه کسی به چه کسی خورده است.»

روحانی پرنفوذ اهل سنت با ابراز تعجب از استدلال مقام‌های قضایی محاکمه شماری از شهروندان را در پرونده کشته شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان مثال زد و گفت:« در آن مورد شما چندین نفر را مجازات و دو نفر را قصاص کردید، قاتل چگونه شناسایی شد؟»

عبدالحمید در ادامه به رویه جاری در جمهوری اسلامی ایران تاخت و گفت اگر ماموری کشته شود، قاتل را از مردم شناسایی و مجازات می‌کنند ولی اگر مامور، قاتل باشد نمی‌توانند او را شناسایی کنند.

امام جماعت مسجد مکی زاهدان، شهید خطاب کردن قربانیان جمعه خونین زاهدان را نشانه «مظلومیت» آن‌ها دانست و ادعای حکومت را که کشته شدن این شهروندان را به «خطای انسانی» تقلیل داده‌ است، زیر سوال برد و گفت: «خطای انسانی آن است که کسی شکاری را بزند و به انسانی برخورد کند یا حادثه رانندگی پیش بیاید ولی آنچه در جمعه خونین اتفاق افتاد قتل عمد محض بود و در کنار عاملان باید آمران جمعه خونین نیز مجازات شوند».

مولوی عبدالحمید، در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه بر اهمیت و محوریت مردم در تمام حکومت‌ها و نظام‌های سیاسی تاکید کرد و گفت «شکست و ناکامی» حکومتی که مردم را نادیده می‌گیرد، حتمی است.

او با بیان اینکه بهترین و مهم‌ترین سیاستمدار کسی است که در جهت منافع مردم حرکت می‌کند، به سیاستمداران «خودکامه» جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که با حرکت در جهت منافع خود و بی‌اعتنایی به منفعت توده‌های مردم با چالش روبه‌رو می‌شوند.

روحانی پرنفوذ اهل سنت، ضمن توصیه به مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای شنیدن حرف‌های مردم گفت: «خواسته مردم را علیه خود تلقی نکنید. اگر آن‌ها اصلاح و تغییر شما را می‌خواهند، خودتان را اصلاح کنید و تغییر دهید.»

امام جماعت مسجد مکی زاهدان به اعتصاب‌های گسترده و سراسری کارگران در بخش‌های مختلف طی روزهای اخیر نیز اشاره کرد و گفت حقوق کارگران و کارمندان برای زندگی آنان کفایت نمی‌کند. پول به‌طور کامل از ارزش افتاده و مشکلات زیادی در کشور ایجاد شده است.

مولوی عبدالحمید در ادامه وضعیت نگران‌کننده اجاره‌نشین‌ها را نیز در شرایط کنونی یادآور شد و گفت از یک طرف مستاجران می‌گویند توان پرداخت پول‌های رهن و اجاره خانه‌ها را ندارند و از طرف دیگر صاحب‌خانه‌ها سقوط ارزش پول را دلیل افزایش اجاره‌ها عنوان می‌کنند و هر دو طرف درد دارند.

امام‌جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه افزود:« مسئله خانه‌به‌دوشی قبلا در تهران مطرح بود اما حالا در همین شهر ما کسانی هستند که رختخواب به دوش‌اند و پول ندارند خانه اجاره کنند. شرایط سختی برای مردم با وجود تورم و گرانی‌ها به‌وجود آمده است و با وجود مشکلات مردم، هیچ حرکتی از جانب مسئولان امر برای حل مسائل دیده نمی‌شود.»