خامنه‌ای با تایید اختلاف‌ها خواستار اتحاد میان قوای مختلف نظام شد

رهبر جمهوری اسلامی از مسئولان حکومت خواست در شناخت روش دشمن به روز باشند و راه خنثی‌سازی آن را بیابند

علی خامنه‌ای در حال اقامه نماز فطر-- شنبه دوم اردیبهشت- سایت رهبر جمهوری اسلامی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در خطبه‌های نماز عید فطر با نادیده‌ گرفتن اعتراض‌های گسترده مردمی در ماه‌های اخیر و افزایش نارضایتی‌های عمومی از وضعیت اقتصادی و معیشتی، راهپیمایی روز قدس را پرشکوه دانست و حضور مردم در این مراسم را توفیق الهی خواند.

سخنان رهبر جمهوری اسلامی در نماز عید فطر تاکید دوباره گفته‌هایش در دیدار با دانشجویان بود، مبنی بر این‌که راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن و روز قدس به‌مثابه رفراندومی برای سنجش رضایت عمومی تلقی می‌شوند.

علی خامنه‌ای در این مراسم که سران قوا و چهره‌های ارشد نظام در آن حضور داشتند، ماه رمضان را ماه تقویت اراده دانست و خطاب به مسئولان نظام گفت از این اراده برای رفع مشکلات کشور بهره ببرند. او اتحاد مردم را رمز پیروزی نظام در عرصه‌های مختلف عنوان کرد و گفت مردم ما همواره متحد بوده‌اند و همین اتحاد راهگشای ما است.

اصرار علی خامنه‌ای بر انکار شکاف آشکار شده میان حکومت و‌ مردم در ماه‌های اخیر بارها تکرار شده است. او به‌طور مداوم اعتراض گسترده مردم را به عده‌ای محدود نسبت داده و این در حالی است که در دو انتخابات مجلس  در سال ۹۸ و ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰، کاهش مشارکت به پایین‌ترین سطح خود در تاریخ جمهوری اسلامی رسید و شرایط کنونی کشور سبب شده است بسیاری از احزاب و چهره‌های سیاسی صراحتا ناامیدی خود را از حضور مردم پای صندوق‌های رای در انتخابات سال ۱۴۰۲ بیان کنند.

خامنه‌ای همچنین در سخنان امروز خود جامعه را دارای علایق و سلایق مختلف دانست که دشمن با تزویر، تحریف و دروغ، قصد بدبین کردن آنان را دارد. به‌روز بودن در شناخت روش دشمن و یافتن راه خنثی‌سازی آن، از دیگر خواسته‌های امروز رهبر حکومت بود.

رهبر جمهوری اسلامی درعین‌حال بدون اشاره مستقیم به اختلافات شدت یافته میان دولت با مجلس و قوه قضاییه، خواستار آن شد که مسئولان از پرداختن به حواشی پرهیز کنند.

خامنه‌ای به مسئولان هشدار داد: «به حواشی نباید مشغول شد و به‌دنبال حل مسائل باید بود، گاهی به انگیزه‌های گوناگون حواشی ایجاد می‌شود، اما نباید سرگرم آن شد، نه مردم و نه مسئولان به آن مشغول نشوند و به حل مشکلات کشور متمرکز شوند.»

پرهیز از ایجاد موانع برابر دیگر قوا، توصیه دیگر رهبر حکومت به مسئولان بود و به نظر می‌رسد به سخنان اخیر سران قوا علیه یکدیگر درباره وضعیت اقتصادی ایران اشاره دارد. او سران قوا را به همدلی دعوت کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، ۲۸ فروردین ۱۴۰۲، با انتقاد از عملکرد وزیر صمت گفته بود: «در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ وزیر صمت خواستار اختیاراتی شد تا بتواند تا پایان سال ۱۴۰۱، به‌واسطه آن اختیارات، تولید خودرو را تا ۵۰ درصد افزایش دهد. ما شاهد افزایش تولید و عرضه خودرو بودیم، اما آیا قیمت‌ها نیز کاهش یافت؟»

اژه‌ای همچنین بدون اشاره مستقیم به سخنان رئیسی مبنی بر مردود شدن برخی وزیران و تغییر آن‌ها، گفت: «مسئولان باید توجه کنند که ما در جایی و فرصتی نیستیم که آزمون‌وخطا کنیم.»

این سخنان با انتقاد چهره‌های نزدیک به دولت رئیسی مواجه شد که آن را دخالت رئیس قوه قضاییه در امور قوه مجریه دانستند. هم‌زمان با این سخنان، محمدباقر قالیباف نیز همسو با برخی نمایندگان مجلس، کارنامه اقتصادی دولت را قابل‌دفاع ندانست.

فشار مجلس برای ایجاد تغییرات در کابینه ابراهیم رئیسی طی هفته‌های اخیر، با ارائه طرح استیضاح وزیر صمت، وزیر اقتصاد و شایعاتی مبنی بر استیضاح وزیران ورزش و امور خارجه افزایش ‌یافته است.

محمدحسینی، معاون پارلمانی ابراهیم رئیسی، نیز در روزهای اخیر، حملات مجلس به دولت را ناروا دانست و با توهین‌آمیز بودن سخنان برخی نمایندگان گفته بود: «اینکه یک نماینده در هیجان رسانه‌ای خطاب به منتخب ملت درشت و زشت سخن بگوید هنر نیست.»

به نظر می‌رسد در سال انتخابات مجلس، اختلاف میان جریان‌های اصول‌گرا که بنا بود به کمک حذف دیگر نیروها، الگوی حاکمیت یکدست را پیاده کنند، شدت یافته است و چهره‌هایی که سال ۱۴۰۰ حامی ابراهیم رئیسی بودند تلاش می‌کنند برای کسب رای در انتخابات پیش‌ رو، خود را از کارنامه ضعیف دولت مبرا نشان دهند.

سخنان امروز علی خامنه‌ای نشان داد که او نگران اختلاف و نبود اتفاق‌نظر میان قوای مختلف جمهوری اسلامی شده است.