رکورد بودجه نظامی ـ تسلیحاتی اروپا پس از سه دهه شکسته شد

بیش از نیمی از بودجه جهانی در زمینه‌های دفاعی به آمریکا و چین تعلق دارد

نیروی دریایی لهستان در حین تمرینات نظامی، ۱۷ آوریل ۲۰۲۳- Wojtek Radwanski / AFP

آخرین داده‌های موسسه بین‌المللی تحقیقات برای صلح نشان می‌دهد که اروپایی‌ها در سال گذشته میلادی بالاترین مبلغ را در سه دهه اخیر به بودجه نظامی-تسلیحاتی تخصیص داده‌اند.

عامل اصلی این تغییر، بی‌تردید جنگ اوکراین است که پس از جنگ سرد و جنگ در منطقه بالکان، اروپا را با سومین بحران حیاتی سه دهه اخیر مواجه کرده است.

موسسه بین‌المللی تحقیقات برای صلح که مقر آن در استکهلم سوئد است، می‌گوید که اروپایی‌ها به نسبت تولید ناخالص داخلی، بیشترین بودجه را در دنیا به تسلیحات نظامی و ارتش اختصاص داده‌اند: معادل ۲۲۴۰ میلیارد دلار که ۲.۲ درصد تولید ناخالص داخلی کل کشورهای جهان است.

بودجه نظامی قاره اروپا در فاصله ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲، صرفا طی دو سال، میانگین ۱۳ درصد افزایش یافته است. بخش بزرگی از این روند افزایشی البته بر دوش دو کشور درگیر جنگ، روسیه و اوکراین است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بودجه نظامی اوکراین در سال گذشته میلادی با هفت برابر افزایش، یک سوم تولید ناخالص داخلی این کشور بود. این مبلغ بدون احتساب میلیاردها دلار کمک تسلیحاتی به این کشور است. بودجه نظامی روسیه نیز سال گذشته ۹.۵ درصد رشد داشته است.

کارشناسان موسسه بین‌المللی تحقیقات برای صلح می‌گویند افزایش بودجه نظامی کشورهای اروپایی، در ۱۰ سال آینده نیز روندی رو ‌به ‌رشد را طی خواهد کرد.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد، بودجه نظامی کشورهای این قاره کهن مدتی رو به کاهش نهاد، اما از اوايل قرن ۲۱ بار دیگر افزایش یافت. با این حال، هنوز اروپایی‌ها راه درازی دارند تا در زمینه هزینه‌های نظامی-تسلیحاتی به ایالات متحده و چین برسند.

آمریکا سال گذشته میلادی ۳۹ درصد از کل بودجه تسلیحاتی نظامی را در جهان به ارتش خود اختصاص داده است.

در زمینه بودجه نظامی، آمریکا در صدر است و رقیب اصلی این کشور، چین کمونیست، نیز با ۱۳ درصد کل هزینه‌های دفاعی در جهان، در مقام دوم قرار دارد. این دو کشور به تنهایی بیش از نیمی از هزینه‌های دفاعی جهان را در ۲۰۲۲ ثبت کرده‌اند.

روسیه، هند و عربستان سعودی در جایگاه‌های بعدی قراردارند. در قاره اروپا هم بریتانیا، آلمان و فرانسه، رتبه‌های اول تا سوم را در زمینه اختصاص بودجه نظامی در ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده‌اند.

تحقیقات دیگری از موسسه بین المللی تحقیقات برای صلح در ماه گذشته میلادی، از تقریبا دو برابر شدن واردات تسلیحات به اروپا در ۲۰۲۲ حکایت داشت. بیش از ۹۳ درصد این واردات مستقیما راهی اوکراین شده‌ است.

بیشتر از جهان