دستیار وزیر امور خارجه آمریکا: تنش‌زدایی ایران و عربستان سعودی را رصد می‌کنیم

باربارا لیف می‌گوید هنوز آشتی کامل حاصل نشده است و باید دید معجزه‌ای رخ می‌دهد و ایران به تعهداتش پایبند می‌ماند یا نه

باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور خاور نزدیک، در یک میزگرد رسانه‌ای در کویت، ۱۹ اکتبر ۲۰۲۲ ـ AFP

به گفته باربارا لیف، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، ایالات متحده توافق جدید بین عربستان سعودی و ایران را «لحظه‌ای بسیار مهم» می‌داند.

 باربارا لیف در یک مصاحبه اختصاصی با نشنال‌نیوز که دوشنبه، ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین)، منتشر شد، توافق تهران و ریاض را «تنش‌زدایی» توصیف کرد. او البته در عین حال تاکید کرد که این رخداد هنوز تا رسیدن به «نزدیکی کامل یا آشتی» فاصله دارد و می‌توان آن را نوعی «ازسرگیری رابطه‌ و مقدمه‌ای برای تنش‌زدایی‌های گسترده‌تر» دانست. 

این مقام دیپلماتیک ایالات متحده در گفت‌وگوی تازه خود همچنین اظهار کرد که  هرچند این توافق در پکن امضا شد، ایالات متحده از آن حمایت می‌کند و امیدوار است که به پایان جنگ در یمن منجر شود. 

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ایالات متحده پیش‌تر نیز سعودی‌ها را تشویق کرده بود که با ایرانی‌ها تعامل کنند. این کار مداخله در امور داخلی نیست، بلکه ما در مجموع از صلح در منطقه حمایت می‌کنیم.»

او همچنین به «حمایت مرگبار ایران از حوثی‌ها» اشاره کرد و افزود: «آن‌ها چندین سال به حمله‌های موشکی و پهپادی بی‌امان علیه عربستان سعودی پرداختند. جمهوری اسلامی ایران تمایل داشت در مورد ازسرگیری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی صحبت کند، اما به پذیرش موضوع محوری که عبارت بود از ناامنی در عربستان، تن نمی‌داد. ولی حالا به نظر می‌رسد که آن لحظه مهم فرا رسیده است.»

این مقام آمریکایی، توافق تهران و ریاض را «پیشرفتی بسیار مهم» خواند و در عین حال، آن را به پایبندی ایران به تعهداتش منوط کرد. او گفت: «تصمیم اخیر تهران، نوعی رویکرد متفاوت با بیش از ۴۰ سال سیاست خارجی مبتنی به تشدید ناامنی است و اگر معجزه‌ای رخ دهد و ایران به تعهداتش پایبند بماند، بسیار عالی است.»

باربارا لیف درمورد نقش چین در توافق تهران و ریاض نیز که بسیاری، آن را نشانه کاهش نفوذ آمریکا می‌دانند، اظهار کرد: «پکن میزبان این توافق بود، اما میانجی نبود. منطق نقش‌آفرینی چین در این میان، آن است که ایران تحت فشارهای شدید اقتصادی و تحریم‌های ایالات متحده قرار دارد و از این رو، آمریکا در موقعیتی نبود که جای چین را بگیرد. در عین حال، باید توجه داشت که پکن روابط راهبردی خود را با ایران افزایش داده است. در هر حال، صادقانه بگویم، ما از هر اهرمی که باعث شود جمهوری اسلامی ایران از رفتار مخرب خود دست بردارد، استقبال می‌کنیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، همچنین در پاسخ به این پرسش که ایالات متحده چگونه با نقش فزاینده چین در منطقه مقابله خواهد کرد، گفت: «ما در تلاش مقابله با چین نیستیم، زیرا به ابعاد قدرت روابطمان در سراسر منطقه اطمینان داریم. ما به این مسائل به چشم رقابت نگاه نمی‌کنیم و انتظار نداریم که کشورها بین واشنگتن و پکن، یکی را انتخاب کنند. نگرانی‌های خود را درباره چین داریم، از جمله نگرانی‌های مربوط به فناوری، تجاری یا دفاعی، و آن‌ها را با متحدانمان در میان می‌گذاریم.»

