همبستگی بی‌سابقه کشورهای گروه هفت در مقابل تهدیدات نظامی چین علیه تایوان

وزیر خارجه ژاپن زمان برگزاری این اجلاس را «یک نقطه عطف بین‌المللی» و پراهمیت توصیف کرد

نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو گروه هفت از روز یکشنبه در شهر کاروئیزاوای ژاپن آغاز شد - AFP

وزرای خارجه کشورهای صنعتی عضو گروه هفت روز سه‌شنبه با انتقاد از چین به دلیل تهدید تایوان و نیز روسیه، اعلام کردند هیچ‌گاه تا این اندازه متحد و هم‌نظر نبوده‌اند.

یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی گفت: «قدرت همبستگی میان وزرا در سطحی است که قبلا دیده نشده است.»

نشست وزرای خارجه کشور‌های عضو گروه هفت از روز یکشنبه در شهر کاروئیزاوای ژاپن آغاز شد و شرکت‌کنندگان در این نشست مخالفت خود را با هرگونه تلاش برای تغییر یک‌جانبه وضعیت جاری در تنگه تایوان اعلام کردند. این در حالی است که سخنان امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، درباره چین و ایالات متحده و مستقل ماندن اتحادیه اروپا در برابر این دو ابرقدرت می‌توانست همبستگی و یکپارچه بودن اعضای گروه هفت را زیر سوال ببرد.

وزیر خارجه ژاپن زمان برگزاری این اجلاس را «یک نقطه عطف بین‌المللی» و پراهمیت توصیف کرد. او در سخنان خود تاکید کرد: «این نشست باید عزم قوی گروه هفت برای دفاع از نظم جهانی و حاکمیت قانون را به جهانیان نشان دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا هم به رویترز گفت: «کشورهای گروه هفت توافق کردند در برابر هر اقدامی علیه جزیره تایوان بایستند.»

چین جزیره تایوان را بخشی از سرزمین خود قلمداد می‌کند و ماه‌ها است که تهدیدها به حمله نظامی علیه تایوان را تشدید کرده است.

اعلام همبستگی کشورهای گروه هفت در برابر هرگونه جبر و استفاده از زور چین علیه تایوان واکنشی به اظهارات اخیر مکرون هم بود. آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، روز یکشنبه در پاسخ به این سوال که در شرایط مواجهه نظامی با چین، آیا گروه هفت از تایوان حمایت خواهد کرد یا نه، اعلام کرد: «برلین مایل است تنش‌ها در این منطقه کاهش یابد.»

آلمان، فرانسه، بریتانیا، ایتالیا، ژاپن، ایالات متحده، کانادا گروه هفت را تشکیل می‌دهند.

وانگ وبین، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به اظهارات مقام‌های کشور‌های عضو گروه هفت، در مورد وضعیت تنگه تایوان گفت: «اگر کشورهای گروه هفت واقعا نگران وضعیت تنگه تایوان‌اند، نخست باید ببینند که ریشه تنش‌ها در کجا است؟»

چین ادعا می‌کند جزیره تایوان در سال ۱۹۴۹، ناعادلانه و غیرقانونی از این کشور گرفته شده است.

بیشتر از جهان