اعتراض‌ها در ایران با شعارنویسی، سر دادن شعارهای شبانه و حضور بر مزار کشته‌شدگان ادامه دارد

معترضان شامگاه شنبه هم در محلات مختلف تهران علیه جمهوری اسلامی شعار دادند

اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی به شکل روزمره در آمده است و شعار دادن‌ها و دیوارنویسی‌های شبانه، حضور بر مزار کشته‌شدگان خیزش سراسری و از سر برداشتن حجاب از جمله‌ فعالیت‌های هر روزه مردم ایران برای نشان دادن مخالفتشان با جمهوری اسلامی‌ شده است.

معترضان در محله چیتگر تهران شامگاه شنبه بار دیگر شبانه علیه جمهوری اسلامی شعار سر دادند و با فریادهای «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» مخالفت خود را با نظام جمهوری اسلامی اعلام کردند.

معترضان در محله شیخ‌الاسلام تهران نیز شنبه شب علیه جمهوری اسلامی شعار دادند. در میان طنین شعارهای «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» و «بسیجی حیا کن، مملکتو رها کن»، ماموران لباس‌شخصی به این محله ریختند و به دنبال خانه‌هایی می‌گشتند که از آن‌ها صدای شعار بلند شده بود.

شهرک باقری تهران نیز شنبه شب صحنه اعتراض‌ها علیه جمهوری اسلامی بود. معترضان در این محله شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر حکومت بچه‌کش»، «مرگ بر سپاهی» و «عمامه رهبری، وقتشه که بپری» سر دادند.

در روزهای جمعه و شنبه، ویدیوهایی هم از حضور جمعی از مردم بر مزار کشته‌شدگان خیزش سراسری منتشر شد. برخی معترضان روز شنبه با به اشتراک گذاشتن ویدیوهایی، از حضور خود سر مزار مهسا امینی در سقز و گلباران خاک او خبر دادند. حضور مردم بر سر مزار مهسا امینی همواره با دخالت نیروهای نظامی همراه است. 

معترضان در شهرری نیز با حضور بر مزار وحید روحی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری، یاد او را گرامی داشتند و مزارش را گلباران کردند.

برخی نیز سر خاک نیکا شاکرمی رفتند و ضمن گذاشتن گل بر مزار او، نوشته‌هایی با مضمون «نیکای ما، ندای آزادی ما، راهت ادامه دارد» و «یلدا بنفشه بود، گل داد و مژده داد، زمستان شکست و رفت» قرار دادند. شیرین نجفی، خواهر حدیث نجفی، از کشته شدگان خیزش سراسری در کرج، هم با انتشار تصویری از خود و مادرش سر مزار حدیث نوشت: «ما از شیشه نبودیم که با سنگ بمیریم.»

اهالی بوکان نیز بر مزار میلاد معروفی، از کشته‌شدگان خیزش سراسری در این شهر، حاضر شدند تا ضمن گرامیداشت یاد او، با خانواده‌اش همراهی و همدردی کنند. در یکی از ویدیوهای منتشرشده از این مراسم، دختری با لباس کردی سر مزار میلاد، شعری به زبان کردی می‌خواند و می‌گوید: «رقص و شادی را گم کردەام که به شهری پرشهید می‌نگرم/ لبخند از لبانم پر کشیده/ تف بر دشمن/ قلبم فدای کفن سرختان که تسلیم نشدید و ایستادە مردید.»

جمعی از مهابادی‌ها نیز سر مزار مهران رحمانی، یکی دیگر از کشته‌شدگان خیزش سراسری رفتند. بر اساس ویدیوهای منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی، حاضران در این مراسم موسیقی‌های انقلابی پخش کردند و دست‌های خود را به نشانه پیروزی بالا گرفتند. مهران رحمانی ۲۷ آبان ۱۴۰۱ و در جریان خیزش سراسری با شلیک گلوله سرکوبگران زخمی شد و در یکی از بیمارستان‌های ارومیه جان باخت.

