سی‌گار: نمی‌توان تضمین کرد که کمک‌های نقدی آمریکا به دست طالبان نمی‌رسد

کمک‌های نقدی آمریکا از طریق سازمان ملل متحد و نهادهای امدادرسان برای مقابله با بحران انسانی در افغانستان هزینه می‌شود

تا پیش از روی کار آمدن طالبان، جان سوپکو مسئول نظارت بر هزینه‌کرد آمریکا در افغانستان بود-ALEX WONG / GETTY IMAGES 

جان سوپکو، بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سی‌گار) روز چهارشنبه ۱۹ آوریل به کمیته نظارت کنگره گفت نمی‌تواند با قاطعیت بگوید که کمک‌های نقدی واشنگتن به کمک‌ مالی به طالبان نمی‌انجامد.  

به گزارش سی‌ان‌ان، جان سوپکو گفت که افغانستان با بحران انسانی و وضعیت اقتصادی وخیمی مواجه است اما منحرف نشدن کمک‌های واشنگتن و نیفتادن آن به دست طالبان هم مهم است. او افزود: «متاسفانه امروز که اینجا نشسته‌ام، نمی‌توانم به این کمیته یا مالیات‌دهندگان آمریکایی اطمینان دهم که در حال حاضر به طالبان کمک مالی نمی‌کنیم.» 

جان سوپکو تا پیش از روی کار آمدن طالبان مسئول نظارت بر هزینه‌کرد ایالات متحده آمریکا در افغانستان بود؛ اما از زمانی که واشنگتن به حضور نظامی خود در این کشور پایان داد، بر اعطای بیش از هشت میلیارد دلار کمک اختصاص‌یافته به افغانستان نظارت می‌کند. 

او گفت: «فقط می‌توانم بگویم من هیچ جنگجوی طالبان گرسنه‌ای در تلویزیون ندیده‌ام و به نظر می‌رسد که همه آن‌ها چاق و خوشحال‌اند؛ اما در تلویزیون، تعداد زیادی کودک گرسنه افغان را می‌بینم؛ بنابراین در تعجب‌ام که این همه بودجه کجا می‌رود.» 

هیچ کشوری تاکنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است و آمریکا هم با طالبان روابط رسمی ندارد. پول‌های کمکی آمریکا از طریق سازمان ملل متحد و نهادهای امدادرسان، برای مقابله با بحران انسانی در افغانستان هزینه می‌شوند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سی‌گار در آخرین گزارش خود هشدار داد که کمک به مردم افغانستان ممکن است قبل از رسیدن به دریافت‌کنندگان موردنظر، منحرف شود. به گفته جان سوپکو، فقدان نظارت موثر بر روند کمک‌رسانی این خطر را افزایش می‌دهد که پول‌های نقد ارسالی ایالات متحده هدف «اتلاف، تقلب و سوءاستفاده» قرار گیرند. 

نگرانی‌ از دسترسی طالبان به بخشی از کمک‌های جامعه جهانی به‌ویژه ایالات متحده آمریکا بارها مطرح شده، اما سازمان ملل متحد تاکنون نتوانسته است روند هزینه شدن این بسته‌های پولی در افغانستان را با جزئیات روشن کند. 

سی‌گار همچنین از تاخیر در روند صدور ویزا برای شهروندان افغان که سابقه همکاری با نظامیان و نهادهای آمریکایی دارند، ابراز نگرانی کرد. جان سوپکو گفت که حدود ۱۷۵ هزار متقاضی در انتظار دریافت ویزای ایالات متحده‌اند اما به درخواست‌‌های ویزا یا پناهندگی با کندی رسیدگی می‌شود؛ چون نهادهای مسئول کمبود نیرو دارند. او تصریح کرد با ادامه بررسی درخواست‌ها به شیوه فعلی، رسیدگی به تمام آ‌ن‌ها ۳۱ سال طول خواهد کشید.  

در گزارش سی‌گار آمده است که شهروندان افغان مجبورند که در خصوص همکاری خود با نظامیان و نهادهای آمریکایی اسنادی جمع‌آوری کنند؛ زیرا واشنگتن پایگاه‌ داده‌ها درباره همکاران خود را حفظ نکرده است.  

جان سوپکو گفت که با گذشت ۲۰ ماه از عقب‌نشینی آمریکا از افغانستان، بسیاری‌ هنوز از ترس انتقام‌جویی طالبان، پنهانی و مخفیانه زندگی می‌کنند. شمار زیادی از آنان همچنان منتظر صدور ویزا برای ورود به ایالات متحده‌اند و بسیاری از نظامیان پیشین هم هر روز در خطر بازداشت، شکنجه و کشتار طالبان قرار دارند.