سوریه و تونس به‌دنبال احیای روابط دیپلماتیک

وزیر امور خارجه سوریه به‌منظور احیای روابط دیپلماتیک با تونس، پس از یازده سال به این کشور سفر کرد

میزبانی قیس سعید، رئیس جمهوری تونس از فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه در کارتاژ،  تونس ـ TUNISIAN PRESIDENCY/ AFP

تونس و سوریه پس از ۱۱ سال قطعی روابط دیپلماتیک، تصمیم به برقراری روابط و بازگشایی سفارتخانه‌ها گرفتند.

فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، شامگاه دوشنبه، ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین)، به‌منظور احیای روابط دیپلماتیک با تونس، پس از یازده سال به این کشور سفر و با نبیل عمار، همتای تونسی خود، دیدار و گفت‌وگو کرد.

تونس پس از سرکوب گسترده مخالفان بشار اسد در سال ۲۰۱۲ روابط دیپلماتیک با سوریه را قطع کرده بود.

وزارت خارجه تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر فیصل مقداد تنها به‌منظور کمک به احیای روابط دوجانبه است.

تونس زادگاه جنبش‌های دموکراسی‌خواهانه موسوم به «بهار عربی» بود، جنبش‌هایی که در تونس و مصر باعث سرنگونی حکومت‌ها شدند، اما در سوریه با سرکوب بی‌سابقه مواجه و کشور وارد یک جنگ داخلی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوایل ماه جاری میلادی، قیس سعید، رئیس جمهوری تونس، دستور تعیین سفیر در دمشق، پایتخت سوریه، را صادر کرد. سعید در ماه فوریه تصمیم خود برای افزایش سطح نمایندگی دیپلماتیک تونس در دمشق را اعلام و در‌عین‌حال، تاکید کرد که بحران پیش روی دولت اسد «یک موضوع داخلی است که فقط به مردم سوریه مربوط می‌شود». این اقدام هم‌زمان با ارسال کمک‌های بشردوستانه فوری تونس به سوریه پس از زلزله‌ای انجام می‌شد که جان بیش از ۶هزار سوری را گرفت.

سفر وزیر خارجه سوریه به تونس، گام دوم سفری است که از الجزایر آغاز شد. الجزایر یکی از معدود کشورهای عربی شمال آفریقا بود که در طول جنگ داخلی سوریه روابط دیپلماتیک با رژیم بشار اسد را حفظ کرد.

فیصل مقداد هفته گذشته نیز به ریاض سفر کرد. عربستان سعودی و سوریه اعلام کردند که برای اولین‌بار پس از یک دهه، قصد بازگشایی سفارتخانه‌هایشان را دارند. اغلب دولت‌های کشورهای عرب و مسلمان پس از سرکوب شدید مخالفان بشار اسد در سوریه، روابط خود با آن کشور را قطع کردند. سوریه بشار اسد هم در اوج اعتراضات مردمی در تابستان سال ۲۰۱۱ از اتحادیه عرب کنار رفت تا انتقاد کمتری را متوجه خود ببیند.

بیشتر از جهان