معترضان در مهاباد بر مزار مسعود احمدزاده هم حاضر شدند و علاوه بر گلباران کردن مزار او، یادش را گرامی داشتند. مردم بر سر مزار او هم موسیقی انقلابی پخش کردند و علیه جمهوری اسلامی و خامنه‌ای شعار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری حال‌وش نیز تصویری از نوزاد ۴۲ روزه ابوبکر علیزهی در کنار مزار پدرش منتشر کرد. ابوبکر علیزهی هشتم مهرماه در جمعه خونین زاهدان، یک روز قبل از تولدش، با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، جان خود را از دست داد. فرزند او ۱۶۲ روز بعد از کشته شدنش و در تاریخ ۲۰ اسفند به دنیا آمد. خود او پیش از این نام عبدالماجد را برای پسرش انتخاب کرده بود.

یکی از شهروندان نیز با انتشار ویدیویی، از حضور خود بر مزار روح‌الله زم، روزنامه‌نگار اعدام‌شده در جمهوری اسلامی خبر داد و گفت: «به مزار روح‌‎الله زم آمده‌ام. جمهوری کثیف اسلامی انسان شریفی را از ما گرفت. چقدر الان احتیاج داشتیم به وجود چنین شخصی. اگر الان او در میان ما بود، این رژیم به‌زودی می‌رفت.»

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در تلاش‌اند از حضور مردم بر مزار کشته‌شدگان جلوگیری کنند. آن‌ها با حضور در آرامستان‌ها، مسیر‌های رسیدن مردم به مزار برخی از کشته‌شدگان را مسدود و از حضور مردم و معترضان بر سر مزارها جلوگیری می‌کنند.

پیش از این، مادر محمدحسن ترکمان، از کشته‌شدگان خیزش سراسری، روز پنجشنبه در ویدیویی که در حساب اینستاگرامش منتشر کرد، خطاب به نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی هشدار داد که اگر این بار مانع حضور مردم بر سر مزار فرزندش شوند، خونشان پای خودشان است. او همراه ویدیو این متنی را منتشر کرد: «تعدادی از مردم برای دیدار با محمدحسن به بهشت معصومه شاهین‌شهر آمده بودند که با مزاحمت لاشخورهای بی‌شخصیت مواجه شدند و به آن‌ها گفته شد که آمدن بر سر مزار محمدحسن جرم است و مزاحمت برای آن‌ها ایجاد کردند، معنی جرم چیست؟ چه کسی این قانون کثیف را وضع کرده است؟ در این راستا من کاملیا سجادیان، مادر محمدحسن ترکمان، من‌بعد با تمام عوامل این جریان به‌شدت برخورد خواهم کرد. در ضمن عکس از قیافه کریه آن‌ها و شماره پلاکشان موجود است. در صورت مشاهده مجدد و ایجاد مزاحمت برای مهمان‌های پسرم تمامی عکس‌ها را در اختیار مردم غیور قرار خواهم داد. هشدار من جدی است.»

دیوارنویسی‌ در شهرهای مختلف ایران هم همچنان ادامه دارد. در بوشهر، جوانان روی دیوارهای شهر شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «زن زندگی آزادی» و «پایان دیکتاتور» نوشتند و عکس‌هایش را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند.

تصاویر منتشرشده از شهر تهران نیز حاکی از شعارنویسی در محلات مختلف تهران است. در بخشی از این تصاویر شعارهای «من موج خروشانم» و «زنده‌باد مادران آبان» نوشته شده است. معترضان در کرج نیز بر دیوارهای شهر شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای قاتل» و «مرگ بر ستمگر» نوشتند.

دانشجویان در خوابگاه الزهرا تهران نیز روی دیوارهای این خوابگاه شعارهای «قسم به خون، یاران ایستاده‌ایم تا پایان» و «این حکومت قاتله، پلیس خودش باطله» نوشتند. جمعی از دختران دانش‌آموز در شهر زنجان هم روی دیوارهای این شهر  شعارهای «زن زندگی آزادی» و «مرگ بر دیکتاتور» نوشته‌اند.