حمایت دانشجویان و فعالان حقوق زنان از اعتصاب سراسری کارگران

تشکل‌های دانشجویی: اعتراض‌های روزمره تنها راه سرنگونی جمهوری اسلامی است

گروه‌های دانشجویی و فعالان خیزش زن، زندگی، آزادی با صدور بیانیه‌هایی جداگانه، ضمن اعلام حمایت از اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنایع نفت، پتروشیمی، فولاد و مس، این اعتراض‌ها را در راستای خیزش «زن، زندگی، آزادی» دانستند که زمینه‌ساز سقوط جمهوری اسلامی خواهد شد.

تشکل‌ها و گروه‌های مبارزاتی دانشجویان، دانش‌آموزان، زنان و جوانان در بیانیه‌ خود اعلام کردند که کنار کارگران اعتصاب‌کننده صنایع نفت، پتروشیمی و فولاد خواهند ایستاد. این بیانیه با اشاره به اعتصاب‌های گسترده‌ای که از روز جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ در واحدهای نفت و پتروشیمی آغاز شده، این اقدام را اعتراضی رو به جلو دانسته که به مردم «ذله‌شده از حکومت اسلامی سرمایه‌داران یعنی جمهوری اسلامی» قدرتی دوچندان داده است.

دانشجویان در بیانیه خود اعلام کردند که این اعتصاب گسترده را نشان‌دهنده اعتماد مردم به تشکل‌های مستقل از حکومت در جنبش کارگری و فضای سیاسی ایران می‌دانند.

تشکل دانشجویان پیشرو، کمیته سراسری دانشجویان کردستان، دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه خوارزمی، دانشجویان آزادی‌خواه نوشیروانی بابل، دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه بهشتی، نهاد آزاداندیشان جندی شاپور، نهاد آزادی‌خواهان دانشگاه تهران‌شمال و چندی دیگر از تشکل‌ها و فعالان دانشجویی دانشگاه‌های مختلف در ادامه این بیانیه، با اشاره به اینکه این اعتصابات نشان‌دهنده کثرت مخالفان وضع ضدانسانی موجود و قدرت بی‌نظیر مردم متحد است، نوشتند: «اتحادی واقعا موجود که اعتصاب گسترده در بخش‌هایی مثل نفت و پتروشیمی را که به‌شدت امنیتی‌شده‌اند، به شکل سراسری ممکن می‌کند.»

تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی و گروه‌های مبارزاتی شهری جوانان و زنان در این بیانیه آورده‌اند: «در این هفت ماه روزبه‌روز با جمهوری اسلامی در خیابان‌ها و مدارس و دانشگاه‌ها جنگیده‌ایم و انقلابمان را جلو برده‌ایم. ما با شما کارگران اعتصاب‌کننده نفت، پتروشیمی و فولاد و کارگران اعتصاب‌کننده سایر بخش‌ها اعلام همبستگی و اعلام می‌کنیم بخش عظیمی از جنبش دانشجویی و دانش‌آموزی، جنبش قدرتمند زنان و جوانان در کنار شما و در یک سنگریم. ما را کنار خود و حامی و پشتیبان خود بدانید.»

دانشجویان و دانش‌آموزان در این بیانیه تنها راه‌ رهایی «مردم تحت‌استثمار و تحت‌سرکوب و محرومیت» را برداشتن گام‌های سریع‌تر، موثرتر، سراسری و متشکل‌تر برای سرنگونی جمهوری اسلامی دانستند و افزودند: «این گام‌ها همانا روزمره شدن و همگام شدن اعتراض‌های سراسری و اعتصابات سراسری و ایجاد اعتصاب عمومی در سراسر جامعه است.»

