یک پدر و پسر به دست افراد طالبان در کابل کشته شدند

سید مصطفی و سید حمید سادات سرگرم خرید و فروش اتومبیل بودند و در منطقه خیرخانه زندگی می‌کردند

هنوز دلیل بازداشت و به قتل رسیدن این پدر و پسر به دست افراد طالبان روشن نیست-ارسالی به ایندیپندنت فارسی

سید مصطفی سادات و سید حمید سادات پدر و پسری که ساکن منطقه خیرخانه شهر کابل بودند، روز جمعه، یکم اردیبهشت برابر با اول عید فطر، در شهر کابل به دست افراد طالبان به قتل رسیدند. یک منبع مطلع به ایندیپندنت فارسی گفت سید مصطفی و پسرش سید حمید سابقه فعالیت نظامی و سیاسی نداشتند و مشغول خرید و فروش اتومبیل بودند. جنازه‌های سید مصطفی و سید حمید، صبح روز جمعه به خانواده‌هایشان تحویل داده شد. خانواده سید مصطفی از ساکنان اصلی شهرستان هوفیانی استان پروان بودند که از چند سال پیش به این‌سو، در کابل کار و زندگی می‌کردند. 

هنوز مشخص نیست که این پدر و پسر به چه اتهامی به دست طالبان بازداشت و کشته شدند. چگونگی به قتل رسیدن این پدر و پسر هنوز روشن نیست، اعضای خانواده سادات، با انتشار اطلاعیه‌ای از آن‌ها به عنوان «شهید» یاد کرده‌ و از بستگان خود خواستند که در مراسم تدفین شرکت کنند. در این اطلاعیه، برخلاف معمول به علت «شهادت» پدر و پسر که در اطلاعیه‌های مراسم تدفین ذکر می‌شود، اشاره‌ای نشده است.

یکی از همسایه‌های خانواده سادات گفت افراد طالبان ابتدا سید حمید سادات را به قتل رساندند و ساعاتی بعد که سید مصطفی سادات برای رسیدگی به وضعیت پسرش به سمت بیمارستان رفت، او نیز به دست افراد طالبان بازداشت شد و به قتل رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منبع مطلع گفت که خانواده سید مصطفی سادات از طرف طالبان تهدید شده‌اند تا جزئیات بازداشت، حبس و به قتل رسیدن پدر و پسر را با رسانه‌ها به‌اشتراک نگذارند.

طالبان با وضع محدودیت‌های شدید علیه مردم و رسانه‌ها، از افشای اطلاعاتی که به انتقاد از آن‌ها منجر شود، جلوگیری می‌کنند.

در نزدیک به ۲۰ ماه سلطه طالبان بر افغانستان، صدها نفر به اتهام‌های مختلف از جمله همکاری با مخالفان طالبان، انتقاد از رهبران این گروه، کار در نهادهای نظامی دولت پیشین و سرکشی از فرامین طالبان بازداشت و شکنجه شدند. هیچ نهادی از جمله سازمان ملل متحد بر عملکرد طالبان با زندانیان نظارت ندارند، در حالی که سازمان ملل، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و چندین نهاد حقوق بشری دیگر در افغانستان حضور دارند و از نزدیک با طالبان کار می‌کنند.

مقام‌های سازمان ملل همواره بر پاسخگو بودن طالبان تاکید می‌کنند، اما این گروه ضمن خودداری از پاسخ دادن به گزارش‌های نقض حقوق بشر، با جنایت جنگی و آزار و اذیت مردم، به هیچ یک از معاهده‌های بین‌المللی که دولت‌های پیشین افغانستان امضا کرده‌اند، پایبند نیستند.

در روزهای اخیر، موج جدیدی از بازداشت، شکنجه و به زندان انداختن ساکنان مناطق تاجیک‌نشین از جمله پنجشیر، از طرف طالبان آغاز شده است.