چین پس از اعتراض اتحادیه اروپا: به حاکمیت کشورهای استقلال‌یافته از شوروی احترام می‌گذاریم

به نظر می‌رسد هدف از تاکید سخنگوی وزارت خارجه چین بر اصل استقلال کشورها کاهش تنش با بروکسل باشد

سفیر چین در فرانسه استقلال و حق حاکمیت ملی اوکراین و سایر کشورهای شوروی سابق را زیر سوال برد _ AFP

در پی واکنش اوکراین و دیگر پایتخت‌های اروپایی به اظهارات سفیر چین در پاریس، وزارت امور خارجه این کشور گفت که پکن به استقلال کشورهای عضو شوروی سابق احترام می‌گذارد.

به گزارش رویترز، لو شی،‌ سفیر چین در فرانسه، جمعه، ۲۱ آوریل (یکم اردیبهشت)، در گفت‌وگو با یک شبکه فرانسوی با این پرسش مواجه شد که آیا شبه‌جزیره کریمه را بخشی از خاک اوکراین می‌داند یا خیر. او در پاسخ گفت که این شبه‌جزیره طبق سنت تاریخی بخشی از روسیه بوده است.

 او همچنین یادآوری کرد که نیکیتا خروشچف، رهبر سابق شوروی، شبه‌جزیره کریمه ‌را به اوکراین ملحق کرده است. او در ادامه گفت: «این کشورهای شوروی سابق جایگاه واقعی در قانون بین‌المللی ندارند، چون هیچ توافق بین‌المللی‌ای نیست که پشتیبان استقلال و حق حاکمیت آن‌ها باشد.» 

پس از پخش این سخنان، فرانسه، اوکراین، لتونی و استونی به گفته‌های سفیر چین در پاریس اعتراض کردند و از پکن خواستند موضع خود را روشن کند.

یان لیپاوسکی، وزیر امور خارجه جمهوری چک، نیز پیش از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ، به خبرنگاران گفت: «اظهارات اخیر سفیر چین در پاریس کاملا ناپذیرفتنی بود و امیدوارم مقام‌های چین این موضع را اصلاح کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گابریلیوس لاندسبرگیس، وزیر خارجه لیتوانی، نیز گفت که سه کشور بالتیک - که هر سه پیش‌تر بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند - نمایندگان دیپلماتیک چین را در پایتخت‌های خود احضار خواهند کرد تا رسما در این مورد توضیح بخواهند و بررسی کنند که آیا موضع چین تغییر کرده است یا خیر.

ژان آسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ، نیز اظهارات لو را «اشتباه» خواند و گفت که تلاش برای آرام کردن اوضاع در حال انجام است.

پس از این جنجال‌ها، مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به این پرسش که آیا گفته‌های لو بیانگر موضع رسمی چین است، گفت که پکن به وضعیت کشورهای عضو شوروی سابق در حکم کشورهای مستقل پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی احترام می‌گذارد.

مائو در یک نشست خبری تاکید کرد که اظهاراتش بیانگر موضع رسمی دولت چین است. او همچنین افزود که «چین در مورد مسائل مربوط به حاکمیت کشورها اصل بی‌طرفی را رعایت می‌کند».

به نظر می‌رسد که گفته‌های سخنگوی وزارت خارجه چین حاکی از تلاش پکن برای فاصله گرفتن از اظهارات لو و کاهش تنش با بروکسل باشد. با این حال، یک مقام فرانسوی اظهار کرد که گفت‌وگویی «بسیار قاطع» با سفیر چین در وزارت خارجه فرانسه انجام خواهد شد.

لو پیش‌تر نیز چندین بار به وزارت امور خارجه فرانسه احضار شده است؛ از جمله به دلیل اظهاراتی شامل اینکه گویا در جریان همه‌گیری کرونا، فرانسه افراد مسن را در خانه‌های سالمندان رها کرده است. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز در واکنش به اظهارات سفیر چین در فرانسه گفت که این بلوک ۲۷ کشوری در نشست دوشنبه، ۲۴ آوریل (۴ اردیبهشت)، «راهبرد خود را در قبال چین ارزیابی خواهد کرد» و اظهارات لو بخشی از بحث خواهد بود.

سخنان جنجال‌برانگیز اخیر سفیر چین در فرانسه در حالی بیان شد که سه دهه پس از فروپاشی «اتحاد جماهیر شوروی» سابق، خاک آن مجموعه اینک متشکل از ۱۵ کشور است که همه آن‌ها به عضویت کامل سازمان ملل درآمده‌اند و از پذیرش و شناسایی جامعه بین‌المللی، از جمله چین، برخوردارند. چین با اوکراین روابط کامل دیپلماتیک دارد و در کی‌یف سفارتخانه، و در اودسا کنسولگری برقرار کرده است. اوکراین نیز در پکن سفارتخانه، و در شانگهای کنسولگری دارد.

بیشتر از جهان