بلیت هواپیما قرار بود ارزان شود، گران شد

کاهش شمار پروازها و مسافران و فشار تحریم، دلایل افزایش بهای بلیت هواپیما عنوان شده است

:« بلیت پروازها ۸۰ درصد گران شده که ۴۰ درصد آن سهم ارز ۲۷ هزار تومانی که همین امروز ۳۰ هزار تومان شده بود و ۴۰ درصد آن سهم مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است.» - عکس از شهروند امروز

نرخ بلیت هواپیما که قرار بود از ابتدای آبان ماه کاهش پیدا کند ۱۰ درصد گرانتر هم شد. سازمان هواپیمایی کشور خبر از گرانی ۱۰ درصدی بلیت پروازهای داخلی با مجوز شورای‌عالی هواپیمایی داده است. پیشتر هم در ماه های نخست امسال قیمت بلیت ۳۰درصد افزایش یافته بود. انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در نرخ‌نامه جدید خود در مهرماه که بر اساس دلار ۲۷ هزارتومانی تعیین شده بود، حداکثر قیمت بلیت هواپیما را در بیش از ۶۰ مسیر به بیش از یک میلیون تومان افزایش داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


بر اساس آخرین گزارش سازمان هواپیمایی کشوری، افزایش مجدد قیمت بلیت پروازهای داخلی در ایران در جلسه شورای‌عالی هواپیمایی کشوری با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های اقتصاد، خارجه، عضو ناظر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، دادستانی عمومی و انقلاب تهران، عضو مطلع شورای‌عالی هواپیمایی کشوری، مدیرعامل ایران‌ایر و نماینده شرکتهای هواپیمایی داخلی برگزار شد.
گفته می شود در این جلسه، نماینده شرکتهای هواپیمایی داخلی، گزارشی از شرایط این شرکتها با توجه به افزایش نرخ ارز در ماه های گذشته ، کاهش تعداد پروازها و مسافرین به‌دلیل گسترش ویروس کرونا، الزام به رعایت پذیرش حداکثر ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی و فشارهای ناشی از تحریم ارائه کرده اند. 
بهای تمام‌شده هر ساعت‌صندلی برای پروازهای داخلی نیز گزارش شده  ولی جزئیات آن منتشر نشده است. 
همچنین مقرر شده است تا محدودیت ارزان‌ترین نرخ برای شرکتها از جدول حذف شود و هیچ حداقل قیمتی وجود نخواهد داشت. همچنین هیچ شرکت هواپیمایی مجاز به افزایش قیمت، بالاتر از سقف تعیین‌شده نیست. 
افزیاش نرخ جدید بلیت هواپیما در حالی صورت گرفته است که در مهرماه امسال وزیر راه و شهرسازی در واکنش به نرخنامه جدید انجمن شرکت های هواپیمایی که در آن قیمت بلیت هواپیما ٨٠ درصد گران شده بود به ایرنا گفت: «قیمت های جدید اعتبار ندارد و لغو شده است.»
به گفته محمد اسلامی قیمت های جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شودلغو می شد. 
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی نیز همزمان خبر داده بود که احتمال تعدیل در نرخ‌های جدید بلیت هواپیما وجود دارد. دبیرانجمن شرکت های هواپیمایی توضیح داده بود :« تصمیم افزایش قیمت‌ها موقتی است و ممکن است تا اول آبان تغییر داشته باشد.» 
او همچنین اضافه کرده بود:« بلیت پروازها ۸۰ درصد گران شده که ۴۰ درصد آن سهم ارز ۲۷ هزار تومانی که همین امروز ۳۰ هزار تومان شده بود و ۴۰ درصد آن سهم مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا است.» 
به گفته مقصود اسعدی به ایرنا، اگر شرط محدودیت ۶۰ درصدی مسافرگیری در پرواز که مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا است برداشته شود و ایرلاین‌ها مجاز به مسافرگیری با ظرفیت کامل شوند، ما (سازمان هواپیمایی) هم هم نرخ‌ها را کاهش خواهیم داد. 
انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در نرخ‌نامه جدید که بر اساس دلار ۲۷ هزارتومانی تعیین شده بود، حداکثر قیمت بلیت هواپیما را در بیش از ۶۰ مسیر به بیش از یک میلیون تومان افزایش داده بود.

بیشتر از