او در بخش دیگری از سخنانش به «سرکوب وحشیانه اعتراضات مردمی» به دست جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: «در میان آنچه [حکومت] ایران در داخل کشورش انجام می‌دهد و در خارج نیز در سمت روسیه علیه اوکراین قرار گرفته، تنها نقطه روشنی که در حال حاضر می‌توان به آن امید بست، توقف خشونت‌ها در یمن است؛ هرچند، معتقدیم که تا پایان این خشونت‌ها هنوز فاصله است و باید دید ایران واقعا به توقف خشونت‌ها مصمم است یا نه.»

این سیاستمدار آمریکایی در ادامه، تلاش‌های عربستان سعودی را ستود و گفت: «ماه‌ها است که تلاش متعهدانه عربستان سعودی را برای دستیابی به آتش‌بس پایدار مشاهده می‌کنیم؛ اقدامی که می‌تواند برای میانجیگری به سازمان ملل واگذار شود.»

 «مذاکرات یمنی-یمنی» نیز موضوع دیگری بود که باربارا لیف بر آن تاکید ورزید و اشاره کرد که لازم است مراقب باشیم که اوضاع به جنگ داخلی تبدیل نشود. او افزود که مهم است «به تلاشی که سعودی‌ها برای پایان دادن به این جنگ وحشتناک انجام داده‌اند، اعتبار کامل داده شود».

او همچنین در واکنش به تغییر موضع کشورهای عرب در قبال سوریه، گفت که ایالات متحده همچنان در مخالفت خود با دولت بشار اسد استوار است.

 باربارا لیف در پاسخ به این پرسش که آیا ایالات متحده لغو تحریم‌های سوریه را برای امکان بازسازی در نظر می‌گیرد، قاطعانه پاسخ منفی داد و گفت: «موضع ما تغییری نکرده است. تا زمانی که شاهد تغییر رویه آشکار بشار اسد نباشیم، تحریم‌ها را لغو نمی‌کنیم و موضع خود را تغییر نخواهیم داد.»

دستیار وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه دیدگاه اعراب را در مورد تعامل با سوریه درک می‌کند، خاطرنشان کرد که «تعامل، باید با اهرم‌های لازم همراه باشد».

این دیپلمات کهنه‌کار که به تازگی از یک سفر ۱۰ روزه به منطقه بازگشته و در آنجا وضعیت اقتصادی و سیاسی کنونی را در بسیاری از کشورها، از جمله اسرائیل، فلسطینیان، لبنان و تونس بررسی کرده است، تنش‌های کنونی بین اسرائیل و فلسطینان را «لحظه‌ای بسیار حساس» توصیف کرد که آمریکا فعالانه برای خنثی کردن آن تلاش کرده است. 

باربارا لیف درباره بحران‌های کنونی در لبنان نیز از نخبگان سیاسی این کشور انتقاد کرد و گفت: «مردم لبنان دارند به زیر خط فقر سقوط می‌کنند و با این حال، سیاستمداران این کشور حتی به خود زحمت نمی‌دهند که رای‌گیری درستی برگزار، و به خواسته‌های مردم توجه کنند.»

او از لبنان خواست که راه خود را برای برون‌رفت از مشکلات فعلی بیابد، و در عین حال تاکید کرد: «در بعضی از گفت‌وگوها بسیار متعجب شدم که مردم منتظر قدرت‌های خارجی‌اند تا مشکلاتشان حل شود. آن‌ها باید بدانند که چنین چیزی رخ نخواهد داد.»

بیشتر از جهان