پای این بیانیه نام جمعی از دانشجویان و فعالان دانشگاه آزاد اصفهان، دانشگاه فنی دخترانه سنندج، دانشگاه کردستان، تشکل دانش‌آموزان انقلابی بوشهر، تشکل دانش‌آموزان انقلابی تهران، زنان مبارز و انقلابی کردستان، جمعی از فعالان حقوق زنان سنندج، گروه دختران آفتاب ارومیه، گروه زنان و جوانان انقلابی تهرانسر، گروه زنان انقلابی شیراز، هسته جوانان انقلابی زاهدان و... هم دیده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فعالان زن خیزش «زن، زندگی، آزادی» و جنبش زنان نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند کنار کارگران انقلابی و مبارز و اعتصاب‌کننده‌اند. این فعالان در هشتمین ماه از خیزش سراسری «زن، زندگی، آزادی» و در آستانه روز جهانی کارگر، نوشتند که اعتصاب سراسری کارگران را دارای درجه اهمیت بسیار بالایی می‌دانند و معتقدند که «جبهه مبارزه با نظام استثمارگر را که با سرکوب سیستماتیک به جان مردم افتاده»، تقویت خواهد کرد.

فعالان زن در این بیانیه نوشته‌اند: «ما بر این باور استواریم که جنبش کارگری و جنبش زنان در پیوندی ناگسستنی با یکدیگرند و در مبارزه علیه تبعیض و نابرابری در همه ابعاد ید طولایی داشته‌اند و هم اکنون که انقلاب زن زندگی آزادی با همت و مبارزه بی‌وقفه نیروهای فعال زنان، دانش‌آموزان، دانشجویان، جوانان و نوجوانان در حال فتح خاکریزهای بیشتر است و همچنین با اعتراض‌های کارگران، بازنشستگان، معلمان، پرستاران و کادر درمان می‌رود که بساط ظلم و ستم بی‌حقوقی و غارت و چپاول را از جامعه ایران جمع کند، این دور از اعتصابات سراسری شما کارگران به عنوان یکی از تحت‌ستم‌ترین و تحت‌سرکوب‌ترین بخش‌های جامعه، قطعا می‌تواند در پیشروی و پیروزی این انقلاب نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.»

فعالان زن انقلاب «زن، زندگی، آزادی» و جنبش زنان، ضمن اعلام همبستگی‌ خود با کارگران، همبستگی بخش‌های مختلف جامعه با یکدیگر در برابر نظام سرکوب و استثمار را ضروری و حیاتی دانستند و از اعتصاب و خواسته‌های کارگران با تمام قدرت حمایت کردند.

در پایان این بیانیه، با اشاره به شعارهای «نه به سرکوب و خشونت و جنایت» و «نه به تبعیض و استثمار» آمده است: «تقویت اعتصابات سراسری به تقویت اعتراضات سراسری خواهد انجامید و زمینه را برای ایجاد اعتصاب عمومی در کل جامعه آماده‌تر خواهد کرد که این کلید پیروزی ما علیه حکومتی است که برای حفظ خود به هر جنایتی دست می‌زند.»

یاسمن آریانی، فعال مدنی و حقوق زنان، محبوبه فرحزادی، عضو هیئت‌مدیره کانون معلمان صنفی تهران، رها احمدی، مدافع حقوق زنان و کودکان، سوری بابایی چگینی، فعال مدنی و حقوق زنان، ناهید خداجو، فعال کارگری و... از جمله امضاکنندگان این بیانیه‌اند.

پیش از این گروه اتحاد بازنشستگان نیز با حمایت از کارگران اعلام کرده بود که «متحدانه به دفاع و حمایت از اعتصاب‌های سراسری کارگران صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، مس و فولاد می‌پردازیم».

شورای سازماندهی اعتراضات کارگران غیررسمی وزارت نفت (ارکان ثالث) نیز در بیانیه‌ای، ضمن اعلام حمایت از کارگران درخواست کرد تا پیش از شروع ماه‌های گرم سال، به اعتراض‌های کارگران رسیدگی شود. این شورا از کلیه کارگران مستمر و غیرمستمر پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی و به‌ویژه کارگران ارکان ثالثی خود هم خواست به «صفوف قدرتمند کارگران» در تجمع‌های اعتراضی و اعتصاب‌های کارگری ملحق شوند و در بیان مطالبات صنفی خود، منتظر «مرحمت افراد معلوم‌الحالی که خود را نماینده کارگر می‌دانند و در اتاق‌های دربسته موردپذیرایی مقام‌های دولتی و امنیتی‌اند» نمانند و حق خود را در مسیر حرکت جاری کارگران دنبال کنند.