بوتاکس می‌تواند عملا رابطه‌ای گرم و عاطفی را «خراب» کند

محققان در این مطالعه مغز ۱۰ زن ۳۳ تا ۴۰ ساله را قبل از تزریق بوتاکس و سپس دو تا سه هفته بعد از آن، مورد بررسی قرار دادند

بوتاکس می‌تواند روی نحوه واکنش مغز افراد به چهره‌ها تاثیر بگذارد و تشخیص آن‌چه را که فرد سعی می‌کند با چهره‌اش نشان دهد دشوار کند-Canva

به گزارش نیوساینتیست، راه داشتن رابطه گرم‌تر شاید از بین نبردن چین‌و‌چروک‌ها باشد.

طبق تحقیقی جدید که در مجله گزارش‌های علمی منتشر شده است، تزریق بوتاکس می‌تواند باعث خراب شدن رابطه بین افراد شود، زیرا تشخیص احساسات را دشوارتر می‌کند.

محققان قبلا هم هشدار داده بودند که بوتاکس می‌تواند روی نحوه واکنش مغز افراد به چهره‌ها تاثیر بگذارد و تشخیص آن‌چه را که فرد سعی می‌کند با چهره‌اش نشان دهد دشوار کند.

خوب، مسلما این می‌تواند خبر بدی برای زوج‌های سرسپرده و همچنین مجردهایی که به‌دنبال روابط جنسی داغ و آتشین‌اند باشد.

به گزارش نیوساینتیست، دکتر فرناندو مارمولئو-راموس، سرپرست این گروه تحقیقاتی در دانشگاه استرالیای جنوبی، به خبرگزاری ساوت‌وست گفت: «معمولا با دیدن حالات چهره افراد به شکل ناخودآگاه آن‌ها را تقلید می‌کنیم و این به ما در تشخیص‌شان کمک می‌کند. بنابراین، پس از تاثیر این ماده تزریقی محبوب زیباسازی و از بین برنده چین‌و‌چروک «ممکن است نتوانیم احساسات دیگران را به‌شدت یا وضوحی که دوست داریم حس کنیم.»

رایج‌ترین کاربرد بوتاکس کاهش خطوط اخم، چروک‌های پنجه کلاغی اطراف چشم‌ها و چین‌و‌چروک‌های پیشانی است، اما می‌توان از آن در مقاصد پزشکی برای درمان عارضه‌هایی مانند میگرن، گرفتگی گردن، تنبلی چشم، تعریق و بیش‌فعالی مثانه نیز استفاده کرد.

محققان در این مطالعه مغز ۱۰ زن ۳۳ تا ۴۰ ساله را قبل از تزریق بوتاکس و سپس دو تا سه هفته بعد از آن، مورد بررسی قرار دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته نیوساینتیست، داوطلبان با صورت بوتاکسی دیگر قادر به اخم کردن یا لبخند زدن نبودند.

محققان طی یک اف‌ام‌آرآی  (تصویربرداری تشدید مغناطیسی کاربردی) به تجزیه‌و‌تحلیل عکس‌هایی از چهره‌های خشمگین و شاد مخلوط شده با چهره‌های خنثی پرداختند.

در این گزارش آمده است، فعالیت مغز شرکت‌کنندگان پس از تزریق بوتاکس در دو ناحیه: بادامه مغز در هنگام نگاه کردن به چهره‌های عصبانی و شاد و شکنج دوکی شکل هنگام مشاهده چهره‌های شاد، تغییر کرد.

وقتی عضلات صورت یک فرد حالات (صورت) شخص دیگر را تقلید می‌کند، سیگنال‌هایی به مناطقی از مغز، مانند آمیگدال و شکنج دوکی شکل، ارسال می‌شود که تفسیر‌کننده احساسات‌‌اند.

اما از آنجا که عملکرد بوتاکس بر‌اساس فلج کردن عضلات و محدود کردن حرکت آن‌ها است، ارسال این سیگنال‌ها بین عضلات صورت و مغز ممکن است قطع شود.

مارمولئو-راموس توضیح داد درنتیجه، واکنش‌ها به تعاملات انسانی -و احتمالا تعاملات عاشقانه یا جنسی- کم شوق‌تر می‌شود.

افراد به‌طور شهودی طبق «فرضیه بازخورد صورتی» حالت‌های چهره مخاطب را در چهره خود بازتاب می‌دهند تا همان احساسات را همانندسازی کنند و بروز دهند و کشف شده است که بوتاکس چنین کنشی را تضعیف می‌کند.

به گزارش مجموعه بیمارستانی یو.سی.اس.اف هلت، طبق برآوردها ۱۱ میلیون نفر در جهان از بوتاکس استفاده می‌کنند تا این کار یکی از رایج‌ترین کارهای زیباسازی غیرجراحی باشد.

براساس آخرین داده‌ها که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد و طبق اعلام انجمن جراحان پلاستیک، چهار میلیون و ۴۰۱ هزار و ۵۳۶ مورد تزریق بوتولینوم تاکسین نوع الف که شامل بوتاکس و محصولات مشابه می‌شود، در ایالات متحده به ثبت رسید.

بیشتر از زندگی