«دختر دنباس»، حامی روسیه به نشر گسترده اسناد پنتاگون کمک کرد 

سارا بیلز، که به عنوان تکنسین الکترونیک امور هوانوردی برای نیروی دریایی آمریکا در ایالت واشنگتن کار می‌کرد، صاحب وبلاگی در حمایت از روسیه است

 افشاگری اسناد محرمانه دولتی به ارتباط‌های آمریکا با متحدانش در جهان لطمه زد- Canva

در میانه اخبار و مباحث مربوط به انتشار اخبار محرمانه نظامی آمریکا و نقشی که جی تیشرا، یک عضو گارد ملی ایالات متحده آمریکا در آن ایفا کرد، اکنون نام یک افسر نظامی سابق نیز به میان آمده است. 

به گفته روزنامه وال‌استریت ژرونال، سارا بیلز، که به عنوان تکنسین الکترونیک امور هوانوردی برای نیروی دریایی آمریکا در ایالت واشنگتن کار می‌کرد، صاحب وبلاگی در حمایت از روسیه است و اسناد و مدار; حساس نظامی آمریکا که در یک اتاق گفت‌وگوی بسته منتشر شده بود را با مخاطبان بیشتر و به شکل عمومی به اشتراک گذاشت. 

حساب کاربری این فرد «دنباس دووشکا» (Donbass Devushka) نام دارد (به معنی دختر دنباس) و یکی از شخصیت‌های شاخص حامی کرملین در رسانه‌های اجتماعی است. به نوشته وال‌استریت ژورنال این حساب چهره نمادین یک شبکه حامی کرملین در شبکه‌های اجتماعی است و در بلاگ متعلق به این شخصیت، پادکست‌ها، محصولات و همچنین حساب‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی دیده منتشر می‌شود. 

به نوشته وال‌استریت ژورنال، فردی که میزبان پادکست‌هاست و بر حساب‌های کاربری نظارت دارد، سارا بیلز و مستقر در ایالت واشنگتن است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سارا بیلز ۳۷ ساله  است و تا سال گذشته در پایگاه هوایی ارتش آمریکا در جزیره ویدبی خدمت می‌کرد. او همزمان حساب‌های کاربری را در ستایش فعالیت‌های نظامی روسیه و گروه شبه‌نظامی واگنر اداره می‌کرد. به نوشته وال‌استریت ژورنال این حساب‌ها از جمله پربیننده‌ترین حساب‌های حامی دیدگاه روسیه در رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. 

بیلز روز شنبه در گفت‌وگویی که از اوک هاربر، شهر محل سکونتش انجام داد، گفت که مدیر شخصیت «دختر دنباس» است و به فعالیت‌هایی چون جمع‌آوری پول و همچنین میزبانی پادکست‌ها اعتراف کرد. او افزود که یکی از ۱۵ نفر در سراسر جهان است که به طور جمعی شبکه «دنباس دووشکا» را اداره می‌کنند. 

در تاریخ پنجم آوریل، حساب تلگرامی دنباس دووشکا چهار سند محرمانه درز کرده به بیرون را برای جمعیت شش هزار و ۵۰۰ نفری مخاطبانش منتشر کرد و پس از آن بود که شمار بالایی از حساب‌های رسانه‌های اجتماعی روسی اسناد را مشاهده کردند و در نهایت پنتاگون تحقیقات را در این خصوص آغاز کرد. 

وال‌استریت ژورنال نوشت مدارکی وجود ندارد که ثابت کند سارا بیلز که در دوران خدمتش در ارتش دارای گواهی عدم سوءپیشینه بود، از دسترسی خود به اسناد محرمانه سوءاستفاده کرده و اطلاعات محرمانه را دزدیده باشد. او گفت: «به خوبی از حساسیت اسناد فوق محرمانه آگاهم. ما آنها را درز ندادیم.»

جک تیشیرا، عضو نیروی دریایی آمریکا برای چند ماه اطلاعات محرمانه نظامی آمریکا را به شکل متناوب روی یک صفحه چت در شبکه اجتماعی دیسکورد که عمدتا در میان طرفداران بازی‌های کامپیوتری محبوب است منتشر می‌کرد. حتی بازنشر اسناد در گروه‌های بزرگتر شبکه دیسکورد نیز توجه رسانه‌ها را جلب نکرد و تنها پس از آن که برخی از اسناد در شبکه‌های اجتماعی دختر دنبال ظاهر شد، به شکل جدی در رسانه‌ها بازتاب یافت و واکنش مقام‌های آمریکایی را به دنبال آورد. 

افشاگری اسناد محرمانه دولتی به ارتباط‌های آمریکا با متحدانش در جهان لطمه زد و لوید آستین، وزیر دفاع، دستور بازنگری کامل رویه‌های دسترسی و کنترل اطلاعاتی را صادر کرده است. 

بیشتر از جهان