بلینکن در دیدار با گوترش: آمریکا خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان است

بلینکن گفته است که آمریکا با سازمان ملل در‌مورد مسائل افغانستان از نزدیک کار می‌کند

آمریکا گفته است که همکاری این کشور با سازمان ملل در مورد مسائل افغانستان بیشتر از هر زمان دیگری حیاتی است - Twitter/ @secblinken

با نزدیک شدن زمان برگزاری نشست دوحه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در دیداری با دبیرکل سازمان ملل در واشینگتن گفته است که ایالات متحده خواستار تشکیل حکومت فراگیر و رعایت حقوق زنان در افغانستان است.

در بیانیه‌ وزارت امور خارجه‌ آمریکا، روز چهارشنبه ۲۷ آوریل، آمده است که ایالات متحده با سازمان ملل در‌مورد مسائل افغانستان از نزدیک کار می‌کند؛ جایی که بسیار از کشورها نگرانی‌های عمیق خود را در‌مورد اقدام‌های طالبان مبنی بر انکار حقوق زنان و دختران، وضعیت اسفناک حقوق بشر و اقتصاد بیان کرده‌اند.

در این بیانیه تاکید شده است: «سازمان ملل دوباره در‌مورد مسائل افغانستان نقش رهبری را ایفا می‌کند و هماهنگی و همکاری ما در این مورد و بسیاری از مسائل دیگر بیش از هر زمان دیگری حیاتی است.»

از سوی دیگر، لیندا توماس گرینفلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، می‌گوید طالبان با اقدام‌های ظالمانه علیه زنان و دختران افغان از تعهدات خود سرپیچی کرده است.

گرینفلد با اشاره به قطعنامه شورای امنیت در محکومیت برخورد طالبان با زنان، گفت جامعه جهانی در قبال محرومیت زنان افغان از حقوقشان منفعل نخواهد ماند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل در بیانیه‌ای گفت قطعنامه شورای امنیت که به اتفاق آرا تصویب شده است، پیامی روشن به طالبان می‌فرستد مبنی بر اینکه: «ما سرکوب زنان و دختران افغان را محکوم می‌کنیم و خواهان لغو سریع فرمان‌های غیرقابل‌پذیرش شما هستیم. در حالی که زنان و دختران افغانستان از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی خود محروم‌اند، جامعه جهانی منفعل نخواهد ماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قرار است گوترش‌، روز دوشنبه ۱۱ اردیبهشت، با نمایندگان کشورها برای افغانستان دیدار کند. سخنگوی دبیرکل گفته است که هدف این نشست تصمیم‌گیری درباره ارسال پیام واحد به طالبان و رسیدگی به چالش‌های موجود در افغانستان است.

به نظر می‌رسد که با تصویب قطعنامه شورای امنیت درمورد محکومیت سیاست‌های طالبان علیه زنان، دبیرکل سازمان ملل می‌تواند به شکل‌گیری یک اجماع در میان کشورهای عضو سازمان ملل در مورد افغانستان امیدوار باشد.

معاون یوناما، صبح روز پنجشنبه ۲۸ آوریل، با مقام‌های طالبان در کابل دیدار کرده است و در مورد نشست دوحه گفت‌و‌گو کرده‌اند.

به گفته‌ طالبان، مارکوس پوتزل، معاون یوناما، در دیدارش با عبدالسلام حنفی، معاون نخست‌وزیر طالبان در کابل، درباره نشست دوحه توضیحاتی داده و گفته است در این اجلاس درباره امنیت، حقوق بشر و سایر موضوعات مرتبط با افغانستان گفت‌وگو خواهد شد.

حنفی با برجسته کردن «اقدامات مثبت و مهم» طالبان، از نمایندگان کشورها در نشست دوحه خواسته است که در‌مورد این دستاوردهای طالبان «تصمیم موثر و مثبت» بگیرند.

هم‌زمان با نزدیک شدن زمان برگزاری نشست دوحه‌، شماری از نهادهای حقوق بشری بر رعایت حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان تاکید کردند و از سازمان ملل خواستار اعمال فشار بر گروه طالبان شدند.

شورای امنیت سازمان ملل، روز جمعه هشتم اردیبهشت، قطعنامه پیشنهادی امارات متحده عربی و ژاپن درباره محکوم کردن اقدام طالبان در ممنوعیت کار زنان افغانستان برای سازمان ملل را به اتفاق آرا تصویب کرده است. هم‌زمان سازمان عفو بین‌الملل در واکنش به این قطعنامه شورای امنیت در محکومیت سرکوب زنان در افغانستان گفته است که محکوم کردن عملکرد طالبان کافی نیست، علیه این گروه باید اقدامی صورت گیرد.

به گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، شورای امنیت علیه طالبان که در «نقض فاحش» حقوق زنان دست دارند، اقدامی نکرده است.

پانزده عضو دائم وغیر‌دائم شورای امنیت روز پنجشنبه با تصویب قطعنامه‌ای، برخورد تبعیض‌آمیز طالبان علیه زنان افغان را محکوم کردند. آن‌ها از طالبان خواستند که سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه زنان افغان، به‌ویژه ممنوعیت آموزش و کار زنان را «فورا لغو» کند.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌اش گفت: «با اینکه قطعنامه در مسیری درست گام برداشته است، اما برای اعاده حقوق زنان و پاسخگویی مقامات طالبان که در نقض فاحش و سیستماتیک حقوق زنان و دختران دست دارند، کاری انجام نداده است.»

عفو بین‌الملل خواستار افزایش فشار جهانی بر طالبان براساس قطعنامه شورای امنیت شده است.

بیشتر از جهان