یک استاد دانشگاه به‌‌اتهام بمب‌گذاری کنیسه پاریس در سال ۱۹۸۰ به حبس ابد محکوم شد

در جریان این بمب‌گذاری یک دانشجو، یک راننده، یک سرایدار و یک روزنامه‌نگار اسرائیلی کشته شدند

بمب‌گذاری در کنیسه خیابان کوپرنیک پاریس در اکتبر ۱۹۸۰ به کشته شدن چهار نفر و مجروح شدن ده‌ها نفر منجر شد -AFP

یک دادگاه کیفری در فرانسه روز جمعه حسن دیاب، شهروند لبنانی-کانادایی، را به‌اتهام بمب‌گذاری در یک کنیسه در خیابان کوپرنیک پاریس، در سال ۱۹۸۰ به حبس ابد محکوم کرد. حسن دیاب اکنون ۶۹ ساله و استاد جامعه‌شناسی دانشگاه اتاوا است.

در جریان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۰ پاریس، چهار تن کشته و دست‌کم ۴۶ نفر دیگر مجروح شدند. در آن مقطع، هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این حمله مرگبار در مرکز پاریس را برعهده نگرفت. اما پلیس فرانسه، به یک گروه انشعابی از «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» مظنون شد.

در عصر روز سوم اکتبر سال ۱۹۸۰، مواد منفجره‌ای که روی یک موتورسیکلت کار گذاشته شده بود، در نزدیکی یک کنیسه در منطقه ۱۶ پاریس منفجر شد.

در جریان این بمب‌گذاری یک دانشجو، یک راننده، یک سرایدار و یک روزنامه‌نگار اسرائیلی کشته شدند.

دادستان دادگاه کیفری پاریس، در پایان جلسه رسیدگی به این پرونده در جمع‌بندی خود تاکید کرد که «شکی نیست که دیاب، تنها مظنون پرونده، پشت این حمله مرگبار است».

دستگاه‌های اطلاعاتی فرانسه در سال ۱۹۹۹ دیاب را به ساخت یک بمب ۱۰ کیلوگرمی متهم کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۴ دولت کانادا به درخواست دادگستری فرانسه برای استرداد دیاب پاسخ مثبت داد و او به فرانسه تحویل داده شد.

با این حال، در آن مقطع قضات تحقیق پرونده کیفری دیاب نتوانستند عاملیت او را در حمله مرگبار سال ۱۹۸۰ ثابت کنند و در نهایت، دیاب سال ۲۰۱۸ بار دیگر به کانادا بازگشت.

شبکه خبری سی‌بی‌سی کانادا نیز روز جمعه در گزارشی به‌نقل از وکیل دیاب نوشت: «شواهد نشان می‌دهد موکلش بی‌گناه است.» وکیل دیاب محکومیت موکل به حبس ابد را «سیاسی» و «ناعادلانه» خواند.

دیاب روز جمعه در اتاوا پس از صدور حکم دادگاه کیفری پاریس، در یک گفت‌‌وگو با خبرنگاران بار دیگر خود را بی‌گناه خواند و وضعیت پرونده‌اش را «کافکایی» توصیف کرد.

روزنامه گاردین روز جمعه در گزارشی نوشت روشن نیست که آیا دولت کانادا بار دیگر این شهروند خود را به دادگستری فرانسه تحویل بدهد یا خیر. دیاب از سال ۱۹۹۳ شهروند کانادا بوده است.

بیشتر از جهان