وزرای خارجه گروه هفت خواهان لغو فوری ممنوعیت کار زنان در سازمان ملل شدند

سازمان ملل از زنان شاغل در دفاتر این سازمان در افغانستان خواسته است تا اطلاع ثانوی سر کار نروند

وزرای خارجه کشورهای صنعتی در نشست گروه هفت در ژاپن - YUICHI YAMAZAKI / POOL / AFP

نشست وزرای خارجه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت از روز یکشنبه در ژاپن آغاز شده است. حاضران در این نشست روز سه‌شنبه، دو روز پس از شروع مذاکرات، با صدور بیانیه‌ای از طالبان خواستند ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی و دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان را فورا لغو کنند.

در این بیانیه آمده است: «ما لغو فوری تصمیم‌های غیرقابل قبولی را که حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را محدود می‌کنند، از جمله آخرین موارد که زنان افغان را از کار در سازمان‌های غیردولتی و سازمان ملل منع می‌کند، خواستاریم.»

این بیانیه همچنان از نقض سازمان‌یافته حقوق زنان و تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی و قومی در حکومت طالبان انتقاد کرد.

با این حال دولت ژاپن از وزرای خارجه گروه هفت خواست با گروه طالبان به طور مستقیم و مداوم در تعامل باشند. هایاشی یوشی ماسا، وزیر خارجه ژاپن، روز دوشنبه پس از ارزیابی وضعیت در آسیای میانه و حضور طالبان در افغانستان، بر لزوم اهدای کمک‌های لازم برای نجات مردم افغانستان از بحران هم تاکید کرد. او در عین حال از رویکرد زن‌ستیزانه گروه طالبان به‌شدت انتقاد کرد و آن را با ارزش‌های جهانی حقوق بشر در تضاد خواند. 

ژاپن در حاشیه برگزاری نشست وزرای خارجه گروه هفت میزبان نشستی یک‌ساعته در مورد وضعیت آسیای میانه و افغانستان بود. وزیر خارجه ژاپن در این نشست، وضعیت حقوق بشری به‌خصوص حقوق زنان در افغانستان را بسیار بد توصیف کرد و تصمیم طالبان در مورد ممنوعیت کار و تحصیل زنان را محکوم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه طالبان در آخرین تلاش برای منزوی کردن زنان، حدود دو هفته قبل فعالیت زنان در نهادهای مختلف سازمان ملل در افغانستان را نیز ممنوع کرد. این دستور طالبان با واکنش تند سازمان ملل روبرو شد و این نهاد جهانی گفت که هرگز به این خواسته طالبان تن نخواهد داد؛ زیرا این دستور بر اساس منشور عمومی سازمان ملل غیرقانونی است.

با این حال سازمان ملل از زنان شاغل در دفاتر این سازمان در افغانستان خواسته است تا اطلاع ثانوی سر کار نروند. اما به‌تازگی اعلام کرده است که این ممنوعیت طالبان سازمان ملل را مجبور خواهد کرد در قبال افغانستان «انتخابی وحشتناک» انجام دهد.

طالبان تمامی انتقادها از عملکردشان در برخورد با زنان را رد کرده‌اند و می‌گویند این مسئله داخلی افغانستان است و جهان باید به تصمیم‌های طالبان در خصوص زنان احترام بگذارد.

بر خلاف تعهداتی که طالبان در خصوص احترام به حقوق زنان و اجازه دادن به آنان برای حضور در جامعه، قبل از سقوط دولت جمهوریت به جهان دادند، روزبه‌روز بر سختگیری‌های خود در قبال زنان افزوده‌اند؛ تا جایی که آنان را از تمام عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کنار گذاشته و در خانه‌ها محبوس کرده‌اند.

بیشتر از جهان