درخواست خطوط هواپیمایی ایرانی برای افزایش دو برابری بهای بلیت‌

سفرهای هوایی امن در آسمان ایران با هواپیماهای فرسوده به رویا تبدیل شده‌اند

رئیس سازمان هواپیمایی ادعا کرد در دو سال گذشته بلیت هواپیما گران نشده است-اقتصاد آنلاین

محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، از درخواست ایرلاین‌ها (شرکت‌های هواپیمایی) برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ بلیت‌های هواپیما خبر داد و گفت پس از اعلام نظر ستاد تنظیم بازار، این تغییر قیمت‌ها اجرا می‌شود.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی، درخواست افزایش بهای بلیت‌های هواپیما را انجمن شرکت‌های هواپیمایی مطرح کرده است. محمدی‌بخش ضمن دفاع از افزایش قیمت‌ها مدعی شد که از تیرماه ۱۴۰۰ تاکنون، هیچ‌گونه افزایش قیمتی در بلیت‌های هواپیما صورت نگرفته است.

این مقام دولتی در حالی این ادعا را مطرح کرد که دی‌ماه گذشته، پس از اینکه سازمان امور مالیاتی با هدف درآمدزایی برای دولت اعلام کرد نرخ خدمات حمل‌‍ونقل هوایی اعم از بار و مسافر مشمول ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده می‌شود، شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت‌های هواپیما را گران‌تر کردند.

کمی پیش از آن‌ هم رسانه‌های داخلی ایران گزارش دادند که قیمت انواع سفرهای هوایی بین ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است. با این حال، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادعای کاهش ۱۵ درصدی نرخ بلیت‌ هواپیما در دی‌ماه را مطرح کرد.

او همچنین به خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، گفت شرکت‌های هوایی در اردیبهشت گذشته پیشنهاد افزایش ۴۰ تا ۴۵ درصدی قیمت بلیت را مطرح کردند و در شورای عالی هواپیمایی افزایش ۳۰ درصدی تصویب شد، اما این افزایش قیمت تاکنون اجرایی نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درخواست برای افزایش دو برابری نرخ بلیت هواپیما در حالی است که ناوگان فرسوده هوایی ایران دردسرهای زیادی برای مسافران ایجاد می‌کند، به‌ویژه در شرایطی که نرخ دستمزدهای سال جاری هیچ تناسبی با تورم موجود ندارد. دولت ابراهیم رئیسی به‌رغم تورم بالای ۵۰ درصد، حقوق کارگران را ۲۷ درصد و تعرفه پزشکان را تنها ۲۵ درصد افزایش داد.

پیش‌تر روزنامه شرق در گزارشی نوشته بود که از ۳۳۰ فروند هواپیمای مسافربری در ایران، تنها ۷۵ فروند در خط پرواز فعال‌اند و ۲۵۵ فروند زمین‌گیر شده و حکم آهن‌پاره پیدا کرده‌اند. این گزارش پس از آن منتشر شد که مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری ادعا کرده بودند از مجموع ۳۳۰ فروند هواپیمای مسافربری در ایران، ۱۵۵ هواپیما به‌دلیل فرسودگی و نبود قطعات از رده خارج شده‌اند و ۱۷۵ فروند در خط پرواز قرار دارند.

براساس گزارش روزنامه شرق، تعدادی از هواپیماها را هم شرکت‌های هوایی زمین‌گیر کرده‌اند تا با اعمال فشار بتوانند قیمت بلیت‌ها را افزایش دهند. خیز شرکت‌های هوایی برای افزایش قیمت بلیت هواپیما در حالی است که مسافرت هوایی در ایران به دو دلیل فرسوده بودن هواپیماها و خطرهای نظامی و امنیتی، با ریسک بالایی همراه است.

به گفته مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری، ناوگان هوایی ایران دست‌کم به ۵۵۰ هواپیما نیاز دارد. جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل تحریم‌های بین‌المللی، امکان واردات قطعات هواپیما و خرید هواپیماهای جدید را ندارد، اما مقام‌های حکومتی ازجمله ابراهیم رئیسی همواره وعده‌ها و ادعاهایی را مبنی بر تولید هواپیمای داخلی مطرح می‌کنند، تا آنجا که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ماه‌های اخیر چندین مرتبه گفت: «هواپیمای ایرانی آماده پرواز است.»

هواپیمای ۵۲ نفره‌ای که مقام‌های حکومتی ادعای بومی بودن آن را مطرح می‌کنند، طبق اذعان خود آنان، محصول مشترک ایران و روسیه است. به گفته محمدی‌بخش، جمهوری اسلامی ایران و روسیه قرار است در دیگر بخش‌های صنعت هوایی، ازجمله تعمیر و نگهداری نیز با یکدیگر همکاری کنند.