بیشتر بریتانیایی‌ها طرفدار حفظ نظام سلطنتی‌اند

بر اساس نظرسنجی یوگاو، ۵۸ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی حمایت خود را از حفظ نظام سلطنتی اعلام کردند

۶۷ درصد افراد ۵۰ تا ۶۴ ساله و ۷۸ درصد افراد بالای ۶۵ سال از سلطنت حمایت کردند - AFP

نتایج نظرسنجی جدیدی که روز دوشنبه، کمتر از دو هفته پیش از تاج‌گذاری چارلز سوم منتشر شد، نشان می‌دهد بیشتر بریتانیایی‌ها خواهان حفظ نظام سلطنتی‌اند، اما شاه چارلز حمایت جوانان را با خود ندارد.

اینسایدر پیپر به نقل از ای‌اف‌پی گزارش می‌دهد که بر اساس نظرسنجی یوگاو، ۵۸ درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی حمایت خود را از حفظ نظام سلطنتی اعلام کردند. در مقابل، ۲۶ درصد آن‌ها خواستار انتخاب فردی به عنوان رئیس دولت شدند و ۱۶ درصد هم «نمی‌دانم» را انتخاب کردند.

این نظرسنجی که پیش از تاج‌گذاری شاه چارلز در ششم ماه مه به سفارش بی‌بی‌سی انجام شد، نشان داد که تنها حدود یک‌سوم جوانان حامی سلطنت‌اند و ۳۸ درصد آنان خواستار تعیین رئیس کشور از طریق انتخابات‌اند.

آن‌ها در قبال نهاد سلطنت بی‌تفاوتی گسترده‌ای نشان دادند و بیش از سه‌چهارم جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله گفتند که به خانواده سلطنتی «علاقه‌ای ندارند».

حمایت از خانواده سلطنتی بین مسن‌ترها بیشتر بود و ۶۷ درصد افراد ۵۰ تا ۶۴ ساله و ۷۸ درصد افراد بالای ۶۵ سال از سلطنت حمایت کردند.

در همین حال، ۴۵ درصد از چهار هزار و ۵۹۲ نفری که در این نظرسنجی شرکت کردند، گفتند که چارلز با تجربیات و مسائلی که مردم بریتانیا با آن‌ها موا‌جه‌‌اند آشنا نیست. در مقابل، ۳۶ درصد هم او را «آشنا» با این تجربیات اعلام کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چارلز ۷۴ ساله در دهه ۱۹۷۰ که وارث تاج و تخت بود، موسسه خیریه «پرنس تراست» را تاسیس کرد و تا سال ۲۰۲۰، به یک میلیون جوان ۱۱ تا ۳۰ ساله محروم کمک کرد. او همچنین سال‌ها است که حامی حفظ محیط زیست و مقابله با تغییرات اقلیمی است؛ اما از آنجا که بریتانیایی‌ها بیش از یک دهه است با بحران هزینه‌های‌ زندگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، هزینه‌های مالی نظام سلطنتی بر محبوبیت آن‌ها نزد جوانان تاثیر منفی گذاشته است.

با وجود فشارهای مالی کنونی بر مردم عادی، هزینه تاج‌گذاری را دولت پرداخت می‌کند که این موضوع هم نارضایتی عمومی را برانگیخته است. البته هزینه‌های این مراسم تا بعد از برگزاری آن اعلام نمی‌شود، اما آخرین مراسم تاج‌گذاری که سال ۱۹۵۳ برای ملکه الیزابت دوم برگزار شد، حدود ۲۰.۵ میلیون پوند هزینه داشت.

این انتقادها بخشی از سوال‌های گسترده‌تر درباره شفافیت مالی نظام سلطنتی و طرح‌های جمهوری‌خواهان برای اعتراض به برگزاری‌ مراسم تاج‌گذاری‌اند.

۵۴ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی که به سفارش بی‌بی‌سی انجام شد، این خانواده را «ارزشمند» خواندند اما تعداد بیشتری از جوانان (۴۰ درصد) آن‌ها را «بی‌ارزش» و ۳۶ درصد «مفید» نامیدند.

بیشتر از جهان