افزایش کشت خشخاش در نواحی نزدیک به مرزهای ایران

بیشتر زمین‌های زیر کشت خشخاش در استان‌های غربی و جنوبی افغانستان است

افغانستان بزرگترین تولید خشخاش در سطح جهان است-Javed TANVEER / AFP

یک مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که ۷۶ درصد زمین‌های زیر کشت خشخاش در استان‌های افغانستان، نزدیک به مرزهای ایران است.

مسعود زاهدیان، معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر، به ایسنا  گفت که در ۲۰۰۲ میلادی، ۲۲۳ هزار هکتار زمین در افغانستان زیر کشت خشخاش بود.

او ادعا کرد که در زمان حمله ایالات متحده آمریکا و نیروهای غربی به افغانستان، تولید مواد مخدر در این کشور معادل ۱۸۵ تن مواد برگرفته از تریاک از گیاه خشخاش بود، اما  حالا این رقم ۶۲۰۰ تن است که در قیاس با ۲۰۰۱ دست‌کم ۳۰ برابر افزایش یافته است.

این مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران گفت که قاچاق این مواد از مسیرهای دریایی صورت می‌گیرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد که اولویت این نهاد برای مبارزه با مواد مخدر، شناسایی و مطلع بودن از اوضاع مناطق مرزی در راستای کنترل شبکه‌های قاچاق مواد مخدر و مبدا تولید و قاچاق است.  

چند ماه پیش، اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفته بود که بیش از ۹۰ درصد مواد مخدر افیونی و تریاک در افغانستان تولید می‌شود. او ادعا کرده بود که طی دو دهه حضور نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان و حمایت آن‌ها از تولید مواد مخدر، سطح تولید این مواد  بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته بود. 

مقام‌های جمهوری اسلامی به ‌دلیل اختلافات موجود میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا، معمولا چنین موضعی را اتخاذ و بیان می‌کنند. اما رحمت‌الله نبیل، رئیس امنیت در حکومت پیشین افغانستان، مارس گذشته ادعا کرد که شاخه قدس سپاه پاسداران، مسیر امن انتقال مواد مخدر را از افغانستان به ایران فراهم کرده بود.  

بیشتر زمین‌های زیر کشت خشخاش، در استان‌های غربی و جنوبی افغانستان است. با روی کار آمدن طالبان، زمین‌های زیر کشت خشخاش افزایش یافته است. 

ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، با صدور فرمانی در آوریل ۲۰۲۲، کشت، برداشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را ممنوع اعلام کرد، اما پس از این اقدام، قیمت تریاک در بازارهای افغانستان افزایش یافت. 

طالبان ویدیوهایی تبلیغاتی مبنی بر تخریب مزارع خشخاش در بخش‌هایی از افغانستان در رسانه‌ها منتشر می‌کنند و در این ویدیوها بر ممنوعیت کشت «کوکنار» تاکید دارند. 

بنا به گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد، کشاورزان افغان در ۲۰۲۲ از کشت خشخاش معادل یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سود کسب کردند، در حالی‌که درآمد سال قبل آن‌ها معادل ۴۲۵ میلیون دلار بود.

بیشتر از جهان