سه دانشجو در پی اعتراض به مسمومیت دانش‌آموزان به جرم «تبلیغ علیه نظام» تفهیم اتهام شدند

محمد نجفی با وجود ناتمام ماندن مراحل درمانش، به زندان اراک بازگشت

هستی امیری، فرشته طوسی و ضیا نبوی، سه دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، به دادسرای اوین احضار و تفهیم اتهام شدندــ public media

هستی امیری، فرشته طوسی و ضیا نبوی سه دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی در پی اعتراض به مسمومیت‌های مشکوک دانش‌آموزان و برگزاری تجمع اعتراضی به دادسرای اوین احضار و تفهیم اتهام شدند. برای این سه فعال دانشجویی پرونده‌ تشکیل شد و در مرحله بازپرسی به اتهام «تبلیغ علیه نظام»، فعلا با قرار کفالت آزاد شدند.

پس از تجمع ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ در دانشگاه علامه طباطبایی، بیش از ۳۰ دانشجو ممنوع‌‌الورود شدند و برای آن‌ها پرونده‌های‌ انضباطی جدید تشکیل شد. بسیج دانشگاه علامه همان زمان با انتشار بیانیه‌ای علیه این سه دانشجو، خواستار برخورد امنیتی با آنان شد.

ضیا نبوی از فعالان جنبش دانشجویی در دهه ۸۰ است که پس از ستاره‌دار شدن و محرومیت از تحصیل، ۲۵ خرداد سال ۱۳۸۸ بازداشت شد و نزدیک به هشت سال را در زندان گذراند. هستی امیری هم ۹ مرداد، برای اجرای حکم یک سال حبس، بازداشت و به زندان اوین منتقل و هجدهم بهمن ۱۴۰۱ آزاد شده بود. فرشته طوسی نیز از فعالان دانشجویی است که به علت فعالیت‌هایش بارها احضار و بازداشت شده و در آخرین پرونده‌اش، به تحمل ۱۸ ماه حبس محکوم شده است.

ضیا نبوی دوشنبه شب در توییتر در مورد جلسه تفهیم اتهام، نوشت: «در شعبه دوم بازپرسی اوین پرونده‌ای برایمان باز شد. اتهاممان تبلیغ علیه نظام بود و بهانه‌اش تجمع ۱۶ اسفند دانشجویان علامه در اعتراض به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان. اتهامات را نپذیرفتیم و تاکید کردیم که شکایتی اگر هست، از جانب ما است و به خشونت بی‌سابقه عوامل حراست. به‌راستی اینکه مسمومیت‌های دانش‌آموزان ادامه دارد و هیچ‌کدام از عاملان و آمران واقعی این جنایت مورد برخورد و بازخواست قرار نگرفته‌اند ولی دانشجویان معترض باید برای دادگاهی شدن آماده شوند، اگر چنین واقعیت تلخ و دردناکی نبود، می‌توانست از ته دل آدمی را بخنداند.»

از سوی دیگر، خبرگزاری هرانا در گزارشی اعلام کرد که محمد نجفی، وکیل دادگستری که در اواخر سال ۱۴۰۱ از زندان اراک به مرخصی درمانی اعزام شد، علی‌رغم ناتمام ماندن مراحل درمانش، برای تحمل ادامه محکومیت خود به زندان بازگشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، او در واپسین روزهای سال ۱۴۰۱ از زندان اراک به مرخصی اعزام شد. این وکیل دادگستری چندی پیش در خصوص پرونده‌ای دوبخشی که به دلیل «ارسال فایل صوتی از زندان اراک و اعلام حمایت از اعتراض‌های سراسری اخیر» در دوران حبس برای او گشوده شد، گفت: «در شعبه ۱۰۶ دادگاه کیفری ۲ اراک، به اتهام نشر اکاذیب به تحمل دو سال حبس و ۱۵ میلیون تومان جریمه نقدی و در شعبه دوم دادگاه انقلاب اراک با اتهام تبلیغ علیه نظام به تحمل یک سال حبس محکوم شدم.»

به گفته نجفی، او در جلسات دادگاه شرکت نکرده و به آرای صادره نیز اعتراضی نداشته است؛ او در خصوص هیچ یک از بخش‌های این پرونده هم درخواست تسلیم به رای را ارائه نداده است. او که پرونده‌های متعددی دارد، پیش از این در شعبه ۲ دادگاه انقلاب اراک به اتهام «توهین به رهبری» به سه سال حبس تعزیری و به اتهام نشر اکاذیب و در دادگاه کیفری اراک، به چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده بود. محمد نجفی اواسط آذر ۱۳۹۷ در بخش دوم این پرونده در شعبه ۱ دادگاه انقلاب اراک، بابت اتهامات «تبلیغ علیه نظام، توهین به رهبری و کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی» به ۱۳ سال حبس محکوم شد.

او ۲ بهمن‌ ۱۳۹۸ در پرونده‌ دیگری در شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ شهرستان شازند، در ارتباط با انتشار نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای در فضای مجازی، به اتهام «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی» به دو سال حبس تعزیری و پرداخت ۴۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی هم عینا به تایید رسید.

نهایتا با ادغام پرونده‌های موجود، ۱۰ سال حبس به عنوان مجازات اشد در خصوص اتهام «کمک به دولت متخاصم از طریق مصاحبه با صدای آمریکا، رادیو فردا و بی‌بی‌سی فارسی» برای محمد نجفی قابل اجرا اعلام شد که با اعمال تخفیف مجازات، به چهار سال و شش ماه حبس تعزیری کاهش یافت.