چین حضور پلیس‌های این کشور در آمریکا را رد کرد

مقام‌های «اف.‌بی‌.آی»، اعلام کردند که دو فرد ساکن نیویورک به‌دلیل اداره یک دفتر پلیس مخفی به نفع دولت چین در محله چینی منهتن دستگیر شدند

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین _ GREG BAKER / AFP

پکن، روز سه‌شنبه ۱۸ آوریل (۲۹ فروردین)، اتهام‌های مربوط به حضور پلیس‌های چینی در خارج از کشور را رد کرد و گفت که اتهام‌های ایالات متحده «بی‌دلیل» است. مقام‌های «اف.‌بی‌.آی»، روز دوشنبه اعلام کردند که دو فرد ساکن نیویورک به‌دلیل اداره یک دفتر پلیس مخفی به نفع دولت چین در محله چینی منهتن دستگیر و متهم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز سه‌شنبه گفت: «اتهام‌ها هیچ مبنای واقعی ندارند و موضوعی به‌عنوان دفتر پلیس خارج از کشور وجود ندارد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: «چین به شدت مخالف سناریو‌‌سازی سیاسی ایالات متحده است که از طریق آن و جعل روایت سرکوب فرامرزی از طرف چین، مقام‌های قانونی چین را تحت پیگرد قانونی قرار می‌دهد.»

مقام‌های آمریکایی صبح روز دوشنبه دو مرد را به نام‌های «هری لو جیان وانگ» ۶۱ ساله  اهل برانکس و «چن جین‌پینگ»، ۵۹ ساله از منهتن دستگیر کردند. هر دو فرد شهروند آمریکا هستند. آمریکا مدعی است که این دو مرد تحت هدایت یک مقام رسمی در چین، دفتری را راه‌اندازی کردند که در آن برخی از خدمات اساسی مانند کمک به شهروندان چینی برای تمدید گواهینامه رانندگی چینی خود ارائه می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریون پیس، دادستان ارشد فدرال بروکلین، در این کنفرانس خبری گفت که این دفتر پلیس در اوایل سال ۲۰۲۲ تحت هدایت و کنترل نمایندگان پارلمان چین عمل می‌کرد و دستور مقام‌های دولتی چین از جمله تلاش برای بازگرداندن یک مخالف چینی به پکن را اجرا می‌کرده است.

مقام‌های پلیس فدرال ایالات متحده، روز دوشنبه به‌طور جداگانه ۳۴ مقام پلیس چین را به راه‌اندازی کارزاری برای نظارت بر مخالفان دولت چین در آمریکا و آزار و اذیت آن‌ها با استفاده از رسانه‌های اجتماعی متهم کردند، اما وانگ ونبین گفت که چین در امور داخلی کشورهای دیگر دخالت نمی‌کند.

اظهارات این مقام چینی در حالی است که پکن نشان داده است که مایل است شهروندان خود را حتی پس از ترک چین به دلایل مختلف سیاسی یا اقتصادی هدف قرار دهد. آسوشیتدپرس پیش از این گزارش داده بود که یک زن چینی در دبی در یک بازداشتگاه تحت مدیریت چین بازداشت شده است.

دادستان فدرال بروکلین گفت که این دستگیری‌ها و همچنین متهم کردن برخی مقام‌های چینی، مبارزه با «طرح‌های سرکوب فرامرزی» است که «اعضای جامعه چینی تبعیدی در شهر نیویورک و سایر نقاط ایالات متحده را هدف قرار می‌دهد».

در سال‌های اخیر، پکن دو کارزار جداگانه را برای بازگرداندن مظنونانی که عمدتا به‌دلیل جرایم اقتصادی تحت تعقیب‌اند، به‌عنوان بخشی از مبارزه با فساد راه‌اندازی کرده است. پکن چه از طریق استفاده از معاهدات استرداد و چه از طریق روش های غیررسمی، مانند اعمال فشار اجباری بر بستگان در چین این افراد را وادار به بازگشت به چین می‌کند.

بیشتر از جهان