عبدالله عبدالله: جرگه مشورتی بی‌نتیجه بوده است

جرگه مشورتی افغانستان

به گفته نخست وزیر، این جرگه تحت نام جرگه مشورتی صلح، پیام تازه‌ای در مورد صلح نداشت که از سوی رئیس اجراییه، دکترعبدالله "عبدالله" پذیرفته شود وهمچنان از این جرگه انتظار بیرون آمدن یک تصمیم الزام‌آور هم نمی‌رود.

این گفته‌ها در حالی گفته می‌شود که دکتر «عبدالله عبدالله» نخست وزیر حکومت وحدت ملی، پیش از شروع جرگه آن را تحریم کرده واظهار داشت هیچ بهانه‌ای برگزاری چنین جرگه‌ای نمی‌بینم.

بیشتر سیاستمداران و نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، برگزاری چنین جرگه مشورتی صلح را شتاب زده، بیش از وقت، دیواری در برابرگفتگوهای صلح بین افغان‌ها، هزینه‌های بیجا از بیت المال و کمپین غیرقانونی برای انتخابات ریاست جمهوری پیشرو دکترغنی عنوان کرده بودند.

حتا زمزمه‌هایی وجود داشت که اعضای این جرگه شاید ادامه کار رئیس جمهور غنی را تمدید کنند و بگ.یند که افغانستان دریک وضیعت بد امنیتی قرار داشت که ما اعضای این جرگه چنین تصمیمی کرفتیم، اما نتیجه چیزی بود که درپایان جرگه اعلام شد.

این جرگه درحالی پایان یافت که بیش از آغاز آن گروه‌های انتخاباتی «حنیف اتمر» مشاور پیشین امنیت ملی و «رحمت الله نبیل» رئیس امنیت ملی پیشین از نامزادان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان؛ لویه جرگه مشورتی صلح را تحریم کرده بودند و اظهار داشتند که این لویه جرگه مشروعیت قانونی نداشته و تضمینی برای عملی شدن نتایج آن هم وجود ندارد.

«سید اسحاق گیلانی» رییس حزب نهضت همبستگی ملی افغانستان  می‌گوید: «تحریم این‌ها با بی عقلی نشده است، سرش فکر کرده‌اند و فهمیده‌اند که این جرگه ما را به بن‌بست می‌کشاند و مانع صلح می‌شود و به همین دلایل مشارکت نکرده‌اند و این مسئوولیت ملی را نپذیرفته‌اند، تا فردا بیش ملت خجالت زده باشند».

رئیس جمهور دکتر محمد اشرف غنی احمدزی، در آغاز لویه جرگه مشورتی صلح، با کنایه به تحریم کننده‌های این جرگه گفت: «از کسانی‌که در پنچ کیلو متری ارگ هستند نیز امروز انتظار داریم که به این جرگه مشورتی و همبسته بپیوندند».

پیش از آغاز جرگه رئیس جمهور «غنی» اظهار داشت که برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح، با هدف ترسیم چهارچوب مذاکرات صلح با گروه طالبان برگزار می‌شود که نماینده‌های منتخب مردم از سراسر کشوردر آن دور هم جمع شده و تصمیم می‌گیرند؛ اما طالبان از پیش گفته بودند که نتیجه این جرگه را نمی‌پذیرند.

به باور گروه طالبان هم‌زمان با پیشرفت‌ها درمذکرات‌شان با آمریکا و برداشته شدن گام‌های مثبت برای گفتگو میان افغان‌ها ترسیم خط قرمز درلویه جرگه روند صلح را تخریب خواهند کرد.

 این در حالی است که رهبری گروه طالبان از روز نخست تأکید داشتند نه با دولت افغانستان، بلکه با دولت آمریکا در مورد جنگ و صلح افغانستان گفتگو خواهند کرد.

در پایان اعضای لوی جرگه مشورتی صلح، با انتشار قطعنامه‌ای از گروه طالبان خواستند که با دولت افغانستان مذاکره و گفتگو کنند و برای پیوستن به پروسه صلح آماده شوند و افغانستان را از وضعیت بد جنگی نجات دهند و نگذارند افغانستان در یک جنگ نیابتی کشوهای خارجی بیشتر از این ویران شود.

 درپایان اعضای جرگه همچنان از طرف‌های درگیر (دولت افغانستان و گروه طالبان) خواستند که بخاطر ماه رمضان آتش‌بس فوری اعلام کنند، اما پس از انتشار قطعنامه اعضای لویه جرگه مشورتی صلح، گروه طالبان در یک اعلامیه رسمی اعلام کردند که درماه رمضان جنگ را تشدید و حملات‌شان را بیشتر خواهند کرد، چون در این ماه ثواب بیشتر خواهند داشت.